BTC USD 58,345.8 Gold USD 1,831.42
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Enjin rosak angkara 'longkai'

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,631
Reaction score
258
Points
91
Enjin rosak angkara 'longkai'

Oleh AZELI ALI
[email protected]

JAMILAH menunjukkan resit bayaran membaiki kerosakan keretanya yang didakwa tidak sepatutnya di George Town semalam.

GEORGE TOWN - Pada mulanya hanya timing belt yang dikatakan rosak tetapi selepas itu, satu persatu bahagian enjin kereta Perodua Kembara miliknya dikatakan rosak dan tanpa diperiksa, enjinnya dikeluarkan dari kereta.

Itulah nasib yang dihadapi seorang wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Jamilah apabila keretanya 'rosak' di Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Gurun, Kedah Sabtu lalu.

Jamilah berkata, ketika kejadian itu beliau bersama suami dan dua anaknya dalam perjalanan dari Pendang, Kedah ke Balik Pulau, Pulau Pinang sebelum berhenti rehat di R&R tersebut.

"Namun sewaktu ingin bertolak pulang kereta saya gagal dihidupkan dan ketika itulah kami didatangi tiga lelaki yang menawarkan perkhidmatan trak tunda sebelum kereta saya ditarik ke bengkel mereka di Sungai Petani.

"Apa yang mengejutkan ialah trak terbabit telah menarik sebuah kereta Perodua Kancil yang juga rosak sebelum mengikat kereta saya di belakang kereta tersebut," katanya ketika menghubungi Kosmo! di sini semalam.

Akibat kejadian tersebut, Jamilah dan keluarganya terpaksa menumpang di rumah sepupunya di Jeniang dekat Alor Star selama dua hari.

Tambahnya, ketika di bengkel tersebut, tanpa diperiksa, enjin keretanya dikeluarkan dan mereka mengarahkan beliau supaya datang mengambil kereta tersebut pagi semalam dengan bayaran RM1,300.

"Saya hairan bagaimana mereka dapat tentukan harga sedangkan kereta saya langsung tak diperiksa dan tak patut harga timing belt semahal itu.

"Masa ambil kereta pagi tadi suami saya mendapati mereka hanya menukar pam air sahaja," ujarnya.

"Saya juga jadi geram apabila mereka seperti berdalih untuk menyediakan bil terperinci barangan yang diganti atau dibaiki malah meletakkan perkara lain seperti gelang omboh dan beberapa barang lain," katanya kesal.

Jamilah berkata, kejadian yang menimpanya mungkin sama dengan apa yang dilaporkan Kosmo! Isnin lalu mengenai taktik terbaru 'longkai' yang sanggup menanggalkan penutup bahagian bawah tangki air kereta ketika kereta pemilik berada di R&R Gurun baru-baru ini.

"Saya harap pengguna R&R Gurun dapat berhati-hati sekiranya didatangi mereka yang menawarkan khidmat trak tunda atau hanya menggunakan trak tunda PLUS Expressways Bhd. (PLUS) sekiranya kereta rosak di situ," ujarnya.

kene hati2 ni. Pesan aku...kalau kete rosak kat jalan baik korang telefon panel insuran korang untuk khidmat nasihat. :">
 
Sponsored Post

kancil biru

Legendary Member
Joined
Apr 4, 2008
Messages
11,641
Reaction score
1,099
Points
191
emrmm mcm mcm cara org cari rezeki secara tidak halal..
 

orange76

Super Active Member
Joined
Aug 12, 2008
Messages
6,658
Reaction score
5
Points
65
ada yg letak paku dan macam-macam lg ..nak untung besar di atas kesusahan orang..bakar aje manusia jenis macam ni!
 

zaberi

Active Member
Joined
Jan 15, 2008
Messages
2,087
Reaction score
35
Points
30
pengalaman ni pernah berlaku kat aku 8 tahun lalu di nilai. wira aku rosak sbb overheat kat highway plus. aku benarkan penunda tarik masuk bengkel dia di seremban. 2 hari kemudian diorg call mintak RM1800 untuk amik keta.

tiba dibengkel aku dapati semua keta yg rosak disitu rosak yang sama. overhaul.

masatu aku banyak menda tak tahu tentang pomen memomen keta nih
 

atzai

Active Member
Joined
Aug 10, 2007
Messages
1,277
Reaction score
12
Points
25
kalau stop kat R&R
kena hati2
ada geng dia orang
yang buat sesuatu supaya
tangki air jadi bocor...

pass tu dia orang ikut belakang
sampai lah air tangki
kereta kita kering...
semua dia orang punya perangkap
 

zaberi

Active Member
Joined
Jan 15, 2008
Messages
2,087
Reaction score
35
Points
30
tips

awal tahun 2008 timing belt aku putus kat hway plus rawang.
didatangi pomen jalanan( nak perangkap aku lah konon)

1. bgtau dia abg aku on d way.(tipu)
2. tunggu sampai plus towing truck datang. free jer tarik sampai tol terdekat.
3. mintak org peronda plus tu callkan towing (kompem jujur punya towing)
4. towingkan kereta aku ke ipoh terus sampai bengkel yg aku dah biasa
5. mahal bayar towing takpa jgn mahal bayar pomen tipu yang takbukak pun enjin keta tu
 

boey

Legendary Member
Joined
Oct 10, 2007
Messages
15,508
Reaction score
57
Points
120
terima kasih kerana memperingati..
 

StanNero

Super Active Member
Joined
Mar 12, 2006
Messages
7,442
Reaction score
164
Points
73
kalau stop kat R&R
kena hati2
ada geng dia orang
yang buat sesuatu supaya
tangki air jadi bocor...

pass tu dia orang ikut belakang
sampai lah air tangki
kereta kita kering...
semua dia orang punya perangkap

ako rasa ako ekna benda yg sama la.. huhuh ingat lagi pertiswa rosak kat Ipoh overheat.. xsampai seminit tup2 ada india punya tow truck berenti belakang..dia ckp dia nampak keta ako berasap dari awal...

entah2 diorg buat something bagi overheat..sama la konon2 tukar mcm2 last sampai over 1800..pastuh rosak balik sebulan dua lepas repaor.. ..last2 ako tukar engine seketul lagi bagus..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register