Di manakah syurga, di manakah neraka?

Recommended Brokers


akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,529
Reaction score
787
Points
71
Kamu tau tak, apa itu HARI PEMBALASAN?:cool:






82:14-19

وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ


dan sesungguhnya orang-orang yang DURHAKA benar-benar berada dalam AL JAHEEM.

Mereka masuk ke dalamnya pada hari pembalasan [YAUMAD DEEN]. Dan mereka sekali-kali tidak dapat keluar dari NERAKA itu.


Tahukah kamu apakah hari pembalasan [YAUMUD DEEN] itu?


SEKALI LAGI
, tahukah kamu apakah HARI PEMBALASAN [يَوْمُ الدِّينِ] itu?


Yawma la tamliku NAFSUN LINAFSIN shayan waalamru yawmaithin lillahi

(Yaitu) hari (ketika) seseorang [YG BERNAFS] tidak berdaya sedikitpun untuk menolong orang [NAFS] lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah.
 
Sponsored Post

marzuki0202

Active Member
Joined
Aug 21, 2009
Messages
1,002
Reaction score
54
Points
30
SYURGA itu berada didalam hati orang beriman.
NERAKA itu berada didalam hati orang kafir.
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,529
Reaction score
787
Points
71
Kalau/andai kata syurga & neraka itu tidak wujud, adakah kita masih mahu sujud kepada Nya? :p




15:39-41
قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ قَالَ هَٰذَا صِرَاطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ

IBLIS berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka MEMANDANG baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba Engkau yang IKHLAS [الْمُخْلَصِينَ] di antara mereka".

Allah berfirman: "Ini adalah jalan yang lurus [SIRAT MUSTAQIM] (menjaganya).



33:21
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا


Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu SURI TAULADAN (contoh) [uswatun hasanah] yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap Allah (RAHMAT) dan hari AKHIR (KESELAMATAN) dan dia banyak menyebut Allah.
 

mrvx

Super Active Member
Joined
Feb 20, 2009
Messages
9,536
Reaction score
419
Points
81
nak tahu dimana syurga dan dimana neraka.. ada syaratnya.

p/s: kena mati dahulu .. baru tahu
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,041
Reaction score
1,512
Points
596
nak tahu dimana syurga dan dimana neraka.. ada syaratnya.

p/s: kena mati dahulu .. baru tahu
tak payah pening nak tau syurga atau neraka

yang penting bersujud dan berserah diri pada Allah
 
Last edited:

buffet2

Active Member
Joined
Jul 30, 2008
Messages
1,249
Reaction score
29
Points
40
kita redha dan ikhlas tanda syurga

tak redha dan ikhlas tanda neraka

kan senang takyah susah2 fikir...

kat dunia Allah dh hadirkan syurga dan neraka bg yg berfikir

jd mohon lah kpdNya sifat redha dan ikhlas

bila kita redha dan ikhlas insya allah Dia redha dgn kita maka syurgalah tempat kita...
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,529
Reaction score
787
Points
71
Manusia yg selalu BERSYUKUR

Mereka akan masuk ke dlm SYURGA nya sendiri :cool:



KUALA LUMPUR: Menghuni flat kos rendah sejak berusia 12 tahun, Haneesya Hanee tidak pernah malu menjadi ahli komuniti itu.

Pelakon dan model eksotik itu memberitahu, biarpun ada yang mempersenda apabila mengetahui keluarganya menghuni kediaman Program Perumahan Rakyat (PPR), dia tetap BERSYUKUR dengan rezeki diberi.

“Saya tak malu duduk di PPR... Saya tahu asal usul diri. Bagi saya, isu menetap di kawasan PPR tidak pernah menjadi ‘KUDIS’,” katanya kepada BH Online.

Haneesya dan keluarga menetap di PPR Pudu Ulu, Cheras, di sini, sejak tujuh tahun lalu.

Baru-baru ini, pemenang trofi Artis Baharu Wanita Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) Ke-32 ini melancarkan kempen anti buli, ‘Say No To Bully & Say No To Cyberbully’ di lokasi perumahan itu.

Bagi Haneesya, memiliki rumah sebagai tempat berlindung dianggap anugerah besar bagi dirinya dan keluarga.

“Pernah dahulu, kami hidup susah sampai jadi gelandangan dan menumpang rumah orang lain.

“Apabila mendapat rumah PPR, ia menjadi suatu pemberian Allah yang amat di SYUKURI. Dapatlah kami anak beranak berteduh daripada panas dan hujan,” katanya.

Sering dikecam netizen dek kontroversi tak berkesudahan, Haneesya atau nama sebenarnya, Sharifah Haneesya Sayed Sahlan mengaku selesa mendiami flat PPR.

