Dr M: Hutang peminjam PTPTN RM39 bilion sebanyak kerugian 1MDB

Recommended Brokers


kamal_kampong

Legendary Member
Joined
Apr 30, 2007
Messages
15,841
Reaction score
493
Points
131
Wan Saiful jadikan PTPTN paling 'bangsat', kata Adam Adli

Aktivis pelajar Adam Adli Abd Halim mengecam Pengerusi Perbadanan Tabung Pinjaman Tinggi Nasional (PTPTN) Wan Saiful Wan Jan susulan cadangan memperkenalkan semula sekatan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar pinjaman.

Adam mendakwa cadangan itu bercanggah dengan aspirasi PH.

"Wan Saiful tidak membuat kerja ikut aspirasi PH.

"Dia ingat diri dia lagi besar daripada kerajaan sebab buat keputusan bercanggah dengan kerajaan. Asyik bagi alasan menjengkelkan dengan kata nak bincang.

"Dia menjadikan PTPTN badan paling bangsat dalam negara," katanya kepada Malaysiakini.

Adam berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan yang dibangkitkan dalam taklimat awam pentadbiran tinggi PTPTN, semalam.


Tambah Adam, perkembangan terbaru berhubung isu PTPTN itu menunjukkan Wan Saiful tidak menyelesaikan masalah berbangkit meskipun sudah menjawat jawatan sebagai pengerusi perbadanan itu sejak Jun tahun lalu.

"Saya tak faham apa rasional kenakan sekatan seperti halang luar negeri macam ini, untuk dijadikan satu cadangan yang boleh diambil kira.

"Macam mana dia nilai prestasi diri sendiri?

"Wan Saiful sepatutnya bantu pelajar untuk jelaskan hutang. Ini tidak, bangkit isu lama pasal sekatan ini lagi," katanya.

Terdahulu, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata cadangan hanya "salah faham" dan "bukan daripada PTPTN".

Jelas Maszlee ia sekadar dikemukakan dalam rundingan awam bagi mendapatkan pandangan orang ramai.

Dalam taklimat bersama media yang turut dihadiri Wan Saiful semalam, pentadbiran PTPTN memaklumkan bahawa pihak mereka sedang meneliti beberapa cadangan untuk mengutip baki pinjaman pendidikan.

Timbalan CEO PTPTN, Mastura Mohd Khalid berkata, ia termasuklah cadangan menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan kepada kabinet.

Mastura juga menambah bahawa sekatan perjalanan merupakan kaedah paling berkesan oleh PTPTN dalam usaha mengumpul balik bayaran pinjaman daripada peminjam yang gagal membuat bayaran.

Bukan lubuk buat duit

Mengulas lanjut, Adam menegaskan bahawa pinjaman pendidikan bukan pinjaman komersial.

Katanya, PTPTN ditubuhkan untuk meningkatkan pendidikan rakyat dan bukannya lubuk untuk meraih keuntungan.

"Jangan jadikan PTPTN itu sama macam syarikat korporat kewangan lain. Jangan mengambil kesempatan atas peminjam yang tiada pilihan.


"Mereka ini sebenarnya bukan ada banyak pilihan. Sudah jadi tradisi pelajar masuk universiti ambil pinjaman PTPTN, jadi jangan ambil kesempatan," katanya.

Dalam manifesto sebelum PRU ke-14, PH berjanji untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.

Pada Jun tahun lalu, sebanyak 265,149 nama daripada 433,708 peminjam PTPTN telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen.

Bagaimanapun, peminjam bergaji RM4,000 ke bawah masih perlu membayar pinjaman seperti biasa kerana kedudukan kewangan negara dikatakan belum kukuh.
https://www.malaysiakini.com/news/476503





/
PTPTN ni dah jadi senjata makan tuan..satu cara nak selesai kerajaan kena bertegas dgn peminjam walopun kptsn kurang populis..kalo tak krajaan perlu berdepan beban kewangan sbb bayaran balik rendah akibat janji2 manis masa lalu..
 
