BTC USD 40,546.1 Gold USD 1,866.12
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Filipina bantah larangan menangkap ikan di Laut China Selatan

hiduprakyat

Active+ Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
4,003
Reaction score
302
Points
51

pinoy_1620193550.jpg

MANILA: Filipina membantah arahan China yang melarang aktiviti menangkap ikan di Laut China Selatan.

Pasukan Khas bagi Laut Filipina Barat dalam satu kenyataan memaklumkan, keputusan sebelah pihak China berhubung larangan itu tidak terpakai bagi kawasan perairan Filipina.

"Golongan nelayan digalakkan keluar dan menangkap ikan dalam perairan negara," katanya dalam satu kenyataan.

Menurut kenyataan itu lagi, pasukan khas turut mengesan tujuh kapal China pada 27 April lalu di Sabina Shoal kita-kira 130 batu nautika dari wilayah Palawan.


Kapal terbabit bagaimanapun diusir oleh pihak berkuasa Filipina.

"Negara di Asia Tenggara akan terus menguatkuasakan undang-undang maritim dan melakukan rondaan dengan lebih kerap terutama dalam zon ekonomi eksklusif," katanya.

Sementara itu, jurucakap Kementerian Luar China, Wan Wenbin, dalam kenyataan menggesa Filipina supaya menghormati bidang kuasa dan kedaulatan China selain tidak mengambil tindakan yang boleh merumitkan keadaan.

Selain Filipina, Vietnam turut membantah larangan berkenaan termasuk di kawasan tuntutannya.


== berita harian
 
Sponsored Post

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
22,132
Reaction score
2,903
Points
201

View attachment 366993

MANILA: Filipina membantah arahan China yang melarang aktiviti menangkap ikan di Laut China Selatan.

Pasukan Khas bagi Laut Filipina Barat dalam satu kenyataan memaklumkan, keputusan sebelah pihak China berhubung larangan itu tidak terpakai bagi kawasan perairan Filipina.

"Golongan nelayan digalakkan keluar dan menangkap ikan dalam perairan negara," katanya dalam satu kenyataan.

Menurut kenyataan itu lagi, pasukan khas turut mengesan tujuh kapal China pada 27 April lalu di Sabina Shoal kita-kira 130 batu nautika dari wilayah Palawan.


Kapal terbabit bagaimanapun diusir oleh pihak berkuasa Filipina.

"Negara di Asia Tenggara akan terus menguatkuasakan undang-undang maritim dan melakukan rondaan dengan lebih kerap terutama dalam zon ekonomi eksklusif," katanya.

Sementara itu, jurucakap Kementerian Luar China, Wan Wenbin, dalam kenyataan menggesa Filipina supaya menghormati bidang kuasa dan kedaulatan China selain tidak mengambil tindakan yang boleh merumitkan keadaan.

Selain Filipina, Vietnam turut membantah larangan berkenaan termasuk di kawasan tuntutannya.


== berita harian
ini lebih Israel dari Israel.....jadi kan kawasan Asia Tenggara sebagai milik dia pulak...ikut law antarabangsa tak layak langsung China buat mcm ni...KEDAULATAN apa ke nama nih?
 

jaih

Super Active Member
Joined
Jan 14, 2006
Messages
9,903
Reaction score
416
Points
91
ada terbaca aritu... china g tambun tanah n siap buat pengkalan tentera kat pulau di kawasan filipina.. pastu claim situ perairan dia...
 

Guys Peace

Active Member
Joined
Mar 1, 2010
Messages
1,664
Reaction score
35
Points
40
Ini kerja gila..Jauh gila dengan EEZ china..Klu ASEAN xlawan tak lama lagi tinggal pasir pantai jela.
 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
23,789
Reaction score
2,437
Points
201
Kat Rapang Cliff ke?

received_393136104746064.jpeg
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
22,132
Reaction score
2,903
Points
201
Ini kerja gila..Jauh gila dengan EEZ china..Klu ASEAN xlawan tak lama lagi tinggal pasir pantai jela.
China main langgar je nih..ada terbaca China claim Laut China Selatan sebab Laut tu nama China...dan ada dalam peta nenek moyang mereka....
 

ilhamjabil

Super Active Member
Joined
Jul 27, 2008
Messages
6,886
Reaction score
1,533
Points
141
China dok cari pasal nak berperang la tu....
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
22,132
Reaction score
2,903
Points
201
ada terbaca aritu... china g tambun tanah n siap buat pengkalan tentera kat pulau di kawasan filipina.. pastu claim situ perairan dia...

Spratly kalau tak silap dia pi buat binaan dan menajdi besar...so letak kem tentera......nak dominasi supaya USA tak gedebe sgt...
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Aug 2, 2007
Messages
11,691
Reaction score
1,604
Points
201
Nak salah sapa kt pun duk jual pasir kt China sebab nmpk duit kan hahaha
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
38,416
Reaction score
2,836
Points
206
china dan tamak berpisah tiada.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register