BTC USD 55,933.5 Gold USD 1,769.82
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Fasa 1 Vaksin 26 Feb, Fasa Ke 2 Bermula 19 April, 2 Dos Syarat Rentas Negeri

Adakah anda setuju untuk terima suntikan vaksin COVID19

  • Setuju

    Votes: 72 66.1%
  • Tidak Setuju

    Votes: 19 17.4%
  • Neutral

    Votes: 18 16.5%

  • Total voters
    109

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,645
Reaction score
12,493
Points
1,906
Dr Azman Ibrahim

1j ·

Jangan timbul polemik. Bagilah kepada frontliners dulu. Selesaikan petugas perubatan dan kesihatan, polis, tentera dan lain-lain. Ada lebih bagilah untuk kami orang politik. Vaksin China pun tak apa.

Asalnya, biarlah kami pemimpin terlebih dahulu ke depan untuk tanggung risiko vaksin kalau benar pengambilan vaksin berisiko. Kalau orang lain ambik dulu, nanti timbul pula isu pemimpin jadikan rakyat sebagai bahan ujian klinikal untuk selamatkan diri.

Sekarang timbul isu kenapa orang politik menyibuk nak ambil vaksin dulu. Serba tak kena
1f923.png


Ada saja alasan dan justifikasi kenapa pemimpin perlu divaksinkan lebih awal. Banyak kalau nak senarai. Tapi tak apalah. Target kerajaan supaya 70% rakyat terima vaksin. InsyaAllah kita semua akan dapat vaksin.

Ceria-ceria selalu dan jaga diri serta keluarga.

Life is simple
Dr Azman Ibrahim.


Azuan Ismail
DULU
Kalau vaksin sampai semua ahli politik cucuk dulu. Apa2 pun bior diorg mati dulu.
SEKARANG
Dengar cerita ahli politik ada yg dapat cucuk vaksin dulu. Jelas ini semua antara dua darjat .....
1f601.png
1f601.png
1f601.png

DULU
Pfizer ni Bill Gates. Related dgn yahudi, agenda freemason, illuminati bla bla bla ....
SEKARANG
Apakah pfizer hanya untuk golongan kayangan? Kenapa tak boleh pilih jenis vaksin. Kami nak pfizer ......
1f601.png
1f601.png
1f601.png
1f601.png
1f601.png

Jangan memain dgn netizen Malaysia.
Manusia yg sentiasa x puashati
1f601.png
1f601.png
 
Sponsored Post

konaLeper

Fun Poster
Joined
Dec 22, 2016
Messages
198
Reaction score
46
Points
30
Kerajaan laksanakan pogram VIFAP atau seumpama dgnnya, akan reda apa2 kerisauan yg sedia ada di kalangan vaksin-hesitant. Mudahkan!

https://sg.finance.yahoo.com/news/vaccine-injury-financial-assistance-programme-040030183.html

To be clear, MOH has stated that it is introducing this programme to give greater peace of mind for those in Singapore who choose to take the vaccination, and not because taking the vaccination may cause serious side effects.

What The Vaccine Injury Financial Assistance Programme (VIFAP) Covers Us For?

The vaccine injury financial assistance programme (VIFAP) provides us on three levels of coverage.


#1 A one-time pay-out of up to $10,000 will be provided to an eligible individual who is hospitalised requiring care in the High Dependency or Intensive Care Unit but subsequently recovers from medically significant serious side effects; and


#2 A one-time pay-out of $225,000 will be provided to an individual who dies or suffers permanent severe disability as a result of COVID-19 vaccination.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,645
Reaction score
12,493
Points
1,906
Sakinah Sulong

2j ·

Dalam soal penerimaan vaksin, ada 3 golongan.
Yang pertama, yang memang tolak vaksin. Yang tuduh macam-macam kat vaksin dan pengamal perubatan/agamawan yang mengajak kepada SOP/vaksin. Siang malam mereka akan memberi komen dan menceduk apa-apa sahaja posting antivaksin Barat untuk dijadikan modal.

