BTC USD 64,940.3 Gold USD 1,786.15
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Esok Jom Puasa Untuk Hari Asyura - 16/12/2010

antudegil

Active Member
Joined
Feb 25, 2006
Messages
1,790
Reaction score
103
Points
33
Barangsiapa yang berpuasa pada hari Assyuuraa' yakni 10 Muharram, maka Allah akan memberikan kepadanya pahala 10,000 malaikat; dan barangsiapa yang puasa pada hari Assyuuraa', maka akan diberikan pahala 10, 000 orang Haji dan Umrah, dan 10, 000 orang mati syahid; dan siapa yang mengusap kepala anak yatim pada hari Assyuuraa', maka Allah akan menaikkan dengan rambut satu darjat. Dan barangsiapa yang memberi buka puasa orang mukmin yang berpuasa pada hari Assyuuraa', maka seoleh-oleh memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW. dan mengenyangkan perut mereka.

Sahabat bertanya; Ya, Rasulullah, Allah telah melebihkan hari Assyuuraa' dari lain-lain hari.
Jawab Rasulullah: Benar!.

  • Allah telah menjadikan langit dan bumi pada hari Assyuuraa',
  • dan menjadikan Adam juga Hawa pada hari Assyuuraa';
  • dan menjadikan Syurga serta memasukkan Adam di syurga pada hari Assyuuraa';
  • dan Allah menyelamatkan dari api neraka pada hari Assyuuraa';
  • dan menenggelamkan Fir'aun pada hari Assyuuraa';
  • dan menyembuhkan bala Nabi Ayyub pada hari Assyuuraa'
  • dan Allah memberi taubat kepada Adam pada hari Assyuuraa';
  • dan diampunkan dosa Nabi Daud pada hari Assyuuraa';
  • dan juga kembalinya kerajaan Nabi Sulaiman pada hari Assyuuraa';
  • dan akan terjadi Qiyamat pada hari Assyuuraa'

the rest bley baca dekat sini kelebihan berpuasa pada hari asyura
 
Last edited:
Sponsored Post

sihatlelaki

Junior Member
Joined
Oct 17, 2010
Messages
84
Reaction score
0
Points
6
Barangsiapa yang berpuasa pada hari Assyuuraa' yakni 10 Muharram, maka Allah akan memberikan kepadanya pahala 10,000 malaikat; dan barangsiapa yang puasa pada hari Assyuuraa', maka akan diberikan pahala 10, 000 orang Haji dan Umrah, dan 10, 000 orang mati syahid; dan siapa yang mengusap kepala anak yatim pada hari Assyuuraa', maka Allah akan menaikkan dengan rambut satu darjat. Dan barangsiapa yang memberi buka puasa orang mukmin yang berpuasa pada hari Assyuuraa', maka seoleh-oleh memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW. dan mengenyangkan perut mereka.

Sahabat bertanya; Ya, Rasulullah, Allah telah melebihkan hari Assyuuraa' dari lain-lain hari.
Jawab Rasulullah: Benar!.

  • Allah telah menjadikan langit dan bumi pada hari Assyuuraa',
  • dan menjadikan Adam juga Hawa pada hari Assyuuraa';
  • dan menjadikan Syurga serta memasukkan Adam di syurga pada hari Assyuuraa';
  • dan Allah menyelamatkan dari api neraka pada hari Assyuuraa';
  • dan menenggelamkan Fir'aun pada hari Assyuuraa';
  • dan menyembuhkan bala Nabi Ayyub pada hari Assyuuraa'
  • dan Allah memberi taubat kepada Adam pada hari Assyuuraa';
  • dan diampunkan dosa Nabi Daud pada hari Assyuuraa';
  • dan juga kembalinya kerajaan Nabi Sulaiman pada hari Assyuuraa';
  • dan akan terjadi Qiyamat pada hari Assyuuraa'

the rest bley baca dekat sini kelebihan berpuasa pada hari asyura


Maaf yer tt... yg kelebihan yang tt tulis kat atas tu... sudah semak ke hadis nya??? Jgn jatuh hadis palsu cukuplah. Sbb kadang2 bab2 fadhilat amal ni..kadang2 banyak hadis palsu. Sebelum disebarkan, baik disemak betul2.
 

antudegil

Active Member
Joined
Feb 25, 2006
Messages
1,790
Reaction score
103
Points
33
Maaf yer tt... yg kelebihan yang tt tulis kat atas tu... sudah semak ke hadis nya??? Jgn jatuh hadis palsu cukuplah. Sbb kadang2 bab2 fadhilat amal ni..kadang2 banyak hadis palsu. Sebelum disebarkan, baik disemak betul2.

semakan tak dapat nak buat sebab copy paste je.. :)
 

sihatlelaki

Junior Member
Joined
Oct 17, 2010
Messages
84
Reaction score
0
Points
6
semakan tak dapat nak buat sebab copy paste je.. :)

:) ok. Sama2lah kita puasa esok..yg penting niat awal2... jadi tak jadi...lain kira. Tapi bab pahala sampai berpuluh ribu syahid tu...:-? mcm konpius sikit. Hati2.... sbb sbg org yg cuba menyampaikan,kena semak betul2. Kot2lah...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register