BTC USD 37,729.9 Gold USD 1,780.58
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Dong Jiao Zong cuba alih fakta sejarah

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
15,556
Reaction score
2,415
Points
201

Dong Jiao Zong cuba alih fakta sejarah​

May 3, 2021

https://www.facebook.com/sharer.php...05/03/dong-jiao-zong-cuba-alih-fakta-sejarah/
https://twitter.com/intent/tweet?te...g-cuba-alih-fakta-sejarah/&via=harakahdailyHD
https://carigold.com/forum/whatsapp...05/03/dong-jiao-zong-cuba-alih-fakta-sejarah/
https://www.linkedin.com/shareArtic...&title=Dong+Jiao+Zong+cuba+alih+fakta+sejarah
https://harakahdaily.net/index.php/2021/05/03/dong-jiao-zong-cuba-alih-fakta-sejarah/#
https://telegram.me/share/url?url=h.../&text=Dong+Jiao+Zong+cuba+alih+fakta+sejarah
Mohd-Zai-Mustafa-696x392.jpg

KUALA LUMPUR: Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menegaskan bahawa Pertubuhan Pendidikan Dong Jiao Zong wajar sedar diri dahulu bahawa orang Cina yang berada di Malaysia dahulunya berasal dari kaum pendatang Tanah Besar China.

Pengerusi UMMAH, Mohd Zai Mustafa berkata, mereka dibawa oleh Inggeris ke Tanah Melayu bagi tujuan buruh yang bekerja di lombong-lombong bijih timah.

Beliau menegaskan, ini adalah satu sejarah yang sangat tepat dan benar serta telah menjadi sejarah dunia, sebelum mereka mempertikaikan mata pelajaran sejarah silibus menengah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang dikatakan terlalu berpusatkan Melayu dan Islam.

Katanya, Dong Jiao Zong cuba mengalihkan fakta sejarah bahawa orang Cina adalah bukan pendatang di Tanah Melayu.
Advertisement
Menurutnya, mereka menolak buku sejarah silibus KPM dengan menulis serta merangka silibus sejarah baru untuk diajarkan kepada pelajar di sekolah pendidikan Dong Jiao Zong dan sekolah Cina yang lebih berkiblatkan negara China dan Taiwan.
“Inilah di antara sebab utama yang mewujudkan jurang polarisasi kaum, melebarkan jarak di antara kaum Cina dan Melayu di negara ini, yang menyebabkan berlakunya jurang perpaduan kaum yang besar dalam negara ini.
“Ini adalah kesan disebabkan oleh sistem pendidikan yang telah diterapkan di sekolah-sekolah Cina Dong Jiao Zong,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Oleh sebab itu, tambahnya kerajaan digesa untuk menutup sekolah Cina di bawah pertubuhan Dong Jiao Zong kerana mereka terbukti telah menolak aspirasi Falsafah Pendidikan Negara yang menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama juga sebagai bahasa perpaduan kaum di negara ini.
Beliau berkata, Sekolah Cina Dong Jiao Zong adalah penghalang kepada perpaduan kaum di negara ini kerana mereka menolak asas dan falsafah pendidikan negara.

Ini, ujarnya ditambah lagi dengan suntikan semangat anti Melayu dan Islam menggunakan lenggok bahasa Cina di sekolah sekolah mereka.
Menurutnya, gesaan pertikaian yang dibuat oleh Pertubuhan Dong Jiao Zong sudah membuktikan bahawa mereka melahirkan pemikiran yang tidak selari dengan aspirasi Pendidikan Negara serta aspirasi polisi dan dasar Perpaduan Nasional yang telah dilancarkan baru-baru ini oleh kerajaan.
Beliau menambah, perpaduan di negara ini tidak akan tercapai selagi mana adanya pertubuhan Pendidikan seperti Dong Jiao Zong yang keras dan tidak mengaku bahawa orang Cina di negara ini adalah kaum pendatang sewaktu masa dahulu yang telah pun diberikan taraf warganegara dengan ihsan dan pengorbanan besar orang Melayu dan Islam.
Oleh sebab itu, katanya Dong Jiao Zong jangan mempertikaikan lagi dan cuba untuk mengubah sejarah Melayu dan Islam di negara ini.
Ini, ujar beliau kerana ia akan menyerlahkan lagi sejarah orang Cina adalah sebenarnya kaum pendatang di negara ini. – HARAKAHDAILY 3/5/2021
 
