Dosa Dengan Tuhan VS Dosa Dengan Manusia | Kita Bukan Penentu Syurga Neraka Orang Lai

CG Sponsors




Sponsored Post

marvelous

Legendary Member
Joined
Aug 21, 2006
Messages
16,883
Reaction score
2,777
Points
201
setiap manusia tidak akan terlepas melakukan dosa....

yang paling penting di mana pengakhiran hidup kita...

adakah masih bergelumang dengan dosa...atau pengahkiran kita dengan kebaikan...

wallhuhalam
 

notepad

Super Active Member
Joined
Sep 17, 2011
Messages
7,947
Reaction score
462
Points
96
orang gila masuk katagori manusia yang tidak berdosa
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,188
Reaction score
1,533
Points
596
Apa pun dah berdosa

Mohon maaf pada Allah dan manusia

Go and sin no more

Pi dan jangan dah buat dosa

Allahuakhbar
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
10,177
Reaction score
1,537
Points
191
antara dosa2 nih..
jgn dosa syirik dgn Allah..

yg lain leh adjust lagi..

___

utk kes dosa dgn manusia..
xleh wat pe..

kne gi ngadap..

___

sbb tu dianjurkan agar kita sentiasa saling maaf sesama kita..
so sebelum tido maaf ja lah spa2 pun yg wat silap dgn kita..

___

nak maafkan manusia nih tak susah..

just niat dlm hati..
aku maafkan segala silap dia dgn aku..

dah settle..

tp nak berbaik mcm dlu ?
x dapat..

dirujuk sbgi "tawar hati.."

hati manusia nih berbeza2 tahap penilaian..
ianya juga dikatakan sbgi perkara yg berbolak balik..
kejap A kejap B..

sehingga setiap apa yg kita nak buat tu didorang oleh hati dan juga bisikkan2 jahat..

the bestpart.. hati manusia boleh dinilai oleh Allah.. kdng2 kita x niat pun nak buat benda mcm tu.. tp tersilap, x sengaja.. dll

sebab tuh dituntut untuk taubat kpd Allah..

gitulah penerangan ringkas.. :">
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,188
Reaction score
1,533
Points
596
Syurga neraka tue milik Allah

Bukan milik kita

Jadi tak ada hak kita nak judge

See in hell

Go to hell

Tempat hang di neraka jahanam

Dia lupa neraka ngan syurga bukan dia punya

Allah punya
 

SKK

Fun Poster
Joined
Oct 6, 2013
Messages
628
Reaction score
194
Points
23
Memang la kita bukan penentu siapa masuk syurga atau neraka. Cuma orang kata yang buat dosa masuk neraka, yang buat baik masuk syurga. Takkan kita nak kata orang yang bunuh orang masuk syurga pulak kot.
 

Kbyne

Legendary Member
Joined
Jan 23, 2011
Messages
11,879
Reaction score
510
Points
161
Kena tak kena bergantung pada rahmat Allah...

Pasaitu ada hukum taklifi bagi tiap para mukhallaf,yakni orang yg dah sempurna akal,mumaiyiz,akil blight...

tiap hukuman bersistemkan syara’,hudud,qisas,ta’zir,di’at...


cewah,aku mcm ustaz lk,tapi sebenarnya bukan...haha...
tu akibatnya banyak baca,dah kena sampaikan la pulak...
 

syamsoulcc

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,325
Reaction score
2,061
Points
141
Memang la kita bukan penentu siapa masuk syurga atau neraka. Cuma orang kata yang buat dosa masuk neraka, yang buat baik masuk syurga. Takkan kita nak kata orang yang bunuh orang masuk syurga pulak kot.
Betul...org baik masuk syurga, org jahat masuk neraka....

Statement tu betul...


Tp kita tak berhak nak cakap "aku akan masuk syurga" atau "ko Sajat, ko ni mmg ahli neraka"...

Ini contoh...

Ni benda simple je ....

Semua org boleh fikir sndiri...


Kalau nak tegur kesalahan, tegur dgn bijaksana...

Tp kalau nk ckp sama ada org tu masuk syurga atau tak, itu tetap kita tak boleh nk ckp....

Hanya Allah yg tahu siapa ahli syurga dan siapa ahli neraka...


Ebit Lew nampak slalu pergi kelab malam, tak bermaksud Ebit Lew jahat...sbb kita tak tahu apa dia buat....mungkin dia masuk kelab malam untuk ajak org buat kebaikan...tinggalkan tempat2 maksiat...

Itu maksud aku...

Skali lg,mmg betul "org baik masuk syurga, org jahat masuk neraka"...

Tp siapakah org baik tu,, siapakah org jahat tu....

Kita takkan tahu..

Kdg2 kita rasa kita baik, tp sbenarnya kita lah sbenarnya org jahat....

Aku sndiri pernah rasa aku ni baik....aku rasa org lain duk buat jahat kt aku....aku rasa orang lain sahaja yg jahat....tp aku x sedar, tanpa sedar aku sndiri pun jahat...
 
Last edited:

t3rdtier

Active+ Member
Joined
Oct 21, 2010
Messages
3,083
Reaction score
126
Points
33
Memang la kita bukan penentu siapa masuk syurga atau neraka. Cuma orang kata yang buat dosa masuk neraka, yang buat baik masuk syurga. Takkan kita nak kata orang yang bunuh orang masuk syurga pulak kot.
Boleh ja kata bunoh org masuk syurga.. org dolu2 ramai ja bunoh org dpt masok syurga...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register