Dr M: Hutang peminjam PTPTN RM39 bilion sebanyak kerugian 1MDB

Recommended Brokers


Latest Threads

tyco

Active+ Member
Joined
Sep 16, 2010
Messages
3,946
Reaction score
1,613
Points
101
Hutang peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hampir sama banyak dengan kerugian yang dialami 1MDB, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Itulah jumlah wang yang belum dibayar kepada kerajaan atas apa yang dibelanjakannya untuk memberi pendidikan yang baik dan seterusnya peluang kerja dan pendapatan yang lebih cerah," kata beliau, dipetik laporan The Star.


1MDB menimbunkan hutang sebanyak RM42 bilion sebelum pentadbiran terdahulu cuba untuk mengawal kerugiannya pada 2015.

Walaupun pentadbiran bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa proses rasionalisasi hutang 1MDB sudah dibuat, kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mendedahkan hutang 1MDB dibayar kerajaan persekutuan secara senyap.

Manakala itu, menangguhkan pembayaran balik hutang PTPTN bagi peminjam yang berpendapatan di bawah RM4,000 sebulan merupakan salah satu daripada janji manifesto HARAPAN.

Bagaimanapun, dasar ini belum dilaksanakan kerana pentadbiran HARAPAN masih mencari kaedah bagi menunaikan janji ini.
 
Sponsored Post

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
40,184
Reaction score
850
Points
161
abis kami yg gaji bwh 4k ni caner tun...?
 

Duan82

Super Active Member
Joined
Dec 9, 2011
Messages
5,743
Reaction score
649
Points
111
Mula2 create dulu isu...lepas tu ada lah tindakan susulan. Masa pru lepas, tak ada plak sembang, hanya sembang nak mansuh sahaja. Sana kincing...sini kincing
 

Duan82

Super Active Member
Joined
Dec 9, 2011
Messages
5,743
Reaction score
649
Points
111
isu ptptn tun berani la..sebab sapa2 yang tuntut janji akan dikecam kembali oleh netizen
Sbb dulu manipestor kencing...sekarang suruh rakyat mengadap realiti. Dulu jika siapa terangkan realiti, dianggap macai BN.

Sblm PRU14
- Hapus Tol adalah realiti PH
- Mansuh PTPTN realiti PH
** Siapa cakap tak boleh hapus, dia macai BN.

Selepas PRU14
- Realiti nak Mansuh tol perlukan RM370-RM400 billion.
** Siapa yg tuntut mansuh tol, akan dianggap macai BN gak.
 

m0mo~

CG Top Poster Club
Platinum Member
ForexMart Fans
Joined
Oct 4, 2012
Messages
35,320
Reaction score
386
Points
136
Sbb dulu manipestor kencing...sekarang suruh rakyat mengadap realiti. Dulu jika siapa terangkan realiti, dianggap macai BN.

Sblm PRU14
- Hapus Tol adalah realiti PH
- Mansuh PTPTN realiti PH
** Siapa cakap tak boleh hapus, dia macai BN.

Selepas PRU14
- Realiti nak Mansuh tol perlukan RM370-RM400 billion.
** Siapa yg tuntut mansuh tol, akan dianggap macai BN gak.
sedih tapi benar apa yang dikata tuan hamba
 

Dragonforex

Permanently Banned
Joined
Sep 3, 2017
Messages
3,417
Reaction score
342
Points
46
Beza sgt dgn sebelum dan selepas pru 14..

Sebelum pru..hari2 buat ceramah, merayu..menangis bagai mintak undi..

Lepas menang...hanceng je dpt..

Kalau tak mampu jgn buat janji ptptn
lepas ini tabur lagi janji...

aku yakin, pencacai2 melayu setia meneguk kencing depa
 
Sponsored Post
Top
Log in Register