Sponsored Post

Don Malaya

CG Top Poster Club
Joined
May 3, 2011
Messages
27,388
Reaction score
858
Points
171
Wan Saiful jadikan PTPTN paling 'bangsat', kata Adam Adli

Aktivis pelajar Adam Adli Abd Halim mengecam Pengerusi Perbadanan Tabung Pinjaman Tinggi Nasional (PTPTN) Wan Saiful Wan Jan susulan cadangan memperkenalkan semula sekatan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar pinjaman.

Adam mendakwa cadangan itu bercanggah dengan aspirasi PH.

"Wan Saiful tidak membuat kerja ikut aspirasi PH.

"Dia ingat diri dia lagi besar daripada kerajaan sebab buat keputusan bercanggah dengan kerajaan. Asyik bagi alasan menjengkelkan dengan kata nak bincang.

"Dia menjadikan PTPTN badan paling bangsat dalam negara," katanya kepada Malaysiakini.

Adam berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan yang dibangkitkan dalam taklimat awam pentadbiran tinggi PTPTN, semalam.


Tambah Adam, perkembangan terbaru berhubung isu PTPTN itu menunjukkan Wan Saiful tidak menyelesaikan masalah berbangkit meskipun sudah menjawat jawatan sebagai pengerusi perbadanan itu sejak Jun tahun lalu.

"Saya tak faham apa rasional kenakan sekatan seperti halang luar negeri macam ini, untuk dijadikan satu cadangan yang boleh diambil kira.

"Macam mana dia nilai prestasi diri sendiri?

"Wan Saiful sepatutnya bantu pelajar untuk jelaskan hutang. Ini tidak, bangkit isu lama pasal sekatan ini lagi," katanya.

Terdahulu, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata cadangan hanya "salah faham" dan "bukan daripada PTPTN".

Jelas Maszlee ia sekadar dikemukakan dalam rundingan awam bagi mendapatkan pandangan orang ramai.

Dalam taklimat bersama media yang turut dihadiri Wan Saiful semalam, pentadbiran PTPTN memaklumkan bahawa pihak mereka sedang meneliti beberapa cadangan untuk mengutip baki pinjaman pendidikan.

Timbalan CEO PTPTN, Mastura Mohd Khalid berkata, ia termasuklah cadangan menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan kepada kabinet.

Mastura juga menambah bahawa sekatan perjalanan merupakan kaedah paling berkesan oleh PTPTN dalam usaha mengumpul balik bayaran pinjaman daripada peminjam yang gagal membuat bayaran.

Bukan lubuk buat duit

Mengulas lanjut, Adam menegaskan bahawa pinjaman pendidikan bukan pinjaman komersial.

Katanya, PTPTN ditubuhkan untuk meningkatkan pendidikan rakyat dan bukannya lubuk untuk meraih keuntungan.

"Jangan jadikan PTPTN itu sama macam syarikat korporat kewangan lain. Jangan mengambil kesempatan atas peminjam yang tiada pilihan.


"Mereka ini sebenarnya bukan ada banyak pilihan. Sudah jadi tradisi pelajar masuk universiti ambil pinjaman PTPTN, jadi jangan ambil kesempatan," katanya.

Dalam manifesto sebelum PRU ke-14, PH berjanji untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.

Pada Jun tahun lalu, sebanyak 265,149 nama daripada 433,708 peminjam PTPTN telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen.

Bagaimanapun, peminjam bergaji RM4,000 ke bawah masih perlu membayar pinjaman seperti biasa kerana kedudukan kewangan negara dikatakan belum kukuh.
https://www.malaysiakini.com/news/476503





/
adam adli tak sedar ke diri sendiri pun bangsat...hanceng menipu anak muda
 

PRC

Permanently Banned
Joined
May 23, 2019
Messages
247
Reaction score
19
Points
15
kerajaan PH and LGE yg bodoh hapuskan ptptn konon. Makan diri. Mula lah buat cukai2 bodo nnti
 

akecema

Legendary Member
Joined
Jan 26, 2007
Messages
18,552
Reaction score
986
Points
166
Kutipan bayaran balik pinjaman PTPTN Jan-Mac 2019

konpius aku
kenape perlu PTPTN bg pinjaman lagi kalo pendidikan percuma under PH?
boleh org gua terangkan?
 

