BTC USD 96,972.5 Gold USD 2,693.79
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Di saman mahkamah kerana mengeluarkan duit S$20,000.

tr4falgar

Legendary Member
gem
Messages
13,570
Joined
Oct 14, 2012
Messages
13,570
Reaction score
2,263
Points
266
Awards
1
SINGAPURA: Seorang lelaki yang ingin memindahkan S$20,000 kepada dirinya sendiri melalui PayNow telah salah memasukkan salah satu digit nombor telefonnya dan menghantar jumlah tersebut kepada seorang lelaki lain.

Apabila penerima, seorang pegawai dari Agensi Alam Sekitar Kebangsaan (NEA), melihat bahawa beliau telah menerima wang tersebut, beliau juga mendapati mesej dari pengirim yang merayunya untuk mengembalikan jumlah tersebut, tetapi diabaikannya.

Sebaliknya, beliau menarik keluar seluruh jumlah tersebut pada hari yang sama.

Untuk satu tuduhan penyelewengan dengan tidak jujur, Cho Joon Chin, berusia 59 tahun dari Singapura, didenda S$5,000 oleh mahkamah pada hari Rabu (17 Julai).

Mahkamah mendengar bahawa mangsa, seorang lelaki Singapura berusia 51 tahun dengan nama keluarga Tan, ingin memindahkan S$20,000 dari akaun korporat DBS ke akaun lain yang berkaitan dengan nombor telefonnya pada 22 Jun 2021.

Nombor telefon Tan berbeza dengan Cho hanya dengan satu digit.

Dia secara tidak sengaja memindahkan jumlah tersebut kepada Cho, yang tidak dikenalinya.

Walau bagaimanapun, apabila dia sedar kesilapannya, Tan menghantar tujuh mesej kepada Cho antara jam 2 pagi dan 10.30 pagi, memberitahunya tentang pemindahan yang salah dan meminta Cho untuk memindahkan semula dana tersebut kepadanya.

Cho tidak membalas. Beliau membaca mesej-mesej Tan tetapi mengabaikannya. Wang tersebut telah dihantar ke akaun bank UOB miliknya, dan beliau pergi ke cawangan UOB di Punggol pada hari yang sama dan menarik keluar seluruh jumlah tersebut.

Pendakwa berkata Cho tahu bahawa wang tersebut bukan miliknya, tetapi beliau tidak mempunyai niat untuk mengembalikannya atau menyerahkannya kepada pihak berkuasa.

Tan melaporkan kejadian itu kepada DBS pada 24 Jun 2021, mengatakan bahawa beliau telah membuat pemindahan PayNow yang salah dan meminta bank untuk membantunya membatalkan transaksi tersebut.

Pada 22 Julai 2021, DBS memberitahu Tan bahawa usaha mereka untuk mendapatkan semula jumlah tersebut tidak berjaya.

Tan membuat laporan polis pada September 2021.

Polis mewawancarai Cho pada November 2021. Cho mengatakan bahawa beliau telah menggunakan wang tersebut untuk pelaburan peribadinya dan meminta lebih banyak masa untuk mengembalikan wang kepada Tan.

Pada Disember 2021, Cho membuat pembayaran balik sebahagian daripada S$14,000 kepada Tan dan meminta lebih banyak masa untuk mengembalikan baki.

Walau bagaimanapun, pada bulan yang sama, Cho memberitahu polis bahawa wang itu berasal dari penjualan jam Rolex miliknya kepada seorang lelaki bernama Mr Chew. Beliau mendakwa bahawa beliau telah menerima wang melalui PayNow ke nombor telefonnya.

Cho menyatakan bahawa beliau sebenarnya berhak atas wang tersebut, kerana ia datang dari penjualan harta miliknya yang sah, dan mengatakan bahawa beliau tidak akan mengembalikan sisa S$6,000 kepada Tan.

Pada 31 Disember 2021, Cho membuat laporan polis atas talian menyatakan bahawa beliau telah menjual jam Rolexnya kepada seorang Mr Chew.