Sponsored Post

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Aug 2, 2007
Messages
11,732
Reaction score
1,613
Points
201
Berani atau x ja kerajaan mn yg memerintah nk buat benda nie
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
38,422
Reaction score
2,839
Points
206
budak-budak cina dan india tak minat subjek sejarah.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
299,337
Reaction score
12,851
Points
2,376

Dong Jiao Zong cuba alih fakta sejarah​

May 3, 2021

https://www.facebook.com/sharer.php?u=https://harakahdaily.net/index.php/2021/05/03/dong-jiao-zong-cuba-alih-fakta-sejarah/
https://twitter.com/intent/tweet?text=Dong+Jiao+Zong+cuba+alih+fakta+sejarah&url=https://harakahdaily.net/index.php/2021/05/03/dong-jiao-zong-cuba-alih-fakta-sejarah/&via=harakahdailyHD
https://carigold.com/forum/whatsapp://send?text=Dong+Jiao+Zong+cuba+alih+fakta+sejarah https://harakahdaily.net/index.php/2021/05/03/dong-jiao-zong-cuba-alih-fakta-sejarah/
https://www.linkedin.com/shareArtic...&title=Dong+Jiao+Zong+cuba+alih+fakta+sejarah
https://harakahdaily.net/index.php/2021/05/03/dong-jiao-zong-cuba-alih-fakta-sejarah/#
https://telegram.me/share/url?url=h.../&text=Dong+Jiao+Zong+cuba+alih+fakta+sejarah
View attachment 367859
KUALA LUMPUR: Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menegaskan bahawa Pertubuhan Pendidikan Dong Jiao Zong wajar sedar diri dahulu bahawa orang Cina yang berada di Malaysia dahulunya berasal dari kaum pendatang Tanah Besar China.

Pengerusi UMMAH, Mohd Zai Mustafa berkata, mereka dibawa oleh Inggeris ke Tanah Melayu bagi tujuan buruh yang bekerja di lombong-lombong bijih timah.

Beliau menegaskan, ini adalah satu sejarah yang sangat tepat dan benar serta telah menjadi sejarah dunia, sebelum mereka mempertikaikan mata pelajaran sejarah silibus menengah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang dikatakan terlalu berpusatkan Melayu dan Islam.

Katanya, Dong Jiao Zong cuba mengalihkan fakta sejarah bahawa orang Cina adalah bukan pendatang di Tanah Melayu.
Advertisement
Menurutnya, mereka menolak buku sejarah silibus KPM dengan menulis serta merangka silibus sejarah baru untuk diajarkan kepada pelajar di sekolah pendidikan Dong Jiao Zong dan sekolah Cina yang lebih berkiblatkan negara China dan Taiwan.
“Inilah di antara sebab utama yang mewujudkan jurang polarisasi kaum, melebarkan jarak di antara kaum Cina dan Melayu di negara ini, yang menyebabkan berlakunya jurang perpaduan kaum yang besar dalam negara ini.
“Ini adalah kesan disebabkan oleh sistem pendidikan yang telah diterapkan di sekolah-sekolah Cina Dong Jiao Zong,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Oleh sebab itu, tambahnya kerajaan digesa untuk menutup sekolah Cina di bawah pertubuhan Dong Jiao Zong kerana mereka terbukti telah menolak aspirasi Falsafah Pendidikan Negara yang menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama juga sebagai bahasa perpaduan kaum di negara ini.
Beliau berkata, Sekolah Cina Dong Jiao Zong adalah penghalang kepada perpaduan kaum di negara ini kerana mereka menolak asas dan falsafah pendidikan negara.