Baru-baru ini mereka mewujudkan kesangsian dengan mendakwa CEO Pfizer, pengeluar Comirnaty sendiri enggan menerima vaksin. Jadi ia seolah-olah vaksin itu diragui keselamatannya sehinggakan boss Pfizer sendiri menolaknya. (Penjelasan sebenar ada pada gambar yg telah disunting oleh Dr Suhazeli Abdullah )

Golongan kedua ialah golongan yang atas pagar. Yang tak kisah sangat pasal vaksin ni. Kalau dapat, mereka terima.
Kalau tak dapat pun, mereka tak pusing sangat.
Ini selalunya golongan orang tua yang tidak terdedah kepada media sosial. Biasanya kalau diberi penerangan yang mudah dan setelah melihat kebaikan vaksin, mereka akan terima dengan senang hati.

Tapi ada pula golongan ketiga, yang sangat-sangat nakkan vaksin. Ini memang ramai, termasuk saya sendiri. Tetapi ia juga melahirkan mereka yang sanggup potong queue orang lain yang lebih layak seperti barisan hadapan KKM, demi nakkan suntikan vaksin lebih awal dari sepatutnya. Dalam pelan kerajaan sebelum ini, Fasa Pertama pemberian vaksin terdiri daripada dua kumpulan iaitu barisa hadapan dari KKM dan kumpulan kedua iaitu barisan hadapan yang bukan dari KKM.

Jelas, kakitangan KKM didahulukan.

Barisan hadapan lain, tolong bersabar dulu. InshaAllah pemberian vaksin untuk mereka ini akan diberi dalam bulan Mac juga, setelah kakitangan KKM yang terlibat dalam pengurusan pesakit Covid selesai mendapat perlindungan ini.

Tak logik kalau doktor, jururawat, paramedik hatta pemandu ambulankena bagi laluan kepada PRO/Setiausaha politik/ahli Majlis Tempatan sedangkan kakitangan KKM inilah yang berpanas dalam PPE untuk menguruskan pesakit Covid yang mencapai ribuan angka setiap hari.

Ikutlah contoh CEO Pfizer dan YMM Sultan Selangor yang rela hati memberi peluang kepada barisan hadapan untuk mendapat suntikan terlebih dahulu sebelum diberi suntikan kepada mereka. Padahal dengan kedudukan Baginda Sultan lebih-lebih lagi, boleh sangat Baginda mendahulukan diri Baginda atas faktor usia dan kedudukan Baginda.

Jangan pentingkan diri.

Sabarlah.

Akan sampai giliran kita. Berikan kepada yang lebih berhak dahulu.



#LindungDiriLindungSemua
#Membebelsayang

153783694_10159273540222417_1832898864657111360_n.jpg
153012719_10159273540302417_8567804257233004609_n.jpg
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,645
Reaction score
12,493
Points
1,906
Suhazeli Abdullah
telah menambah foto baru

10j ·

Kata-kata Mr Albert Bourla ini baru nampak kegunaannya pada masa ni.

Ucapan beliau 2 bulan lepas telah dikutuk kencang oleh antivaksin. Seolah-olah beliau sendiri menolak vaksin Pfizer-BioNTech. Sedangkan beliau adalah big bos Pfizer, syarikat buat vaksin itu sendiri.

Rupanya beliau berjiwa mulia, tak nak potong line frontliners lain. Dahulukan golongan yang benar-benar layak dahulu.

Beliau itu CEO syarikat gergasi Pfizer, bukan terlibat pun dengan pengurusan kes COVID-19 di lapangan seperti hospital, klinik dan barisan hadapan negara. Sejujurnya dia menjawab, dia tak mau potong que.

Tetapi geng antivaksin terus spin dan menyerang beliau. Hari ni terbukti, kata-kata beliau adalah kata-kata keramat!

Jangan bimbang jaminan kerajaan bahawa semua akan dapat. Dengan syarat daftar dalam MySejahtera.

Bila? Tunggulah giliran masing-masing. Harap bersabar. Utamakan dahulu individu yang benar-benar layak mengikut priority.

Bagaimana para pemimpin utama seperti YAB PM, ahli kabinet, MB dan Exco negeri? Mereka adalah qudwah. Contoh bagi menggalakkan keyakinan masyarakat terhadap vaksin.

Semoga perancangan program imunisasi kebangsaan vaksin COVID-19 berjalan dengan lancar dan dapat wujudkan keharmonian dikalangan kita.

