BTC USD 57,354.3 Gold USD 1,787.18
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Fasa 1 Vaksin 26 Feb, Fasa Ke 2 Bermula 19 April, 2 Dos Syarat Rentas Negeri

Adakah anda setuju untuk terima suntikan vaksin COVID19

  • Setuju

    Votes: 77 65.8%
  • Tidak Setuju

    Votes: 22 18.8%
  • Neutral

    Votes: 18 15.4%

  • Total voters
    117

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #5
Joined
Jun 3, 2013
Messages
79,254
Reaction score
12,619
Points
1,906
“Bosnia-Herzegovina telah memohon dan merayu agar Malaysia membantu mereka memandangkan jumlah kematian dan jangkitan di negara tersebut meningkat dan mereka sendiri berhadapan dengan diskriminasi oleh masyakat Eropah.

“Jadi atas dasar keprihatinan, kita bersetuju memberi bantuan secara bilateral sebanyak 50,000 dos vaksin (kepada Bosnia-Herzegovina) kerana kita faham tidak semua negara bernasib baik seperti Malaysia yang memperoleh keutamaan dalam mendapatkan vaksin COVID-19,” katanya.

6B0B2ADB-57EE-4DFB-A6E1-39F2CA2572DD.jpeg

0D8D6F98-C38C-4454-80C8-58B694E40362.jpeg


 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,568
Reaction score
12,561
Points
2,376
ASTRAZENECA | JKJAV Akan Putuskan Untuk Guna Atau Tidak

Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV) akan memutuskan sama ada Malaysia akan menggunakan vaksin AstraZeneca atau tidak.

Ia susulan kesimpulan dibuat Agensi Perubatan Eropah (EMA) berhubung kes pembekuan darah yang dilaporkan selepas penggunaan vaksin itu harus disenaraikan sebagai kesan sampingan vaksin yang mungkin berlaku.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #5
Joined
Jun 3, 2013
Messages
79,254
Reaction score
12,619
Points
1,906
Menurut kenyataan yang dikeluarkan COVID-19 Immunisation Task Force (CITF), kegagalan memberikan pengesahan akan menyebabkan janji temu dibatalkan dan dijadualkan semula serta slot untuk janji temu tersebut diberikan kepada orang lain.
"Ini akan memastikan perancangan di pusat vaksinasi dan pengedaran vaksin dapat dilaksanakan dengan lancar.

2B6A85B7-E16B-4F28-BFA5-4FEBF9588775.jpeg

E93074FB-2EA8-4B0D-960C-483E71AABA1A.jpeg

7F978823-4AE4-4AC7-B30F-A36C3139FB81_4_5005_c.jpeg

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,568
Reaction score
12,561
Points
2,376
VAKSIN ASTRAZENECA | JKJAV Bermesyuarat 2 Minggu Lagi

Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV) akan mengadakan mesyuarat dua minggu lagi bagi membincangkan sama ada Malaysia kekal untuk menggunakan Vaksin Astrazeneca.

Panel Pakar Kementerian Kesihatan (KKM) akan membentangkan maklumat terbaru vaksin terbabit berdasarkan data dikemukakan Agensi Ubat-Ubatan Eropah (EMA).

‘SUBSCRIBE’ saluran YouTube Buletin TV3 https://bit.ly/3oF4onJ untuk lebih banyak klip berita terkini.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #5
Joined
Jun 3, 2013
Messages
79,254
Reaction score
12,619
Points
1,906
Khairy berkata penawaran vaksin Covid-19 akan melebihi permintaan pada bulan Jun atau Julai. -BeritaMkini

1617984843679.png


KJ: 'Keputusan sukar' pada Sept untuk wajibkan vaksin​

Diterbitkan 10 Apr 2021, 12:04 am

Dikemaskini 12:05 am



Langkah-langkah drastik akan dilakukan termasuk mewajibkan pengambilan vaksin Covid-19 apabila kempen vaksinasi Malaysia mencapai "tahap kritikal" pada September, kata menteri penyelaras kempen itu Khairy Jamaluddin.

Khairy berkata Malaysia akan mulai menerima kemasukan vaksin pada bulan Jun terutama dari Pfizer dan Sinovac, selain penawaran vaksin akan melebihi permintaan pada bulan Jun atau Julai.

Menjelang bulan September, katanya, kadar pemberian vaksin akan mulai perlahan, bukan kerana kekurangan dos vaksin atau kakitangan yang tidak mencukupi, sebaliknya kurangnya individu yang bersedia menerima vaksin.

"Oleh itu, saya beritahu kabinet yang saya akan kembali pada September dan beri nasihat kepada kabinet sama ada kita akan mewajibkan pengambilan vaksi pada bulan September. Ini akan menjadi seruan yang besar.

