Di manakah syurga, di manakah neraka?

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
7,006
Reaction score
1,371
Points
151
Sy ingin bertanya

Di manakah syurga
Di manakah neraka

apakah benar dosa perlu di cuci dgn api dahulu, baru masuk ke syurga

Mohon yg arif beri jwpan :cool:




————-

Mari lah masuk ke kebun syurga skrang :p


Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda.

وَمَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللَّهِ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَيَتَدَارَسُونَهُ بَيْنَهُمْ إِلاَّ نَزَلَتْ عَلَيْهِمُ السَّكِينَةُ وَغَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَحَفَّتْهُمُ الْمَلاَئِكَةُ وَذَكَرَهُمُ اللَّهُ فِيمَنْ عِنْدَهُ وَمَنْ بَطَّأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ

“Tidaklah suatu kaum berkumpul di satu rumah, mereka membacakan KITAB ALLAH dan mempelajarinya, kecuali turun kepada mereka KETENANGAN, dan RAHMAT menyelimuti mereka, para malaikat mengelilingi mereka dan Allah memuji mereka di hadapan makhluk yang ada didekatnya. Barangsiapa yang kurang amalannya, maka nasabnya tidak mengangkatnya.” (Riwayat Muslim)

Nabi bersabda,
إِذَا مَرَرْتُمْ بِرِيَاضِ الْجَنَّةِ فَارْتَعُوا قَالُوا وَمَا رِيَاضُ الْجَنَّةِ قَالَ حِلَقُ الذِّكْرِ

“Jika kalian melewati taman syurga maka berhentilah. Mereka bertanya,”Apakah taman syurga itu?” Beliau menjawab,”Halaqoh dzikir (majelis Ilmu).” (Riwayat At-Tirmidzi)


2:46
الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
(yaitu) orang-orang yang meyakini, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya. ✌


Yg kepanasan, hati & jiwanya belum tenang.

Sy ingin menjemput kawan2 CG utk masuk ke taman syurga di bumi tercinta ini utk sama2 belajar quran ilmu nahu sohof mantiq bayan balaghah

 
Last edited:
Sponsored Post

syamsoulcc

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,571
Reaction score
2,163
Points
151
aik??? ada jugak ke cuci dosa dgn api??

persoalan "mana syurga" dan "mana neraka" ni adalah persoalan yg 100% berkait dgn benda ghaib...

benda2 ni bukan benda yg boleh di-OBSERVE...

so, benda2 yg 100% ghaib mcm ni TAKKAN DAPAT DIFIKIR oleh akal... manusia tak mampu nak imagine walau sedikit pun....

so, benda 100% ghaib seperti ini, semuanya bergantung kepada kepercayaan masing2...

kita orang ISLAM, kita percaya adanya syurga dan neraka..
bagaimana rupa bentuk syurga dan neraka? itu kita rujuk pada Quran dan Sunnah...
 

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
13,299
Reaction score
484
Points
141
Apa kata bagi pendirian tuan tanah dulu...

Syurga Dan neraka itu wujud atau tak
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
7,534
Reaction score
216
Points
78
Apa kata bagi pendirian tuan tanah dulu...

Syurga Dan neraka itu wujud atau tak
setuju,...

klu x, nnt org dah jwb...

dia x percaya & bidas blk plak mcm dlm thread sebelah...

baik straight to the point....

x pyh nak berkias2 lg...

:D:D:D....
 

akudotcom

Super Active Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
7,006
Reaction score
1,371
Points
151
setuju,...

klu x, nnt org dah jwb...

dia x percaya & bidas blk plak mcm dlm thread sebelah...

baik straight to the point....

x pyh nak berkias2 lg...

:D:D:D....
Ok sy jwb
Tanpa kias
Open utk public :cool:

Syurga & neraka itu ialah di dalam hati
Yakni, di dlm hati ada taman (syurga)
Manakala neraka, di dlm hati ada panas

:p
 

zydy

Active Member
Joined
Aug 10, 2011
Messages
1,155
Reaction score
19
Points
25
mcm mana pulak cuci dgn api tu
 

asamboy

Active Member
Joined
Jan 25, 2013
Messages
1,649
Reaction score
170
Points
43
dimana TT sbelum di dunia ini?
 

safuans

Active Member
Joined
Mar 13, 2009
Messages
1,523
Reaction score
270
Points
41
Hahaha kelakar pulak thread ni
__________________________
 
Sponsored Post
Top
Log in Register