Dr Suhazeli Abdullah
27.2.2021
Kuala Berang

# Esok giliran saya dapat suntikan vaksin sebagai team Vaccinator (Team beri suntikan).

154397278_10222364943885782_1136200944969194320_n.jpg
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,645
Reaction score
12,493
Points
1,906
Fakta tentang Corovac keluaran Sinovac berdasarkan kajian di Brazil:
50.65% mencegah jangkitan - WHO tetapkan 50%.
83.7% mengelakkan keperluan perubatan walaupun dijangkiti.
100% mengelakkan kemasukan hospital dan kematian walau dijangkiti.
Apa juga vaksin yang NPRA luluskan, ia dah cukup bagus untuk rakyat Malaysia. Bersyukur lah kita dapat vaksin COVID-19 percuma.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,645
Reaction score
12,493
Points
1,906
Frontliners tak faham kenapa Exco, ADUN perlu vaksinasi awal#malaysiagazette
https://malaysiagazette.com/.../frontliners-tak-faham.../

Frontliners tak faham kenapa Exco, ADUN perlu vaksinasi awal


28 February 2021

MGF10122020_SARINGAN-PEKERJA-ASING07

Petugas barisan hadapan sepatutnya menjadi penerima kumpulan awal vaksin Covid-19.


KUALA LUMPUR – Tindakan menteri-menteri, Exco dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor mendapat vaksinasi lebih awal mencetuskan tanda tanya dalam kalangan barisan hadapan.

Seorang pakar perunding nefrologi, Dr Rafidah Abdullah berkata, barisan hadapan memahami jika Perdana Menteri, Menteri Agama dan Menteri Besar setiap negeri mengambil vaksin sebagai simbolik.




Malah, barisan hadapan tidak ada halangan pun.

”Tapi dah kenapa pulak EXCO, ADUN, menteri2 lain, kuncu2 mereka nak vaksinasi awal? Maaf, kami tak faham,” ciapnya.

Meskipun beliau tidak menjelaskan lebih lanjut, tetapi dipercayai ditujukan kepada Selangor yang melakukan program vaksinasi kepada pemimpin-pemimpin negeri.



Tindakan itu bukan sahaja menjadi persoalan golongan barisan hadapan tetapi juga dalam kalangan rakyat.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan seramai 571,802 petugas barisan hadapan telah berdaftar untuk menerima vaksin Covid-19 pada fasa pertama.
Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin berkata, jumlah tersebut termasuk petugas di sektor kesihatan dan bukan kesihatan.



Sebanyak 57.3 peratus daripada jumlah tersebut adalah anggota perubatan dan kesihatan, manakala 42.7 peratus lagi angoota bukan kesihatan.

Ia termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM); Polis Diraja Malaysia (PDRM); Rela, pegawai Penjara; Kastam; Jabatan Kesihatan; serta Bomba,” katanya dalam sidang media selepas ketibaan kumpulan pertama vaksin Covid-19 pada 21 Februari lalu.- MalaysiaGazette

 

lpsoldier007

CG Top Poster Club
Joined
Dec 22, 2010
Messages
25,549
Reaction score
494
Points
141
Yg jenis ni halal ke?
Tanya je.. :D
View attachment 347379
Kalau tak halal, bole bg kat kapir

"Both doctors also draw a distinction between not only the kinds of cells used but the particular uses they are put to. There are no HEK 293 kidney cells in either the Pfizer or Moderna vaccines. Dr. Lee told National Review that HEK 293s were involved only in the “post-production” process of the “final vaccine product”: that is, they are not part of the vaccine but rather were test subjects used to help determine how effective it was."

Rujuk: https://www.nationalreview.com/2020...er-and-moderna-vaccines-and-fetal-cell-lines/

 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
13,240
Reaction score
2,163
Points
201
"Both doctors also draw a distinction between not only the kinds of cells used but the particular uses they are put to. There are no HEK 293 kidney cells in either the Pfizer or Moderna vaccines. Dr. Lee told National Review that HEK 293s were involved only in the “post-production” process of the “final vaccine product”: that is, they are not part of the vaccine but rather were test subjects used to help determine how effective it was."