Yuzia

Junior Member
Joined
May 11, 2008
Messages
84
Reaction score
0
Points
6
Nak tgk Ben nak spin mcmana issue ni��
 

rsat

Fun Poster
Joined
Aug 4, 2011
Messages
719
Reaction score
36
Points
30
Wan Saiful jadikan PTPTN paling 'bangsat', kata Adam Adli

Aktivis pelajar Adam Adli Abd Halim mengecam Pengerusi Perbadanan Tabung Pinjaman Tinggi Nasional (PTPTN) Wan Saiful Wan Jan susulan cadangan memperkenalkan semula sekatan ke luar negara terhadap peminjam yang gagal membayar pinjaman.

Adam mendakwa cadangan itu bercanggah dengan aspirasi PH.

"Wan Saiful tidak membuat kerja ikut aspirasi PH.

"Dia ingat diri dia lagi besar daripada kerajaan sebab buat keputusan bercanggah dengan kerajaan. Asyik bagi alasan menjengkelkan dengan kata nak bincang.

"Dia menjadikan PTPTN badan paling bangsat dalam negara," katanya kepada Malaysiakini.

Adam berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan yang dibangkitkan dalam taklimat awam pentadbiran tinggi PTPTN, semalam.


Tambah Adam, perkembangan terbaru berhubung isu PTPTN itu menunjukkan Wan Saiful tidak menyelesaikan masalah berbangkit meskipun sudah menjawat jawatan sebagai pengerusi perbadanan itu sejak Jun tahun lalu.

"Saya tak faham apa rasional kenakan sekatan seperti halang luar negeri macam ini, untuk dijadikan satu cadangan yang boleh diambil kira.

"Macam mana dia nilai prestasi diri sendiri?

"Wan Saiful sepatutnya bantu pelajar untuk jelaskan hutang. Ini tidak, bangkit isu lama pasal sekatan ini lagi," katanya.

Terdahulu, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata cadangan hanya "salah faham" dan "bukan daripada PTPTN".

Jelas Maszlee ia sekadar dikemukakan dalam rundingan awam bagi mendapatkan pandangan orang ramai.

Dalam taklimat bersama media yang turut dihadiri Wan Saiful semalam, pentadbiran PTPTN memaklumkan bahawa pihak mereka sedang meneliti beberapa cadangan untuk mengutip baki pinjaman pendidikan.

Timbalan CEO PTPTN, Mastura Mohd Khalid berkata, ia termasuklah cadangan menyekat peminjam daripada memperbaharui pasport, lesen, cukai jalan dan lesen perniagaan kepada kabinet.

Mastura juga menambah bahawa sekatan perjalanan merupakan kaedah paling berkesan oleh PTPTN dalam usaha mengumpul balik bayaran pinjaman daripada peminjam yang gagal membuat bayaran.

Bukan lubuk buat duit

Mengulas lanjut, Adam menegaskan bahawa pinjaman pendidikan bukan pinjaman komersial.

Katanya, PTPTN ditubuhkan untuk meningkatkan pendidikan rakyat dan bukannya lubuk untuk meraih keuntungan.

"Jangan jadikan PTPTN itu sama macam syarikat korporat kewangan lain. Jangan mengambil kesempatan atas peminjam yang tiada pilihan.


"Mereka ini sebenarnya bukan ada banyak pilihan. Sudah jadi tradisi pelajar masuk universiti ambil pinjaman PTPTN, jadi jangan ambil kesempatan," katanya.

Dalam manifesto sebelum PRU ke-14, PH berjanji untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam yang mendapat gaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.

Pada Jun tahun lalu, sebanyak 265,149 nama daripada 433,708 peminjam PTPTN telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen.

Bagaimanapun, peminjam bergaji RM4,000 ke bawah masih perlu membayar pinjaman seperti biasa kerana kedudukan kewangan negara dikatakan belum kukuh.
https://www.malaysiakini.com/news/476503





/
Elok la tu...dua dua tak blh pakai...mana adli sekarang?...dah menetap dlm gua?..
 

isz_shinigami

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2010
Messages
8,852
Reaction score
51
Points
70
aku rs isu ptptn ni interest je..klu stop kn interest,bersepah2 org bayar....tp tula..org2 ph ni bod0 blake...duk copy cara bn jgk..cb btl
 
Sponsored Post
Top
Log in Register