Di manakah syurga, di manakah neraka?

CG Sponsors




syamsoulcc

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,533
Reaction score
2,138
Points
151
Mutiara kata


Hal yg buruk itu adalah KEEGOAANMU


16:22
إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۚ فَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ
Tuhan kamu adalah Tuhan Yang Maha Esa. Maka orang-orang yang tidak beriman kepada AKHIRAT, hati [QALB] mereka mengingkari (keesaaan Allah), sedangkan mereka sendiri adalah orang-orang yang TAKABBUR.


Hadith:
و عن عبد الله بن مسعود رضى الله عنه عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ، فَقَالَ رَجُلٌ: إنَّ الرّجُلَ يُحِبُّ أَن يَكُوْنَ ثَوْبُهُ حَسَناً وَنَعْلُهُ حَسَنًا؟ قَالَ: إِن اللهَ جَمِيْلٌ (٢) يُحِبُّ الْجَمَالَ: الْكِبْرُ بَطَرُ (٣) الْحَقٌّ وَغَمْطُ (٤) النَّاسِ​

Terjemahannya:

Daripada Abdullah Bin Mas’uud (ra), daripada Nabi Muhammad (sallallahu alaihi wasalam), sabdanya: “TIDAK MASUK SYURGA orang yang ada di dalam hatinya (sifat) Takabbur (walaupun) sebesar ATOM.

Lalu seorang lelaki bertanya: (Bagaimana dengan) orang yang suka berpakaian bagus dan bersepatu bagus? Maka jawab baginda: Sesungguhnya Allah itu cantik (sempurna), Dia suka kepada yang cantik (sempurna). (Adapun) TAKABBUR ialah menolak kebenaran dan merendahkan manusia lain.

(Hadis Sahih Riwayat Muslim dan Tarmidzi)

😝

Terima kasih boss...bagus nasihat ni....kdg2 terkena jgk kt diri aku sendiri
 
Sponsored Post

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,382
Reaction score
1,585
Points
596
surga untuk orang beriman

neraka jahanam untuk manusia yang jahat kejam zalim

di mana surga dan neraka

hanya Allah saja yang tahu

sementara kita masih bernafas di atas muka bumi

maka beringat la bahawasanya

syurga dan neraka itu wujud

maka atas dirimu sendiri atas pilihan untuk menuju jalan ke syurga atau jalan ke neraka

terus berdoa pada Allah Taala
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,576
Reaction score
1,096
Points
151
Tak usah persoalkan amalan org lain yg kita anggap HINA

Gambar hiasan


26:110-113
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ۞ قَالُوا أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ قَالَ وَمَا عِلْمِي بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ إِنْ حِسَابُهُمْ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّي ۖ لَوْ تَشْعُرُونَ
Maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku". Mereka berkata: "Apakah kami akan beriman kepadamu, padahal yang mengikuti kamu ialah orang-orang yang HINA?"

Nuh menjawab: "Bagaimana aku MENGETAHUI apa yang telah mereka KERJAKAN? Sesungguhnya PERHITUNGAN (amal perbuatan) mereka tidak lain HANYALAH milik Tuhanku, kalau kamu menyedari.


▪Kerana segala perhitungan & pembalasan itu ada di sisi Tuhan mu!


Selamat BERAMAL bekerja
Elakkan MERAMAL bermimpi :cool:
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,576
Reaction score
1,096
Points
151
Neraka itu tidaklah GHAIB
Semua itu nyata



82:9-16
كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ كِرَامًا كَاتِبِينَ يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ

Bukan hanya DURHAKA saja, bahkan kamu MEDUSTAKAN pembalasan [DEEN]. Padahal sesungguhnya pada kamu ada penjaga (yang mengawasi mu), yang mulia (di sisi Allah) dan mencatat (pekerjaan-pekerjaanmu itu)

Mereka mengetahui apa yang kamu kerjakan. Sesungguhnya orang-orang yang banyak BERBAKTI berada dalam penuh KENIKMATAN,:cool:


dan sesungguhnya orang-orang yang durhaka benar-benar berada dalam JAHEEM. Mereka masuk ke dalamnya pada hari pembalasan [YAUMUDEEN]. Dan mereka TIDAK GHAIB [بِغَائِبِينَ] daripadanya.


Saksikan pembalasannya 😢





▪Orang yg BERBAKTI pd ibubapanya, ketuanya, masyarakat & negara..mereka menerima NIKMAT kasih sayang & jasanya di kenang


▪Manakala orang yg DURHAKA pada ibubapa, boss atau suaminya, mereka bakal menerima akibat HUKUMAN apa yg di kerjakan
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,576
Reaction score
1,096
Points
151
Syurga/Kebun/Jannah tu kat sini :p
Buah-buahan di syurga

*Ziarahi Pesakit Seumpama Berada Di taman Syurga*

عَنْ أَبِي أَسْمَاءَ الرَّحَبِيِّ عَنْ ثَوْبَانَ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ عَادَ مَرِيضًا لَمْ يَزَلْ فِي خُرْفَةِ الْجَنَّةِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا خُرْفَةُ الْجَنَّةِ قَالَ جَنَاهَا

Daripada Abu Asma' Ar Rahabi dari Tsauban maula Rasulullah SAW, dari Rasulullah SAW baginda bersabda: "Apabila seorang muslim mengunjungi saudaranya yang SAKIT, maka orang itu sentiasa berada dalam sebuah SYURGA. Baginda ditanya; Bagaimana taman syurga itu? Baginda menjawab: 'Taman yang penuh dengan BUAH-BUAHAN yang dapat dipetiknya.'(HR Muslim No: 4660) Status: Hadis Sahih




2:25
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang percaya (beriman) dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam surga-surga itu, mereka mengatakan: "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu". Mereka diberi BUAH-BUAHAN yang SERUPA dan untuk mereka di dalamnya ada pasangan [أَزْوَاجٌ] yang suci dan mereka kekal di dalamnya.

