Di manakah syurga, di manakah neraka?

CG Sponsors




akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,459
Reaction score
1,883
Points
201
Akhirat tu semuanya di sini
Akhir = hujung kejadian (singular)
Akhirah = hujung kejadian (plural)

 
Sponsored Post

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Akhirat tu di sini

Awal mula cerita pun dia pening..ilmu tauhid tu mentauhidkan Allah..bukan cerita jumpa..jadi utk mentauhidkan Allah Kene lah ada ilmu sifat 20 agar tidak mensyirikkan Allah yg maha sempurna..maka,utk kenal akan Allah itu kenelah ada ilmu yg dpt kita kenal dlm mengenal pasti yg benar itu..nk jumpa ikut mana..kenal pun x..ilmu pun xde..
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Kita didunia adalah laluan ujian utk ke sana iaitu alam slps kematian..alam Barzah alam bangkit dan alam padang masyhar..ini lah yg dikatakan hari bangkit..dan inilah beza antara Islam dan agama lainnya..kerana agama lain..selepas mati masuk syurga atau neraka,yg ada soal jawab sikit..pastu masuk syurga atau neraka..tu je..sedangkan Islam Kene tempuh semua tu..xde pelik pun..bg org yg berakal..yg tak berakal je xleh nk terima..kerana itulah xpelik sehari disana bersamaan dgn 1000 tahun disini..
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Apa yg berlaku disini hanyalah bayangan je..tp bukan yg sebenar..kerana yg sebenarnya disana..inilah yg dikisahkan pasal Firaun dan nabi Musa..Namrud dan nabi Ibrahim..
Kalau org yg belajar apa yg diberitahu tu baru bab man arafa nasahu..je..bukan keseluruhan ilmu..
 

kha1i1

Fun Poster
Joined
Nov 2, 2010
Messages
144
Reaction score
19
Points
15
TT ni purely muslim ke?

Cam copy paste ayat2 quran dan hadis je?
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,459
Reaction score
1,883
Points
201
Semua akan di balas sebelum mati


2:281

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ


Dan peliharalah dirimu dari (azab yang terjadi pada) hari yang pada waktu itu kamu semua dikembalikan kepada Allah. Kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna terhadap apa yang telah dikerjakannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).



3:25


فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ


Bagaimanakah nanti apabila mereka Kami kumpulkan di hari (kiamat) yang tidak ada keraguan tentang adanya. Dan disempurnakan kepada tiap-tiap diri balasan apa yang diusahakannya sedang mereka tidak dianiaya (dirugikan).
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,459
Reaction score
1,883
Points
201
Simbolik surga dibawah tapak kaki ibu
Jika di fahami literally
Kefahaman masing2 la ye
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,459
Reaction score
1,883
Points
201
Adakah sahih hadis syurga di bawah tapak kaki ibu?

Dalam artikel ini, saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus di halaman facebook beliau.

Semoga bermanfaat.

SOALAN
Saya ada satu benda hendak bertanya berkenaan hadis syurga dibawah tapak kaki ibu itu adakah sahih hadis itu?
Terima kasih ustaz.
JAWAPAN
Hadis yang menyebut bahawa syurga di bawah kaki ibu itu adalah hadis yang sahih.

Telah meriwayatkan oleh Muawiyah bin Jahimah As-Sulami r.a. sungguhnya dia telah datang kepada Nabi saw dan berkata :



Wahai Rasulullah! Aku berkehendak pergi ke medan perang dan sungguhnya datang aku untuk mendapatkan pandangan tuan.
Maka bersabda Rasulullah : Adakah kamu masih mempunyai ibu?
Jawabnya : Ya.
Rasulullah bersabda: Maka kamu berkhidmatlah untuknya dan berbuat baik kepadanya maka sungguhnya syurga itu di bawah kedua kakinya.”

Hadith ini diriwayatkan oleh An-Nasaaie di dalam Sunannya dan Imam Ahmad di dalam Musnadnya dan Ibnu Majah di dalam Sunannya dan At-Tabarani di dalam Mu’jam Kabir.

Maksud syurga di bawah tapak kaki ibu itu sebagaimana berkata oleh Imam Munawi :

Bermula segala ibu itu dituntut akan redhanya yang menyampaikan kepada syurga ialah dengan merendah diri bagi mereka dan mencampakkan diri di bawah kemulian mereka dan tidak sombong terhadap mereka.”
(Kitab Faidul Qadir)
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
 
Sponsored Post
Top
Log in Register