BTC USD 63,651.3 Gold USD 1,806.23
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Dos Ketiga Diberi Selepas Lebih 80 Peratus Dewasa Divaksin

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
318,589
Reaction score
15,629
Points
2,376

Sarawak mahu suntikan dos penggalak dimulakan

Norsyazwani Nasri- September 19, 2021 @ 1:47pm
[email protected]

kik_1632030417.jpg


- Hiasan. FOTO NSTP


KUCHING: Sarawak berharap pemberian suntikan dos penggalak COVID-19 dapat dimulakan dalam masa terdekat dan secepat mungkin dengan keutamaan diberikan kepada petugas barisan hadapan.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sarawak, Datuk Seri Dr Sim Kui Hian berkata, suntikan ketiga amat penting bagi mereka yang tidak mempunyai imuniti terutama ketika tubuh mereka tidak mendapat tindak balas imun walaupun menerima dua dos lengkap vaksin.

Katanya, kajian turut menunjukkan keberkesanan vaksin semakin berkurang dalam jangka waktu tertentu.

"Maka, kita berharap kerajaan Pusat memberi kepercayaan kepada Sarawak untuk memulakan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) sekali lagi (untuk melaksanakan suntikan dos penggalak)," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin dalam kenyataan pada 9 September lalu berkata, kementerian tidak menolak kesan penurunan vaksin dari masa ke masa mungkin menjadi sebab kes COVID-19 tinggi di Sarawak.

Sehubungan itu, katanya, Kementerian Kesihatan (KKM) sedang mengkaji keperluan melaksanakan suntikan dos penggalak untuk mengatasi keadaan itu.

Kui Hian yang juga penasihat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Sarawak (SDMC) berkata, penyebaran kes yang berkaitan dengan varian Delta turut menyumbang peningkatan kes yang tinggi di Sarawak.

"Fokus pada era pasca vaksinasi tidak harus pada jumlah kes COVID-19 harian, tetapi pada kadar kemasukan ke hospital, pengguaan katil di unit rawatan rapi (ICU) dan penggunaan ventilator serta kes kematian.

"Selain itu, kita memerlukan penjelasan lebih lanjut mengenai kes kematian, sama ada simati disahkan menghidap COVID-19 sebelum atau selepas meninggal dunia," katanya.


 
Sponsored Post

mdnor34

CG Top Poster Club
Joined
Nov 12, 2008
Messages
48,126
Reaction score
296
Points
141
bagi yg dh amik 2 dos vaksin klu xdo side efek OK lah sekadar lenguh2 tgn ajo lps cucuk pastu hilang lenguh

tapi klu org yg ado alahan mcm2, kno suntik 2 dos pun dh demam seminggu lemah badan, letih lesu, lemau ajo raso badan...

dos ke-3 ni ntahlah, silap2 lepas cucuk trus pengsan masuk ICU....

KKm xde buat data Brapa ramai org Ada kesan sampingan serius, sederhana, ringan & Langsung takde...
Tapi siapa2 yg ada kesan sampingan “Di senyapkan”.
Yg Xde kesan sampingan tu ok la... tu nak tau Brapa %
 

fitxv

Active Member
Joined
Nov 14, 2008
Messages
1,878
Reaction score
39
Points
40
sy jumpa org yg dah vaks semua terpaksa.. alasan nak cari rezeki.. nak gi jln2.. nk tgk anak.

xde lg sy dgr cucuk vaks sebab takut corona...

ini pengalaman sy sendiri.. tolong jgn kecam.. haha
 

logammaut

Legendary Member
Joined
Dec 12, 2009
Messages
10,942
Reaction score
1,170
Points
201
sy jumpa org yg dah vaks semua terpaksa.. alasan nak cari rezeki.. nak gi jln2.. nk tgk anak.

xde lg sy dgr cucuk vaks sebab takut corona...

ini pengalaman sy sendiri.. tolong jgn kecam.. haha
Betul dah tu. Ramai cucuk vaksin sbb terpaksa utk meneruskan kelangsungan hidup & menunaikan kewajipan. Cucuk vaksin atau tak masih bole kena covid dgn izin Allah. Kita cuma berusaha sebaik mungkin utk elakkan terkena.
 

TT

CG Super Hardcore Club
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
159,822
Reaction score
21,820
Points
1,671
Lagi dos menyusul

IMG_20210921_101645_400.jpg
 

shafiq_

Fun Poster
Joined
Feb 26, 2013
Messages
949
Reaction score
107
Points
33
Bukan ke ramai yg injet vaksin sebab setuju vaksin dapat kurangkan risiko stage 3 dan 4. Jadi rasanya utk dos ke 3 ni kenalah injet juga.

Mungkin juga nanti yg bekerja, majikan nak staff ada dos ke 3 sebagai syarat bekerja.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register