BTC USD 43,032.9 Gold USD 1,764.20
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Di manakah syurga, di manakah neraka?

AlYamani

Legendary Member
Joined
Jan 23, 2011
Messages
12,292
Reaction score
628
Points
161
Syurga tu tempat istimewa,bukan macam resort kat dunia,nak layak masukpun mesti dapat rahmat Allah dulu,nak dapat rahmat,kena bertaqwa.

Neraka tu lokasi tempat orang jahat,buat dosa,mencuri,membunuh,mengumpat dan seumpama,
Sapa tak dapat balasan di dunia dia kena balasan kat neraka.
Neraka bukan takat bakar orang yg berdosa,kalau bunuh orang ada balasan khusus,kalau makan duit haram ada lagi balasan jenis lain,mengata orang pun ada jenis siksaan dia.
Jangan la mintak masuk neraka,jangan buat salah kat dunia,mintak maaf dgn tuhan jangan masukkan neraka,
 
Sponsored Post

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,122
Reaction score
2,780
Points
201
Tak paham bahasa agak nya
Nak masuk api neraka ke
1622708140530.png



DOSA" ~ adalah satu perkataan yg di gunakan dalam terjemahan Quran berasal drp *Sanskrit ‘Dveṣa’ (द्वेष)* yang bermaksud "AVERSION - provoking enmity" atau *"Penyebab KEBENCIAN".*


Contoh: Terjemahan dosa di dlm quran


▪️al itsmu, 44x
Perbuatan yg mendatangkan KESAN BURUK drp kebaikan


▪️adz dzanbu, 48x
Perbuatan yg mengandungi nilai KEHINAAN


▪️al kith’u, 22x
Perbuatan mengikuti jln SALAH dari norma


▪️as sayyi’at, 167x
Sesuatu perbuatan yg menimbulkan KESUSAHAN pada manusia kejiwaan atau rohaninya

Di atas adalah perkataan yg di terjemahkan kpd DOSA. Istilah lain dlm bahasa melayu, *DOSA ialah perbuatan JENAYAH atau KESALAHAN/KEJAHATAN* (evil deeds)
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,122
Reaction score
2,780
Points
201
Rupa2nya Firaun juga pernah duduk surga suatu ketika 🤪
1624161812850.png

sbb tu kita jgn jd org yg sombong
Nanti tak cium bau surga tawwww
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
8,074
Reaction score
335
Points
86
Rupa2nya Firaun juga pernah duduk surga suatu ketika 🤪
1624161812850.png

sbb tu kita jgn jd org yg sombong
Nanti tak cium bau surga tawwww
kebun2 yg indah & syurga menggunakan perkataan yg sama i.e. jannah...

nak fhm jannah dlm satu2 ayat bermaksud kebun atau syurga kena tgk konteks ayat...

3_15.png

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/ isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah". Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya;" (Q3:15)

cth dlm Q3:15 diatas, "jannah" yg dimaksudkan adalah syurga...

krn dlm ayat sblmnya Q3:14 dah digambarkan semua keindahan di dunia tp msh ada lg yg lbh baik drpd semua itu...

termasuklah perempuan dan anak-pinak; harta benda, emas, perak; kuda yg terlatih; binatang ternak, kebun-kebun tanaman...

jd x perlu hairan klu jumpa perkataan "jannah" yg bermaksud kebun2 yg indah di dunia, perkara biasa...

pendpt ulama itu adalah cara utk qjjl SWT menggambarkan syurga spy manusia fhm, terutamanya org Arab...

krn tanpa semua gambaran mcm tuh, nnt manusia x fhm & x tertarik utk mencari syurga qjjl SWT...

mlh hadis Nabi Muhammad SAW menyatakn bg org2 soleh qjjl SWT sediakan hadiah bg mrk...

hadiah yg x pernah terlihat oleh mata, terdgr oleh telinga atau terbyg dalam hati manusia...

jd anggapan bhw syurga hanya dlm hati manusia semata2 menyalahi ayat2 Al-Quran & hadis...
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,122
Reaction score
2,780
Points
201
Biar miskin asalkan ke surga 😂
Kan org miskin byk masuk surga hehe
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
8,074
Reaction score
335
Points
86
Biar miskin asalkan ke surga 😂
Kan org miskin byk masuk surga hehe
eh bkn org miskin tuh dah dlm neraka ke?...

dulu kata x kisah lah org miskin tuh taat camne pon kat qjjl SWT...

tp sbb dorang dah membuang masa muda x nak belajar & bekerja sungguh2...

maka sepjg hidup dorang dlm neraka...

klu dah mati hancur jd tnh je, takder apa2 blsan dah...

aku slh fhm atau dah ada perubahan pendpt?...
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,122
Reaction score
2,780
Points
201
eh bkn org miskin tuh dah dlm neraka ke?...

dulu kata x kisah lah org miskin tuh taat camne pon kat qjjl SWT...

tp sbb dorang dah membuang masa muda x nak belajar & bekerja sungguh2...

maka sepjg hidup dorang dlm neraka...

klu dah mati hancur jd tnh je, takder apa2 blsan dah...

aku slh fhm atau dah ada perubahan pendpt?...

Dlm surga ada duit & jual beli

Fikir2 kan lah 🤣
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
8,074
Reaction score
335
Points
86
Dlm surga ada duit & jual beli

Fikir2 kan lah 🤣
dah dlm syurga, minta aje lah apa yg kita nak, semua dpt...

klu nak business, dpt lah business, mgkn business yg x pernah rugi, untung selama2nya...

nak niaga nasi lemak, goreng pisang, char keow toew pon blh klu nak, minta je...

anak sy sendiri kat syurga nnt dia kata nak berenang sama2 dgn ikan paus mcm kaler, ada bsr, ada kecik...

dah dia nak mcm tuh, Insya'Allah kat syurga nnt dia akan dpt, doa kan ajer lah...

org yg percaya lps mati nnt cuma hancur jd tnh lah yg rugi...

dah lah takder keadilan mlh kerugian yg byk...

ntah camne qjjl SWT nak buktikan bha Dia Maha Adil dgn kepercayaan camtuh...

miskin, susah, melrt tp taat kpd qjjl SWT seumur hidup, rupanya dah dlm neraka...

org yg senang lenang dgn duit haram hasil jenayah, judi, riba, rompak rupanya2 dah dlm syurga...

tiada balasan bg ketaatan & keengkaran kpd qjjl SWT...

dah lah ajaran sesat & menyesatkan, mlh dlm kerugian lg...

:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

p/s: jwb dgn isu yg takder kaitan soalan sbb x mampu nak jwb soalan sebenar, dr dulu, kini & selamanya...

soalan sebenarnya, seblm nih kata org miskin dah dlm neraka, skrg masuk syurga plak...

pendirian mcm lalang...
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,122
Reaction score
2,780
Points
201
Perbezaan antara

Ashabul nar - anak org kaya yg tidak bersyukur
F9-ECBF53-5-FEB-4738-AE2-D-362-E97-E7-CEC7.jpg


Vs

Ashabul jannah - anak org miskin yg bersabar
08504948-ED67-4-B73-8-AD2-18-FCC3092457.jpg


Fikir2 kan lah 🤪
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register