Elak sertai pelaburan haram, program latihan dagangan mata wang asing: BNM

Latest Posts

Live Forex Chart

Currency
Rates
EUR / USD
1.18729
USD / JPY
104.582
GBP / USD
1.31472
USD / CHF
0.90413
USD / CAD
1.31290
EUR / JPY
124.170
AUD / USD
0.71189

CG Sponsors




pijoe

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
13,302
Reaction score
1,220
Points
221
KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) menasihati orang ramai supaya tidak menyertai mana-mana pelaburan haram atau program latihan dagangan mata wang asing yang ditawarkan oleh individu atau syarikat.

BNM dalam satu kenyataannya, berkata orang ramai kebiasaannya tertarik untuk menghadiri program pelaburan atau latihan yang menjanjikan pulangan yang segera dan besar.

Katanya, modus operandi program sedemikian dengan menawarkan latihan, seminar, bengkel percuma untuk menarik pelabur, sebelum menjemput mereka mewujudkan satu akaun dagangan mata wang asing dengan syarikat utama.

“Syarikat itu dikatakan mempunyai lesen sah untuk berdagang mata wang asing di seberang laut. Ia juga termasuk menyediakan akses mudah ke laman web syarikat utama dan memudahkan dagangan mata wang asing secara dalam talian dikalangan pelabur serta bagi mengambil siswazah baru sebagai eksekutif pemasaran.

“Siswazah juga digalakkan untuk menarik ahli keluarga dan rakan-rakan bagi berdagang mata wang asing,” katanya

Selain itu, BNM berkata, program sedemikian turut menghendaki pelabur mendeposit sejumlah wang ke dalam akaun bank untuk memulakan dagangan mata wang asing dan seterusnya meminta ditambah bagi mencukupkan jumlah yang berkurangan berikutan pelaburan awal masing-masing (penggilan margin) bagi mengelakkan kehilangan modal.

Di bawah Akta Kawalan Pertukaran Asing 1953 (ECA), katanya adalah menjadi satu kesalahan bagi seseorang untuk membeli atau menjual mata wang asing atau terbabit dalam sebarang perbuatan atau mempunyai kaitan atau membuat persediaan di dalam membeli atau menjual mata wang asing dengan sebarang orang atau selain daripada peniaga yang dibenarkan.

Adalah juga menjadi kesalahan bagi seseorang untuk membantu atau bersubahat dengan seseorang yang lain untuk membeli atau menjual mata wang asing dengan seseorang, kecuali individu itu adalah seorang peniaga yang dibenarkan.

Senarai peniaga dan institusi kewangan yang dibenarkan oleh Pengawal Pertukaran Asing untuk membeli atau menjual mata wang asing boleh diperolehi dari laman web BNM (http://www.bnm.gov.my/fxadmin).

Bagi mendapatkan maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi BNM di talian 1-300-88-5465 atau e-mail ([email protected]). - Bernama
 
Sponsored Post

albana

Fun Poster
Joined
Jun 5, 2008
Messages
254
Reaction score
3
Points
15
jika belajar dah pandai main sendiri,modal sendiri salah tak..?
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) menasihati orang ramai supaya tidak menyertai mana-mana pelaburan haram atau program latihan dagangan mata wang asing yang ditawarkan oleh individu atau syarikat.

BNM dalam satu kenyataannya, berkata orang ramai kebiasaannya tertarik untuk menghadiri program pelaburan atau latihan yang menjanjikan pulangan yang segera dan besar.

Katanya, modus operandi program sedemikian dengan menawarkan latihan, seminar, bengkel percuma untuk menarik pelabur, sebelum menjemput mereka mewujudkan satu akaun dagangan mata wang asing dengan syarikat utama.

“Syarikat itu dikatakan mempunyai lesen sah untuk berdagang mata wang asing di seberang laut. Ia juga termasuk menyediakan akses mudah ke laman web syarikat utama dan memudahkan dagangan mata wang asing secara dalam talian dikalangan pelabur serta bagi mengambil siswazah baru sebagai eksekutif pemasaran.

“Siswazah juga digalakkan untuk menarik ahli keluarga dan rakan-rakan bagi berdagang mata wang asing,” katanya

Selain itu, BNM berkata, program sedemikian turut menghendaki pelabur mendeposit sejumlah wang ke dalam akaun bank untuk memulakan dagangan mata wang asing dan seterusnya meminta ditambah bagi mencukupkan jumlah yang berkurangan berikutan pelaburan awal masing-masing (penggilan margin) bagi mengelakkan kehilangan modal.

Di bawah Akta Kawalan Pertukaran Asing 1953 (ECA), katanya adalah menjadi satu kesalahan bagi seseorang untuk membeli atau menjual mata wang asing atau terbabit dalam sebarang perbuatan atau mempunyai kaitan atau membuat persediaan di dalam membeli atau menjual mata wang asing dengan sebarang orang atau selain daripada peniaga yang dibenarkan.

Adalah juga menjadi kesalahan bagi seseorang untuk membantu atau bersubahat dengan seseorang yang lain untuk membeli atau menjual mata wang asing dengan seseorang, kecuali individu itu adalah seorang peniaga yang dibenarkan.

Senarai peniaga dan institusi kewangan yang dibenarkan oleh Pengawal Pertukaran Asing untuk membeli atau menjual mata wang asing boleh diperolehi dari laman web BNM (http://www.bnm.gov.my/fxadmin).

