BTC USD 49,256.4 Gold USD 1,785.22
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Dalam quran tak jumpa pun haramnya anjing...

Duffayoi14

Legendary Member
Messages
10,449
Joined
Jul 9, 2010
Messages
10,449
Reaction score
138
Points
123
bagus gak tu.. sbb jadikan al-quran sebagai rujukan.. skali la tu baca tafsiran.. jauh lebih baik daripada tak baca langsung..

bahaya statement tu.. sebab dua2 tu tak leh terpisah untuk rujukan..


Rujukan ko bkn youtube ke?? :))
 
Sponsored Post

alpacint

Fun Poster
Messages
727
Joined
Jan 12, 2008
Messages
727
Reaction score
33
Points
20
Maaf jika thread ni mengganggu warga CG. Saya jumpa terjemahan al-quran ini di facebook yang boleh disearch mengikut perkataan yang dicari sebab terjemahan ini dalam bentuk text. Sebelum ni ada isu pasal anjing dalam thread TT dimana saya cuma buktikan apakah benar anjing ni haram.

Taip bab! result memang keluar kenapa binatang ni diharamkan. Tapi bila taip anjing takde pulak result mengatakan anjing tu haram.

Apa pendapat warga CG adakah kita percaya pada alquran atau hadis untuk mengenal pasti halal haram sesuatu???..


aku rasa, baik ko gi masjid, tanya imam masjid tempat kau solat tu, pendapat aku, aku percaya alqur`an dan hadis... takde salah satu, dua dua aku percaya... bab agama kalau nak faham kau kene gi jumpa guru, bukan research kat internet nih....
 

tan sri

Active Member
Messages
1,438
Joined
Apr 20, 2010
Messages
1,438
Reaction score
1
Points
25
Rujukan ko bkn youtube ke?? :))

aku nak tanya ko.. aku secara jelasnya merujuk orang2 yg arif seperti dr asri. dr asri bersandarkan al-quran dan hadis. dr asri mempunyai video dlm youtube berbntuk video.

betul aku rujuk youtube. tapi aku rujuk sumber2 yg aku percayai benar. warga cg ni sendiri setuju rujuk al-quran dan hadis. tapi ada kah warga cg dan aku sendiri setiap kali kena buka al-quran dan hadis? setahu aku quran ko leh carik dlm internet ni, klu nak sahih lagi rujuk sendiri tafsiran al-quran secara fizikal. hadis? aku masih tak jumpa sebijik buku ttg hadis yg ada.

tepuk dada tanya selera. jangan ckp melulu tanpa fikir.

klu ko tak setuju rujuk video aku tak tau ko nak rujuk apa lagi yg mudah.

bagi aku dari segi tulisan orang leh ubah senang2. klu video? pakai akal la beb

http://www.youtube.com/watch?v=7X09Hicl1-4&feature=related

dengar ni baik2
 
Last edited:

tan sri

Active Member
Messages
1,438
Joined
Apr 20, 2010
Messages
1,438
Reaction score
1
Points
25
:)):))tang ni aku nk tergelak, jiran kwn aku, dia india bela anjing tp pencuri masuk umah dia juga, pencuri ni bagus sbb bg anjing tuan umah makan kaw2, pastu pergi mencuri, nasib dia xsempat nk angkut semua,tuan mumah balik awal:p

kdg2 kita kena pk gk bro, kalu dh Allah tentukan nasib kita dh
ditimpa bencana, ade anjing ker xde ker kena juga, kita kena
terima qada & qadar...

ok, bro penah dgr tak anjing gigit tuan dia sndri?anjing ni
baik cmne pon ttp binatang, xde akal...

kalu bro nk juga terpulang la, kami kat sni tlg nasihat jer...
jgn nti menyesal sndri....

skrg ni byk teknologi yg boleh digunakan utk awasi umah, kalu nk pakai guard pon boleh, tp tu la kdg2 pakai guard pon kdg2 perompak
boleh msk gk....nasib laaa...

kdg2 kita ni ambik mudah bab2 najis ni...kalu dipikirkan mmg la
ade logiknya, tp snggupkah kita jd hamba pd anjing?nk kena samak
kalu terkena....silap2 lama2 kita xlalu, pastu xpe2 ok jerrr
dh ambik mudah....