Ini, ujarnya ditambah lagi dengan suntikan semangat anti Melayu dan Islam menggunakan lenggok bahasa Cina di sekolah sekolah mereka.
Menurutnya, gesaan pertikaian yang dibuat oleh Pertubuhan Dong Jiao Zong sudah membuktikan bahawa mereka melahirkan pemikiran yang tidak selari dengan aspirasi Pendidikan Negara serta aspirasi polisi dan dasar Perpaduan Nasional yang telah dilancarkan baru-baru ini oleh kerajaan.
Beliau menambah, perpaduan di negara ini tidak akan tercapai selagi mana adanya pertubuhan Pendidikan seperti Dong Jiao Zong yang keras dan tidak mengaku bahawa orang Cina di negara ini adalah kaum pendatang sewaktu masa dahulu yang telah pun diberikan taraf warganegara dengan ihsan dan pengorbanan besar orang Melayu dan Islam.
Oleh sebab itu, katanya Dong Jiao Zong jangan mempertikaikan lagi dan cuba untuk mengubah sejarah Melayu dan Islam di negara ini.
Ini, ujar beliau kerana ia akan menyerlahkan lagi sejarah orang Cina adalah sebenarnya kaum pendatang di negara ini. – HARAKAHDAILY 3/5/2021

Menda dah lama ni
Tak pernah lagi mana² kerajaan sebelum ni berani tutup sekolah ni
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,832
Reaction score
1,285
Points
111
Nak tak nak kita terpaksa akui yang Sultan-Sultan kita lah yang membenarkan imigran-imigran cina datang ke sini pada mulanya.

Sultan dan kerajaan British berkerjasama untuk membawa masuk orang-orang cina ini sebagai pekerja lombong dan pekerja ladang.

Kalau tak bawak orang-orang cina, sape nak kerja di lombong masa tu?

Hasil negara/negeri tak boleh dieksport keluar dan pengaliran wang masuk tidak akan berlaku.

Sama seperti sekarang, kerajaan membawa masuk pekerja buruh dari bangladesh dan indonesia sebagai pekerja ladang sawit. Tapi dah melalui sekatan-sekatan sekarang ni.

Cuma, mungkin silap kerajaan dulu kerana tak kawal orang-orang cina dari awal lagi. Dorang setup tamadun mereka sendiri dengan bina sekolah persendirian, tapi tak dihalang oleh kerajaan masa tu. Since benda ni berlaku, lihatlah apa yang terjadi sekarang ni.

Daripada sekolah, pergi ke ekonomi, kemudian ke politik mereka berjaya tanpa perlu berasimilasi dengan bangsa melayu. So, nak harapkan mereka berasimilasi zaman sekarang ni? Kirim salam sajalah..


Malas nak petik banyak-banyak sebab mungkin dah ditakdirkan kita hidup sebegitu harini. Hehehe...
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
15,556
Reaction score
2,415
Points
201
Singapore gak yg berani tutup sekolah vernakular
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
299,337
Reaction score
12,851
Points
2,376
Singapore gak yg berani tutup sekolah vernakular

Mereka berani tutup sebab mereka yang kawal politik dan ekonomi kalau tak silap
 

barzrosz

Active Member
Joined
Oct 14, 2014
Messages
1,240
Reaction score
587
Points
81
Mereka berani tutup sebab mereka yang kawal politik dan ekonomi kalau tak silap
Tak
Diorang tutup sbb sudah tiada kepentingan lagi wujudnya sekolah macam tu
No political mileage
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
15,556
Reaction score
2,415
Points
201
Sekolah vernakular ni memang takde dlm perlembagaan

tp ketua melayu kita yg bagi supaya dpt sokongan drp kaum lain

menang pak pandir
Menang sorak, kampung tergadai

maruah melayu terciduk lg
Kan senang kene beli huhuh
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register