BTC USD 43,939.5 Gold USD 1,784.51
Time now: Jun 1, 12:00 AM

FBI temui 'jawapan' dalam tabligh

stillFX

Super Active Member
Joined
Nov 11, 2016
Messages
7,548
Reaction score
960
Points
121
Aku xde la belajar banyak sgt ilmu akhirat..
Tp bila aku belajar, aku jdi masalah dgn kehidupan dunia aku..

Aku nampak benda ni sebenarnya kesilapan aku sendiri dalam memahami ilmu..

Maka pada pendapat aku ilmu akhirat kena sebati dlm jiwa. Baru bila masuk ilmu dunia. Kita x takut..kita yakin dengan janji² Allah..

---

Tak percaya cuba tanya anak² sendiri.. Besar nk jdi apa ?

Kita x ajar, anak² kita besar jdi lah orang yang infak harta ke jalan Allah.. xde..

Apa yang kita ajar ? Bila Besar jdi Cikgu, Boleh mendidik, jadi tentera boleh mempertahankan negara, jadi doktor boleh menyelamatkan nyawa..

Benda tu betul.. Tapi anak² tak sampai maksud tujuan kehidupan..

Mereka akan fokus nilai dunia melebihi akhirat..

Aku sembang je kt sini, aku pun xde baik mana..

Boleh layan video imam malik vs imam syafie memberi pendapat dari sudut hakikat vs syariat..

Kedua² mereka benar.. Tapi skrng klo kita bawa ilmu akhirat dlu. Kita akan dipandang jelik..


nnt makcik bawang tanya.. antor anak gi tahfiz.. nak makan apa nnt?

Kalo bagi UAI jawab, "Makang nasi la boddo". :D
 
Sponsored Post

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,156
Reaction score
2,780
Points
201
Tuhan tidak pernah menyuruh kita meninggalkan dunia semata2 utk akhirat
Jd mcm rahib, paderi, sami, yg duduk kat masjid saja


57:27
مَّ قَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا ۖ فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ

Kemudian Kami iringi di belakang mereka dengan rasul-rasul Kami dan Kami iringi (pula) dengan Isa putra Maryam; dan Kami berikan kepadanya Injil dan Kami jadikan dalam hati orang-orang yang mengikutinya rasa santun dan kasih sayang.

Dan *mereka mengada-adakan RAHBANIYYAH padahal kami tidak mewajibkannya kepada mereka tetapi (mereka sendirilah yang mengada-adakannya) untuk mencari keridhaan Allah*, lalu mereka TIDAK memeliharanya dengan pemeliharaan yang semestinya. Maka Kami berikan kepada orang-orang yang beriman di antara mereka ganjaran tetapi *kebanyakan di antara mereka orang-orang FASIQ
 

theblur

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
7,494
Reaction score
947
Points
121
betul. PKP pun salah satu tanda Allah nak tunjuk ujian kepada kita.

tu pun ramai yg marah2 gomen dan kakitangan awam.. "ko bole la makan gaji, suka pkp, duk umah"

PKP la masa nak imbal balik dalam mengejar akhirat.

p/s: jangan marahhh naaaa geng2 anti pkp.
 

jaws_am

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
May 29, 2008
Messages
16,248
Reaction score
5,985
Points
321
Tuhan tidak pernah menyuruh kita meninggalkan dunia semata2 utk akhirat
Jd mcm rahib, paderi, sami, yg duduk kat masjid saja


57:27
مَّ قَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا ۖ فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ

Kemudian Kami iringi di belakang mereka dengan rasul-rasul Kami dan Kami iringi (pula) dengan Isa putra Maryam; dan Kami berikan kepadanya Injil dan Kami jadikan dalam hati orang-orang yang mengikutinya rasa santun dan kasih sayang.

Dan *mereka mengada-adakan RAHBANIYYAH padahal kami tidak mewajibkannya kepada mereka tetapi (mereka sendirilah yang mengada-adakannya) untuk mencari keridhaan Allah*, lalu mereka TIDAK memeliharanya dengan pemeliharaan yang semestinya. Maka Kami berikan kepada orang-orang yang beriman di antara mereka ganjaran tetapi *kebanyakan di antara mereka orang-orang FASIQ

Aku xde nk hurai ayat Al-Quran ape pun..
Tp mmg Allah pesan dunia sbgi ujian..

---

memadai kita ambil dunia sekadar keperluan..

Klo bnyk sgt ilmu dunia, kelak akan datang penyakit 'wahan'

Cinta dunia, takut mati..

Btw xde istilah rahib bagai..

Dalam islam kami rujuk Nabi Muhammad Saw..

Nabi Muhammad Saw x ambil dunia.. Tp para sahabatnya ada yang peroleh harta dunia yg begitu banyak..

Kenapa Nabi Muhammad Saw tak ambil dunia ?

Simple..

Supaya umatnya x berlebihan dalam dunia..

Walaupun kami semua x penah jumpa nabi, tapi perkara ni sampai kpd kami..

Secara tak sedar, kami semua dh boleh menilai akhlak Nabi Muhammad saw.. Walaupun x penah jumpa..

----

Cuba bayangkan jika Nabi Muhammad saw ambil dunia buat istana mahligai ? Sah2 umat nya akan buat istana mahligai di seluruh pelusuk dunia.. Kita akan lihat istana Nabi kekal sehingga skrng.. Namun xde.. Nabi x ambil dunia..

Tapi Nabi ajar bina istana mahligai di syurga (alam lain).. Kena lebihkan ilmu akhirat baru boleh faham kaedahnya..
 

Jedi

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Feb 15, 2009
Messages
44,364
Reaction score
2,331
Points
201
Gambar terkini dia?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register