“Saya kenang jasa rumah PPR... Rumah pangsa ini tidak ada salah. Biasalah, tanggapan orang. Keluarga saya seronok hidup berjiran.


“Ramai jiran saya kenal termasuk ramai yang berniaga makanan, di sini. Kami bergaul rapat dan selalu BERTANYA KHABAF,” katanya.

Ditanya apakah dia merancang berpindah suatu hari nanti, Haneesya memberitahu:

“Buat masa sekarang, saya ikut kemampuan dan keperluan. Tak terfikir lagi hendak duduk di rumah lain,” katanya.

42:23
ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ

Itulah (karunia) yang (dengan itu) Allah menggembirakan hamba-hamba-Nya yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh. Katakanlah: "Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali KASIH SAYANG dalam KEKELUARGAAN". Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha MENSYUKURI


19:62
لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا ۖ وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا

Mereka tidak mendengar perkataan yang tak berguna di dalam surga, kecuali UCAPAN SALAM. Bagi mereka rezekinya di surga itu tiap-tiap pagi dan petang.
:(paid
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,529
Reaction score
787
Points
71
NERAKA untuk orang GEMUK

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

خَيْرُ أُمَّتِى الْقَرْنُ الَّذِينَ بُعِثْتُ فِيهِمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ… ثُمَّ يَخْلُفُ قَوْمٌ يُحِبُّونَ السَّمَانَةَ، يَشْهَدُونَ قَبْلَ أَنْ يُسْتَشْهَدُوا
“Sebaik-baik umatku adalah masyarakat yang aku di utus di tengah mereka (para sahabat), kemudian generasi setelahnya. Kemudian datang kaum yang suka menggemukkan badan, mereka bersaksi sebelum diminta bersaksi.” (HR. Muslim 6636 dan Ahmad 7322)

Keterangan al-Qurthubi (w. 671 H
Ketika menyebutkan hadis di atas, beliau mengatakan,
وهذا ذم. وسبب ذلك أن السمن المكتسب إنما هو من كثرة الأكل والشره، والدعة والراحة والأمن والاسترسال مع النفس على شهواتها، فهو عبد نفسه لا عبد ربه، ومن كان هذا حاله وقع لا محالة في الحرام

Hadits ini adalah celaan bagi orang gemuk. Karena gemuk yang bukan bawaan penyebabnya banyak makan, minum, santai, foya-foya, selalu tenang, dan terlalu mengikuti hawa nafsu. Ia adalah hamba bagi dirinya sendiri dan bukan hamba bagi Tuhannya, orang yang hidupnya seperti ini pasti akan terjerumus kepada NERAKA…

Allah mencela orang yang INGKAR hidupnya hanya makan, seperti binatang. Allah berfirman,

وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ
“Orang-orang INGKAR bersenang-senang dan mereka makan seperti makannya BINATANG dan JAHANNAM adalah tempat tinggal mereka.” (Muhammad:12)


Orang GEMUK akan terjerumus ke dalam NERAKA, kerana mereka bakal menerima sakit jantung, darah tinggi, gout, kencing manis, kanser etc :cool:




Bila kah hari PEMBALASAN itu?
Tiada siapa yg tahu kecuali ianya datang secara tiba2 :p
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,529
Reaction score
787
Points
71


Nabi berkata

Sakit dan Kesusahan Penghapus Dosa

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا مِنْ مَرَضٍ أَوْ وَجَعٍ يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ إِلَّا كَانَ كَفَّارَةً لِذَنْبِهِ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا أَوْ النَّكْبَةِ يُنْكَبُهَا

Daripada Aisyah RA berkata; *_Nabi SAW bersabda: "Tidaklah suatu PENYAKIT atau kesusahan yang menimpa seorang mukmin melainkan ia menjadi PENGHAPUS dosa baginya sampai duri yang menusuknya atau batu yang ia tersandung kerananya."_* (HR Ahmad No: 24173) Status: Isnad Hasan

Bukan saya yg kata
Sy tukang sampaikan je :cool:

Mungkin dosa makan manis2 yg melampaui batas kot..menyebabkan masuk neraka :p



4:14
وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ

Dan sesiapa yang derhaka kepada Allah dan RasulNya, dan MELAMPAUI BATAS-batas SyariatNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam api neraka, kekallah dia di dalamnya, dan baginya azab seksa yang amat menghina.
 

Name:

Active Member
Joined
Dec 25, 2012
Messages
1,734
Reaction score
179
Points
33
Ok sy jwb
Tanpa kias
Open utk public :cool:

Syurga & neraka itu ialah di dalam hati
Yakni, di dlm hati ada taman (syurga)
Manakala neraka, di dlm hati ada panas

:p
ni cite dari segi bahasa...

kalau dari segi bahasa cuba selak kain ..kat situ ada syurga dan neraka..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register