Dr.Fadhilah Kamsah menulis

CG Sponsors




g r a n p a

Super Active Member
Joined
Feb 15, 2008
Messages
5,119
Reaction score
44
Points
70
Assalammualaikum. .....
Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...
Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...
Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ...mak kata,supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..
Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ...
Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.
"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly...
Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing. Wallahu A'lam... Terima Kasih,


:)cgrock:)paid:)cgrock:)paid:)cgrock
 
Sponsored Post

aqua84

Active+ Member
Joined
Jun 27, 2008
Messages
2,942
Reaction score
82
Points
30
insyaallah aku akan praktikkn bile aku kawin nanti..moga dpt melahirkn ank2 yg baik2 belaka.....huhuhu
 

azri1984

Fun Poster
Joined
May 13, 2008
Messages
223
Reaction score
1
Points
15
Petua Lagi:
Jangan dukung/gendong anak kat leher/tengkok,
katanya nt bile dh besar melawan ckp kita..
 

sutera88

Fun Poster
Joined
Jul 9, 2008
Messages
104
Reaction score
0
Points
10
ok gak... boleh praktis balik umah nanti..
 

BizClub

Super Active Member
Joined
Dec 26, 2005
Messages
7,034
Reaction score
157
Points
78
info bagus dah..tp anak2 dia hurrrmmm...
 

rafina_80

Active+ Member
Joined
Jan 30, 2008
Messages
4,102
Reaction score
44
Points
30
mak aku selalu gak pesan camtuh..jgn mkn lebihan anak..
tp kdg2 mkn gak..coz xnak membazirkan..lepas ni kena ikut la...
yg solat jemaah tu nanti anak aku umor 5 tahun dah blh ajak berjemaah..
skang ni pun baru 3 tahun setiap kali dgr azan mesti suh mama papa dia cepat2 solat..
 

shamrin72

Fun Poster
Joined
Mar 31, 2008
Messages
644
Reaction score
0
Points
10
ako juz nak tanye jek la..jgn marah ako plak ek...
cemane kalu makanan tu byk lagi..??..tak ke trasa membazir ke rezeki tu..??..
 

ApplePutih

Fun Poster
Joined
Nov 13, 2008
Messages
112
Reaction score
2
Points
15
ako juz nak tanye jek la..jgn marah ako plak ek...
cemane kalu makanan tu byk lagi..??..tak ke trasa membazir ke rezeki tu..??..
galakkan anak2 ambil makanan pada kuantiti yg kecil...klu nak tmbh baru lah tambah...x lah membazir makanan td
 
Sponsored Post
Top
Log in Register