Rujuk: https://www.nationalreview.com/2020...er-and-moderna-vaccines-and-fetal-cell-lines/


yg tu pfizer n moderna, punya lain
Mereka synthesis MRNA protien spike (duri luar virus corona) dan bikin sbg baksin (kaler kuning)
1614493699765.jpeg

yg drp astrazeneca punya
Dia amik sebijik virus drp monyet
Pastu dia culture (kaler biru) virus lemah tu jd kan vaksin

yg sinovac cina plak, pakar usa mintak pattern, tp cina tak mau disclose rahsia
 
Last edited:

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
13,240
Reaction score
2,163
Points
201
Frontliners tak faham kenapa Exco, ADUN perlu vaksinasi awal#malaysiagazette
https://malaysiagazette.com/.../frontliners-tak-faham.../

Frontliners tak faham kenapa Exco, ADUN perlu vaksinasi awal


28 February 2021

MGF10122020_SARINGAN-PEKERJA-ASING07.jpg

Petugas barisan hadapan sepatutnya menjadi penerima kumpulan awal vaksin Covid-19.


KUALA LUMPUR – Tindakan menteri-menteri, Exco dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor mendapat vaksinasi lebih awal mencetuskan tanda tanya dalam kalangan barisan hadapan.

Seorang pakar perunding nefrologi, Dr Rafidah Abdullah berkata, barisan hadapan memahami jika Perdana Menteri, Menteri Agama dan Menteri Besar setiap negeri mengambil vaksin sebagai simbolik.




Malah, barisan hadapan tidak ada halangan pun.

”Tapi dah kenapa pulak EXCO, ADUN, menteri2 lain, kuncu2 mereka nak vaksinasi awal? Maaf, kami tak faham,” ciapnya.

Meskipun beliau tidak menjelaskan lebih lanjut, tetapi dipercayai ditujukan kepada Selangor yang melakukan program vaksinasi kepada pemimpin-pemimpin negeri.



Tindakan itu bukan sahaja menjadi persoalan golongan barisan hadapan tetapi juga dalam kalangan rakyat.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan seramai 571,802 petugas barisan hadapan telah berdaftar untuk menerima vaksin Covid-19 pada fasa pertama.
Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin berkata, jumlah tersebut termasuk petugas di sektor kesihatan dan bukan kesihatan.



Sebanyak 57.3 peratus daripada jumlah tersebut adalah anggota perubatan dan kesihatan, manakala 42.7 peratus lagi angoota bukan kesihatan.

Ia termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM); Polis Diraja Malaysia (PDRM); Rela, pegawai Penjara; Kastam; Jabatan Kesihatan; serta Bomba,” katanya dalam sidang media selepas ketibaan kumpulan pertama vaksin Covid-19 pada 21 Februari lalu.- MalaysiaGazette


golongan pro vaksin ada 2
1) Golongan pertama
dia nak vaksin drp company yg ternama
Sbb trusted eg pfizer dr segi efficacy & clinical study terbukti berkesan
Sudah di luluskan FDA under darurat

2) golongan kedua
Dia tak kesah apa2 baksin
Janji cocok pun tak pe hehe
percuma je

yg da sampai mesia selain pfizer, ialah sinovac..sinovac ni klinikal trial phase 3 masih berjalan..study efficacy kat brazil 50% saja..kat turki plak 90%
Indo misi da ada mati
Kita punya sukarelewan ari tu pun tak tau apa result..tunggu npra luluskan
Masih dlm peringkat ujian

kalau tak lulus kj kata tak perlu bayar kat cina
1614494673754.png
 

logammaut

Legendary Member
Joined
Dec 12, 2009
Messages
10,093
Reaction score
603
Points
171
Fakta tentang Corovac keluaran Sinovac berdasarkan kajian di Brazil:
50.65% mencegah jangkitan - WHO tetapkan 50%.
83.7% mengelakkan keperluan perubatan walaupun dijangkiti.
100% mengelakkan kemasukan hospital dan kematian walau dijangkiti.
Apa juga vaksin yang NPRA luluskan, ia dah cukup bagus untuk rakyat Malaysia. Bersyukur lah kita dapat vaksin COVID-19 percuma.


Nak tau gak nanti apa result ujian sinovac kpd 3k sukarelawan. Apa2 pun mmg betul bersyukurlah ada program vaksinisasi percuma.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register