BTC USD 56,883.5 Gold USD 1,778.08
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ekuiti bumiputera: MCA jangan ambil kesempatan

kuhik

CG Top Poster Club
Messages
39,519
Paid Membership
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Ekuiti bumiputera: MCA jangan ambil kesempatan

Salahuddin Ayub
Wed | Oct 29, 08 | 3:36:47 pm MYT


Dewan Pemuda PAS Pusat (DPP Pusat) memandang serius cadangan Naib Presiden MCA, Dato' Liow Tiong Lai yang mahu kerajaan menghapuskan ekuiti 30 peratus Bumiputera untuk meningkatkan daya saing Bumiputera di negara ini.

DPP Pusat melihat cadangan ini sebagai satu bentuk tekanan politik yang dilakukan MCA ke atas Umno ekoran kelemahan pentadbiran kerajaan pada masa ini.

Tindakan ini secara tidak langsung boleh menjejaskan kestabilan kerajaan selain mencetuskan api perkauman.

Semenjak selepas pilihan raya pada Mac 2008, Umno berada dalam keadaan terdesak kerana BN sudah kehilangan majoriti dua pertiga.

Dengan jumlah kerusi yang ada, Umno tidak berupaya berdiri sendiri sebagai kerajaan dan ini membuka ruang kepada parti-parti perkauman dalam komponen BN untuk menggunakan kuasa tawar menawar mereka bagi menuntut hak-hak yang telah diperakui sebagai hak orang Melayu untuk kaum mereka.

Setelah SAPP menarik diri dari BN, parti-parti seperti MCA, MIC, Gerakan dan UPKO telah memberi tekanan kepada Umno.

Sebelum ini MIC menuntut pelbagai hak untuk kaum India, UPKO pula mendesak supaya hak bebas keluar daripada agama Islam, manakala Gerakan mendakwa orang Melayu bukan bangsa asal di negara ini.

Dan kini, MCA sebagai parti utama orang Cina, iaitu bangsa yang menguasai perniagaan di negara ini mahu ekuiti ekonomi Bumiputera dihapuskan.

DPP Pusat sedar bahawa MCA sedang mencari �political mileage� setelah bertukar kepemimpinan.

Mereka mahu mendapatkan semula sokongan orang Cina yang telah beralih kepada PR dalam pilihan raya yang lalu. Senjata yang paling baik ialah membangkit hak orang Cina dalam bidang ekonomi.

MCA lupa bahawa orang Cina telah menguasai ekonomi negara ini semenjak merdeka, dan kerana tidak adanya kawalan itu, maka tercetus tragedi 13 Mei 1969. Dasar 30 peratus ekuiti Bumiputera melalui DEB merupakan kontrak sosial yang patut dihormati kerana ia bukan sekadar isu ekonomi, tetapi untuk kestabilan politik dan sosial juga.

MCA jangan mengulangi kesilapan 1987 dengan membangkitkan isu-isu perkauman yang akhirnya menyebabkan pemimpin pembangkang ditahan dalam Operasi Lalang.

DPP Pusat tetap bertegas bahawa hak 30 peratus ekuiti ini mesti terus dipertahankan walaupun ia telah mencukupi 30 peratus.

DPP Pusat melihat bahawa hak 30 peratus mesti menjadi penanda aras di negara kerana jika tidak ekuiti tersebut boleh merosot.

Kita harus sedar bahawa sebelum 1969, ekuiti orang Melayu hampir tiada, dan setelah 40 tahun ia hanya berjumlah 19 peratus. Jika keadaan yang sama terus berlaku, kita masih memerlukan 20 tahun lagi untuk mencapai 30 peratus.

Sedangkan nilai 19 peratus hari ini pun, termasuk dana-dana awam sebahagiannya. Sekiranya ekuiti orang Melayu meningkat, bermakna ekuiti bangsa lain merosot, dan jika nilai 30 perartus ini tidak diikat, tidak mustahil ekuiti orang Melayu akan merosot semula.

Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat _





p/s : hanya Islam sahaja mampu menjaga seluruh alam...
 
Sponsored Post

yinbyungheon

CG Top Poster Club
Messages
36,821
Joined
Jul 12, 2006
Messages
36,821
Reaction score
856
Points
161
umno ada 2 pilihan sama ada gadai maruah or ikut cadangan TGNA gabung dlm 1 parti baru...pilihan bijan gadai maruah...zombi zombi umno pun semua setuju je..:))
 

DEKAN

Fun Poster
Messages
628
Joined
Oct 16, 2008
Messages
628
Reaction score
0
Points
10
Ekuiti bumiputera: MCA jangan ambil kesempatan


.........


Kita harus sedar bahawa sebelum 1969, ekuiti orang Melayu hampir tiada, dan setelah 40 tahun ia hanya berjumlah 19 peratus. Jika keadaan yang sama terus berlaku, kita masih memerlukan 20 tahun lagi untuk mencapai 30 peratus.

Sedangkan nilai 19 peratus hari ini pun, termasuk dana-dana awam sebahagiannya. Sekiranya ekuiti orang Melayu meningkat, bermakna ekuiti bangsa lain merosot, dan jika nilai 30 perartus ini tidak diikat, tidak mustahil ekuiti orang Melayu akan merosot semula.

Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat _





p/s : hanya Islam sahaja mampu menjaga seluruh alam...


Serahkan kepada pentadbiran ISLAM sepenuhnya kerana pentadbiran k'jaan nowadays yang bertunjangkan KORUPSI dan POLITIK POPULIS dah menampakkan impak -ve yang sangat ketara!... Dibawah pentadbiran islam ESPECIALLY PAS - Insyaallah negara ini terjamin kemakmuran dan kejayaannya.. InsyaAllaaahh... :)
 

rising_spirit

Active Member
Messages
1,456
Joined
May 24, 2008
Messages
1,456
Reaction score
1
Points
25
saya nak tanya. ekuiti 30% untuk bumiputra tu sape? siapa bumiputra tersebut? berapa ramai forumnist di CG ini ada ekuiti dalam mana mana syarikat??

jangan terkejut kalau saya katakan tujuan 30% tu untuk kroni kroni UMNO dan wang keuntungan itu masuk poket dorang sendiri saja.

saya hanya sokong apabila ekuiti 30% bagi semua syarikat syaikat itu di edarkan secara adil kepada semua rakyat melayu yang berpendapatan bawah RM1,500 sahaja.
 

kuhik

CG Top Poster Club
Messages
39,519
Paid Membership
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
saya nak tanya. ekuiti 30% untuk bumiputra tu sape? siapa bumiputra tersebut? berapa ramai forumnist di CG ini ada ekuiti dalam mana mana syarikat??

jangan terkejut kalau saya katakan tujuan 30% tu untuk kroni kroni UMNO dan wang keuntungan itu masuk poket dorang sendiri saja.

saya hanya sokong apabila ekuiti 30% bagi semua syarikat syaikat itu di edarkan secara adil kepada semua rakyat melayu yang berpendapatan bawah RM1,500 sahaja.

yup..memang untuk kroni UMNO jer...
 

mahir79

Active Member
Messages
1,762
Joined
Feb 12, 2008
Messages
1,762
Reaction score
112
Points
33
MCA kerusi parlimen ada 15...cakap berdegar degar macam ada 150
UMNO kurang kurang pun ada 78 kerusi..

ini MCA menang pun kawasan melayu...kurang hajar..
 

kuhik

CG Top Poster Club
Messages
39,519
Paid Membership
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
MCA kerusi parlimen ada 15...cakap berdegar degar macam ada 150
UMNO kurang kurang pun ada 78 kerusi..

ini MCA menang pun kawasan melayu...kurang hajar..

takpe, next PRU kita jangan kasi undi dia lagi :)
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register