Nikmat yg mana kamu nak dustakan :cool:
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,382
Reaction score
1,585
Points
596
Tak usah persoalkan amalan org lain yg kita anggap HINA

Gambar hiasan


26:110-113
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ۞ قَالُوا أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ قَالَ وَمَا عِلْمِي بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ إِنْ حِسَابُهُمْ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّي ۖ لَوْ تَشْعُرُونَ
Maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepadaku". Mereka berkata: "Apakah kami akan beriman kepadamu, padahal yang mengikuti kamu ialah orang-orang yang HINA?"

Nuh menjawab: "Bagaimana aku MENGETAHUI apa yang telah mereka KERJAKAN? Sesungguhnya PERHITUNGAN (amal perbuatan) mereka tidak lain HANYALAH milik Tuhanku, kalau kamu menyedari.


▪Kerana segala perhitungan & pembalasan itu ada di sisi Tuhan mu!


Selamat BERAMAL bekerja
Elakkan MERAMAL bermimpi :cool:
Allahuakhbar

kita nie bergantung pada Allah dan tak sepatutnya kita memandang sapa saja manusia di dunia hina
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,576
Reaction score
1,096
Points
151
Masuk syurga sebab RAHMAT Allah

KEUNTUNGAN itu NYATA DEPAN MATA
(mubin)




45:30
فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ


Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan AMAL SALEH maka Tuhan mereka memasukkan mereka ke dalam rahmat-Nya (surga). Itulah KEUNTUNGAN YANG NYATA [mubin]





Amal SALEH = perbuatan BAIK

Buatlah perbuatan baik walaupun KECIL seperti buang sampah dengan IKHLAS


Setiap perbuatan pasti ada balasan yg setimpal, sedikitpun tidak di aniayakan
Hari Pembalasan tetap akan datang

Dan hari balasan itu di RAHSIAKAN :p
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,576
Reaction score
1,096
Points
151
Orang ISLAM MUNAFIK pun masuk JAHANNAM bersama orang KAFIRIN
(Masuk jel dgn org2 yg ingkar) :p


4:145
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا

Sesungguhnya orang-orang MUNAFIK itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling BAWAH dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong [NASIRAN] pun bagi mereka.


4:140
إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا
Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang MUNAFIK dan orang-orang yang INGKAR [kafirin] di dalam JAHANNAM

Gambar hiasan


Sumber> https://www.hmetro.com.my/utama/2019/10/504209/sesal-seorang-ustaz



Tapi kalau BERTAUBAT, tuhan ampun kan ..(terlepas dr jel ) :ROFLMAO:

4:146
إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا
KECUALI (mereka) orang-orang yang TAUBAT dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan tulus IKHLAS (mengerjakan) agama mereka karena Allah. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan kepada orang-orang yang beriman GANJARAN yang besar.


Kpd yg munafik tu, hati2 ya
As SAAH itu pasti dtg
Bole jd hari nya sudah dekat
Sahaja Tuhan rahsia kan :p
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,576
Reaction score
1,096
Points
151
Rupa2nya syurga bukan khusus utk ahli ibadah mcm Ulama atau ustad2 saja

Pelacur pun ada kat syurga :p
Sbb ikhlas buat kebaikan bagi anjing minum



Pada suatu hari, dalam suatu majlis, seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW, “Wahai, Rasulullah. Apakah hanya orang-orang ahli ibadah saja yang akan masuk surga?”
Dengan tegas Rasulullah menjawab, “Tidak. Sesungguhnya, seseorang itu masuk surga BUKAN semata-mata karena ibadahnya, melainkan karena IKHLAS cintanya kepada Allah.”

Orang itu bertanya lagi, “Apa itu berarti… hanya para aulia dan alim-ulama saja yang akan masuk surga?”
Rasulullah kembali menegaskan, “Tidak, bukan begitu. Karena sesungguhnya telah ada seorang pelacur yang masuk ke surga.”



Tuhan berjanji:

2:272
لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ

Bukanlah kewajipan mu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya.

Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan , maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu MELAINKAN kerana mencari KEREDHAAN Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun TIDAK akan DI ANIAYA (dirugikan).
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,576
Reaction score
1,096
Points
151
Adakalanya ANAK itu sendiri adalah BAHAN BAKARAN api neraka :p




3:9-10
رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ

"Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima PEMBALASAN pada) hari yang tak ada keraguan padanya".

Sesungguhnya Allah TIDAK menyalahi janji.

Sesungguhnya orang-orang yang INGKAR, harta benda dan anak-anak mereka, sedikitpun tidak dapat menolak (siksa) Allah dari mereka. Dan mereka itu adalah BAHAN bakar api neraka :cool:
 
Sponsored Post
Top
Log in Register