BTC USD 64,924.7 Gold USD 2,326.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Diperbolehkan ke BERZIKIR macam ORANG GILE??

PerawanTampan

Fun Poster
Messages
671
Joined
Jul 20, 2010
Messages
671
Reaction score
41
Points
20












kebetulan aku mik dari zikir orang2 tarekat..
diperbolehkan ke berzikir cam orang stress macamtu??
sebab ade budak kat youtube cakap camni:

2 days ago
@dreddlynn sdr, kalau sy berikan satu hadis ni, sdr terima tak? cuba cari hadis Nabi SAW, "Hatta yaqulu majnun", terjemahannya, "Berzikirlah kamu sehingga orang katakan kamu gila". Hadis ni hadis Sahih. ada dalam Musnad imam Ahmad, Sahih Ibnu Hibban.


bagaimana menurut korang??
 
Last edited:
Sponsored Post

Dah jumpa. Saya paste kat sini pulak...

Zikir Zikir ialah bahasa arab, bangsa Melayu pinjam dari b. arab. Kata dasar zikir ialah zikri ertinya ingat, memory, pelajaran...

Solat Solat ialah bahasa arab, bangsa Melayu pinjam dari b. arab. Kata dasar solat ialah silah ertinya hubung spt silahturrahim (silah...)

Kesimpulan: Zikir=Pelajaran, Solat=Hubung utk memudahkan huraian nanti...

Kita mulakan dengan sejarah sikit. Wahyu pertama Nabi Muhammad terima ialah Iqrak. Selepas 3 tahun baru dpt wahyu ke 2 (bukan Al-Fathihah), bila masa wahyu Al-Fatihah saya tak pasti. Lebih kurang 11 tahun (selepas kematian bapa saudara dan isteri baginda), maka berlaku lah Israk & Mekraj, Rasulullah terima solat 5 waktu.

Apa yg berlaku dlm tempoh 11 tahun itu ialah tiada langsung solat 5 waktu. Ada 2 sebab, 1-Belum terima perintah dari Allah 2-Surah (wahyu) Al-Fatihah belum terima lagi. Solat 5 waktu adalah wajib baca surah al-Fatihah.

Tetapi kenapa Allah suruh manusia solat sejak kaum Israel lagi sehingga sekarang ***(rujuk surah 2, ayat 83 kat bawah). Inilah pentingnya kita faham erti solat itu. Jadi apa yg Nabi Muhammad buat sebelum terima solat 5 waktu ialah solat mengajak manusia ikut perintah Allah. Hubungkan manusia dgn Allah. Dlm erti kata lain ialah dakwah yg selalu kita sebut. Ajak manusia taat kepada Allah.

Solat (dakwah) ini berterusan walaupun Rasulullah terima solat 5 waktu. Sebab itu lah Islam berkembang seluruh dunia sebab solat hubung/dakwah itu berlaku.

Zikir, apa kaitan pula dengan zikir? Selepas Rasulullah @ sahabat mengajak (dakwah) manusia ikut hukum allah (Al-Quran) dan manusia bersetuju dan patuh, maka mereka itu haruslah diberikan pengetahuan tetang Islam atau pengetahuan tetang Al-Quran. Itulah yg dikenali memberi pelajaran (zikri) kepada mereka yg mahu taat kepada Allah. Tak boleh biarkan mereka tanpa pengetahuan tentang Islam (Al-Quran).

Itulah simboliknya, lepas solat kita berzikir. Lepas ajak manusia taat kpd Allah, maka berikan mereka pelajaran. Jangan biarkan mereka dlm keadaan tak tahu Al-Quran.

Jadi solat yg berlaku pada masa dahulu dan sepatutnya berlaku juga pada masa sekarang ni ialah:-

1) Solat dakwah ajak manusia kpd al-Quran.
2) Solat 5 waktu.

Apa yg berlaku sekarang ni ialah solat no. 2, sementara solat no. 1 kurang berlaku. Di burukkan lagi pula dgn fahaman solat pakai niat shj.

Maka bolehlah saudara/i fikirkan jika fahaman solat pakai niat shj, bolehkan Islam berkembang seluruh dunia pada masa dulu? Bolehkah kita niat nak dakwah tapi tak pergi ke Eropah pun nak dakwah?

Sekarang terpulang lah kepada saudara/i utk menerima atau menolak. Saya hanya kongsi pengetahuan saya shj.


***Surah 2 (Al-Baqarah), Ayat 83:-

Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari Bani Israel (yaitu): Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat baiklah kepada ibu bapak, kaum kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia, dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat. Kemudian kamu tidak memenuhi janji itu, kecuali sebahagian kecil daripada kamu, dan kamu selalu berpaling.

Surah 54 (Al Qamar), ayat 17 :-

Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Qur'an untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran?
 
ok lah tu dari terhanggok hanggok dekat konsert dekat disko dekat karok jamban dekat parti liar.....

kalau nak tau try la dulu...lepas isyak buat sampai subuh...tengok apa jadi.....:)cgrock cari zikir kalimah toiyibah yang ringkas je tak perlu yang panjang...

paling terbaik ... statement bro :)cgrock:)cgrock
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register