"Kita belum sampai ke situ, tetapi seperti yang saya katakan, September adalah waktu yang tepat kita akan memiliki cukup vaksin untuk memvaksin lapan juta orang yang sudah mendaftar.
"Dan jika tak ramai orang yang didaftarkan pada waktu itu, kita harus membuat keputusan yang sukar,” katanya dalam wawancara yang disiarkan di BFM Radio hari ini.

Khairy berkata pada September, Pasukan Petugas Khas Imunisasi Covid-19 akan menentukan sama ada Malaysia berada di landasan tepat untuk memvaksin 70 peratus penduduk pada penghujung tahun ini, sehingga mencapai kekebalan kelompok terhadap penyakit berkenaan.

Sehingga semalam, hanya 8.3 juta orang telah mendaftar untuk pengambilan vaksin Covid-19, yang berjumlah 34.3 peratus daripada mereka yang berada dalam kumpulan umur yang layak mendapat vaksinasi.



Khairy berkata, dos vaksin tidak mencukupi untuk melakukan program imuniasi fasa 2 dan 3 serentak pada bulan April.



Namun katanya, keadaan itu akan berubah dalam beberapa bulan akan datang setelah penghantaran vaksin tiba sekali lagi, dan fasa kedua boleh dijalankan secara serentak.

Sebagai rekod, fasa 2 program vaksinasi disasarkan kepada warga emas, individu yang memiliki penyakit kronik, orang kurang upaya dan juga barisan petugas barisan hadapan yang masih belum diberi vaksin pada fasa 1 program berkenaan. Kira-kira 9.4 juta orang disasarkan pada fasa ini.

Fasa 3 mensasarkan penduduk dewasa Malaysia dengan keutamaan diberikan kepada mereka yang berada di "zon merah" Covid-19.

Pada 4 April, Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19 berkata hanya sekitar 3.1 juta orang yang layak pada fasa 2 telah mendaftar untuk menerima vaksin.

Mereka terdiri daripada 1,229,855 warga emas, 1,741,935 orang dengan penyakit kronik dan 115,249 orang kurang upaya.


 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,568
Reaction score
12,561
Points
2,376
Vaksin Pfizer dah abis stok ye
 

pedang_setiawan

Fun Poster
Joined
Nov 16, 2010
Messages
985
Reaction score
263
Points
41
ada sape2 dlm group cg ni dah kena suntik 2x kali ke?cer kongsi skit apa2 perubahan diri jika ada.
Saya dah 16 hari disuntik 2nd dos vaksin covid 19. Alhamdulillah xde kesan sampingan yang teruk. Sakit bahu tempat cucuk dgn lenguh bahu tu ada slpas 24 jam 1 dos. 2nd dos sakit kena suntik je hari pertama. Lps tu ok je. Langsung xde kesan sampingan apa2...ikut atas badan masing2..ada yg demam, ada yg mcm nk demam, ada yg rasa kuat berdebar tapi heart rate x naik pn, ada yg rasa letih2, malah ada yg xde apa2...just sakit tempat cucuk. Biasa recover dalam kurang dari 24-48 jam.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,568
Reaction score
12,561
Points
2,376
Saya dah 16 hari disuntik 2nd dos vaksin covid 19. Alhamdulillah xde kesan sampingan yang teruk. Sakit bahu tempat cucuk dgn lenguh bahu tu ada slpas 24 jam 1 dos. 2nd dos sakit kena suntik je hari pertama. Lps tu ok je. Langsung xde kesan sampingan apa2...ikut atas badan masing2..ada yg demam, ada yg mcm nk demam, ada yg rasa kuat berdebar tapi heart rate x naik pn, ada yg rasa letih2, malah ada yg xde apa2...just sakit tempat cucuk. Biasa recover dalam kurang dari 24-48 jam.

Alhamdulillah
Tuan antara orang terawal dalam CG yang buat review dos 1 & 2 vaksin
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
295,568
Reaction score
12,561
Points
2,376

anbusan

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2006
Messages
7,989
Reaction score
193
Points
83
COVID-19 | Cadang Penderma Darah Kumpulan Penerima Vaksin Fasa 2

Kementerian Kesihatan bercadang untuk menjadikan penderma darah sebagai kumpulan penerima vaksin fasa kedua Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan.

‘SUBSCRIBE’ saluran YouTube Buletin TV3 https://bit.ly/3oF4onJ untuk lebih banyak klip berita terkini.

alhamdulillah kalau dilaksanakan, dpt la aku vaksin untuk fasa2 hehe
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register