Walau bagaimanapun, apabila polis menyiasat tuntutan beliau, mereka tidak dapat mengesahkan penjualan tersebut atau mengesahkan identiti Mr Chew kerana Cho tidak dapat memberikan sebarang bukti mengenai identiti Mr Chew atau memberikan sebarang bukti yang mengesahkan bahawa beliau telah menjual Rolex tersebut.

Akhirnya, Cho bersetuju untuk mengembalikan baki jumlah kepada Tan dan melakukannya pada Januari tahun ini.

Pendakwaan mencari denda dan meninggalkan kuantum kepada mahkamah.

PENGURANGAN

Peguam pembela Steven John Lam dari Templars Law meminta hukuman tanpa penjara untuk pelanggannya, yang bekerja sebagai pegawai NEA.

Beliau mengatakan Cho mempunyai seorang anak dan isterinya mengidap kanser peringkat akhir beberapa organ.

Mr Lam berkata Cho membayar semua perbelanjaan, dan ini adalah pertama kali beliau terlibat dengan undang-undang.

"Beliau berasa menyesal. Ia benar-benar di luar wataknya, dan saya boleh mengatakan ini kerana saya mengenali tertuduh secara peribadi," kata Mr Lam.

Beliau berkata Cho diiktiraf kerana sumbangannya semasa pandemik COVID-19 dan telah membuat pembayaran penuh balik.

Beliau meminta rancangan ansuran untuk membayar sebarang denda, mengatakan Cho hanya mempunyai S$2,000 pada dirinya dan hanya mampu membayar S$500 sebulan dalam pembayaran.

"Pendapatan bersihnya kira-kira S$2,200, jadi S$500 adalah seberapa banyak yang dapat diperolehnya sebulan," kata peguam itu.

Untuk penyelewengan dengan tidak jujur, Cho boleh dipenjarakan sehingga dua tahun, didenda, atau kedua-duanya.
 
Sponsored Post

malaysia cyber security ketat bang...
gov betul2 protect data pengguna , sebab tu tak boleh trace...

tapi bab scammer , senang2 je dapat data public...


so kira kuasa scammer lagi besar dari pihak berkuasa 😂
Scammer kebiasaannya dpt kebocoran data....mcm bila tah dl ada geng jual data tu.....hehehe....data pun kebanyakan mai dari org dlm
 
Scammer kebiasaannya dpt kebocoran data....mcm bila tah dl ada geng jual data tu.....hehehe....data pun kebanyakan mai dari org dlm
company siap buat duit pulak
CTOS tu sampai sekarang takda org ambik tindakan pun...


CTOS
nak beli credit rating RM 20 satu kepala...
bank pun check dgn CTOS credit rating...
so CTOS ni pegang data org ramai buat berniaga...
apa hak ctos pegang data jumlah hutang semua org dekat Malaysia ni ?

sekarang ada CCRIS BNM punya , tapi CCRIS tak details mcm CTOS..
CTOS siap ada credit score lagi setiap org yg ada sejarah hutang dekat malaysia ni...

siap ada markah...finace korang sihat ke tak....

satu lagi mcm mana CTOS boleh ada data semua hutang orang...so maknanya bank sendiri & agensi kewangan sendiri tak amanah bagi data public ke 3rd party company mcm ctos...
 
company siap buat duit pulak
CTOS tu sampai sekarang takda org ambik tindakan pun...


CTOS
nak beli credit rating RM 20 satu kepala...
bank pun check dgn CTOS credit rating...
so CTOS ni pegang data org ramai buat berniaga...
apa hak ctos pegang data jumlah hutang semua org dekat Malaysia ni ?

sekarang ada CCRIS BNM punya , tapi CCRIS tak details mcm CTOS..
CTOS siap ada credit score lagi setiap org yg ada sejarah hutang dekat malaysia ni...

siap ada markah...finace korang sihat ke tak....

satu lagi mcm mana CTOS boleh ada data semua hutang orang...so maknanya bank sendiri & agensi kewangan sendiri tak amanah bagi data public ke 3rd party company mcm ctos...
Kena tngk sapa org belakang ctos....tu ctos nie kebal
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register