Bagi mendapatkan maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi BNM di talian 1-300-88-5465 atau e-mail ([email protected]). - Bernama
Orang tak serik2 lagi ke main labur lebur nie #:-S
 

nazree4658

Fun Poster
Joined
May 11, 2009
Messages
519
Reaction score
0
Points
10
fx pun kene jugak ke??
macam mane nak cari duit lebih ni~~
 

xflixz

Active+ Member
Joined
May 21, 2007
Messages
2,968
Reaction score
60
Points
30
KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) menasihati orang ramai supaya tidak menyertai mana-mana pelaburan haram atau program latihan dagangan mata wang asing yang ditawarkan oleh individu atau syarikat.

BNM dalam satu kenyataannya, berkata orang ramai kebiasaannya tertarik untuk menghadiri program pelaburan atau latihan yang menjanjikan pulangan yang segera dan besar.

Katanya, modus operandi program sedemikian dengan menawarkan latihan, seminar, bengkel percuma untuk menarik pelabur, sebelum menjemput mereka mewujudkan satu akaun dagangan mata wang asing dengan syarikat utama.


“Syarikat itu dikatakan mempunyai lesen sah untuk berdagang mata wang asing di seberang laut. Ia juga termasuk menyediakan akses mudah ke laman web syarikat utama dan memudahkan dagangan mata wang asing secara dalam talian dikalangan pelabur serta bagi mengambil siswazah baru sebagai eksekutif pemasaran.

“Siswazah juga digalakkan untuk menarik ahli keluarga dan rakan-rakan bagi berdagang mata wang asing,” katanya

Selain itu, BNM berkata, program sedemikian turut menghendaki pelabur mendeposit sejumlah wang ke dalam akaun bank untuk memulakan dagangan mata wang asing dan seterusnya meminta ditambah bagi mencukupkan jumlah yang berkurangan berikutan pelaburan awal masing-masing (penggilan margin) bagi mengelakkan kehilangan modal.

Di bawah Akta Kawalan Pertukaran Asing 1953 (ECA), katanya adalah menjadi satu kesalahan bagi seseorang untuk membeli atau menjual mata wang asing atau terbabit dalam sebarang perbuatan atau mempunyai kaitan atau membuat persediaan di dalam membeli atau menjual mata wang asing dengan sebarang orang atau selain daripada peniaga yang dibenarkan.

Adalah juga menjadi kesalahan bagi seseorang untuk membantu atau bersubahat dengan seseorang yang lain untuk membeli atau menjual mata wang asing dengan seseorang, kecuali individu itu adalah seorang peniaga yang dibenarkan.

Senarai peniaga dan institusi kewangan yang dibenarkan oleh Pengawal Pertukaran Asing untuk membeli atau menjual mata wang asing boleh diperolehi dari laman web BNM (http://www.bnm.gov.my/fxadmin).

Bagi mendapatkan maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi BNM di talian 1-300-88-5465 atau e-mail ([email protected]). - Bernama


sori mod kalau salah tempat..mintak dipindahkan kalau salah tempat ye..

TQ.

apa pendapat kawan2 traders semua?
 

raz4

Active+ Member
Joined
Feb 19, 2008
Messages
4,224
Reaction score
25
Points
30
bank negara nie pon satu..melabur ngan berniaga pon tak pandai nak beza..sebenrnya BNM xdapat nak kutip cukai sebenarnya..kalau dia nak halang takde masalah..kita bukak lah akaun kat oversea..singapore ke,australia ker..memana bank yg ada sediakan debit card..ape susah..hari2 leh kuarkan kat atm..
 

THX

Active+ Member
Joined
Nov 15, 2008
Messages
3,922
Reaction score
76
Points
40
bank negara nie pon satu..melabur ngan berniaga pon tak pandai nak beza..sebenrnya BNM xdapat nak kutip cukai sebenarnya..kalau dia nak halang takde masalah..kita bukak lah akaun kat oversea..singapore ke,australia ker..memana bank yg ada sediakan debit card..ape susah..hari2 leh kuarkan kat atm..
takleh trade kat malaysia, beli lar vps kat luar negara, takde sapa nak kacau :D
 

mamamoto1

Fun Poster
Joined
Nov 3, 2009
Messages
148
Reaction score
5
Points
15
wah mesti hanggat topik nih
mari lah kengkawan share ide ape yg patut
ape yg harus d lakukan.
den dh addict memorex nie walaupun demo jek hihi
 

ceria28

Legendary Member
Joined
Mar 13, 2007
Messages
11,901
Reaction score
109
Points
123
Biasa laaa ni BNM mahu jaga nama dan belaknag dia aje. Ini trend baru dlm perniagaan. Mmmg berniaga tukaran wang asing ada risikonya dan apa2 perniagaan atau transaksi ada risikonya. Sepatutnya BNM kenalah cari idea baru supaya perniagaan ini dapat disahkan atau dapat dijalankan di Msia. Ini setakat menakut2kan aje. Jika tidak buat apa luluskan liberisasi kewangan bg individu utk buat pelaburan keluar negara. Ada pihak2 tertentu tidak mahu rakyat Msia maju dan berwang atau jd kaya kerana bimbang pelaburan dgn PNB berkurangan. Mrk mahu rakyat bergantung pd subsidi. Sekitar tahun 80an jika tak silap, BNM juga ada memasuki Forex ni tapi rugi berbillion RM.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register