aku bg pendapt jer :D:D:D:D:D

aku nak tanya ko anjing jenis apa dia bela? tak tau? kalau anjing liar bawak masuk rumah tu la masalahnya. bukan ada instict utk jaga rumah. utk watch dog boleh la.

anjing yg kena kasi makan tu anjing tak terlatih mcm yg aku ckp sblm ni..

klu dah terjadi tu mmg takdir.. tapi ada tak usaha? boleh tak aku samakan apa ko nak sampaikan ni dengan "nak duit lebih tapi ta nak kerja?" mesti usaha dulu bro, tapi klu nak jadi baru kita bleh ckp takdir.

takda sapa amik mudah pasal najis ni. klu amik mudah ta le bnyk komen dlm ni.

bila lah masa jadi hamba pada anjing? sebelum ckp tu susun ayat betul2 bang.. jgn main ckp melulu saje..

aku mmg bnyk kali baca kenapa anjing gigit tuan sendiri.. disebabkan ko tak periksa mendalam aku kasitau..

anjing tu stress sebab selalu ditambat.
anjing tu dipukul. secara automatic dia akan melawan.
anjing tu tak dilatih.

binatang mmg takda akal tu sebab tak leh buat decision. yg pandai anjing ni sebab mudah kita nak ajar. surh duduk dia duduk. haiwan lain? susah sikit.

disebabkan tu pendapat ko, aku tak rasa ko nak hentam orang lain. jadi aku sampaikan apa yg aku tau
 

RyuVsKen

Junior Member
Messages
94
Joined
Oct 22, 2010
Messages
94
Reaction score
1
Points
11
baca quran jauh sekali..tapi bile bab2 cmni rajin je..siap cr keyword dlm quran ade ke x..astagfirullah

bahaya bile ade org yg.."mana lebih kuat? Al-Quran ke Hadis?"

baca quran tanpa pengertian ayat pun pahala tak besar mana... tapi kalau baca fakta dalam internet ni fuh memang lancar je mata kekiri kanan.. :))
 

fazarudin

Legendary Member
Messages
10,989
Joined
Jan 2, 2006
Messages
10,989
Reaction score
258
Points
136
kalau camni , aku nak bela anjing lah sekor dua .. alang2 nak bela , nanti aku sediakan tanah banyak2 sebab rumah aku takde tanah .. banyak simen je.. well , maybe dalam sehari tu ... akan berlaku banyak kali sentuhan dengan anjing tu...walaupun ada adab sentuh anjing tapi maybe takut ter'miss lah kan... so .. nampak macam penat , tapi pelan2 kayuh..

boleh aku join kelab org islam bela anjing ...wah , bagus neh !

"Sesungguhnya kami tidak memasuki rumah yang ada anjing dan gambar" (Hadis riwayat al-Bukhari). Abu Hurairah r.a mengatakan bahwa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya : “Malaikat tidak akan menemani kelompok manusia yang di tengah-tengah mereka terdapat anjing". [Hadis Riwayat Muslim].

walaupun ,Nabi ada cakap malaikat xkan masuk rumah org islam yg ada anjing ... aku percaya ramai yang akan pertikaikan kesahihan nih .. so aku nak bela jugak lah .. amacammmm!!!
 

girlsilver

Legendary Member
Messages
10,744
Paid Membership
Joined
Dec 1, 2009
Messages
10,744
Reaction score
194
Points
123
aku nak tanya ko anjing jenis apa dia bela? tak tau? kalau anjing liar bawak masuk rumah tu la masalahnya. bukan ada instict utk jaga rumah. utk watch dog boleh la.

anjing yg kena kasi makan tu anjing tak terlatih mcm yg aku ckp sblm ni..

klu dah terjadi tu mmg takdir.. tapi ada tak usaha? boleh tak aku samakan apa ko nak sampaikan ni dengan "nak duit lebih tapi ta nak kerja?" mesti usaha dulu bro, tapi klu nak jadi baru kita bleh ckp takdir.

takda sapa amik mudah pasal najis ni. klu amik mudah ta le bnyk komen dlm ni.

bila lah masa jadi hamba pada anjing? sebelum ckp tu susun ayat betul2 bang.. jgn main ckp melulu saje..

aku mmg bnyk kali baca kenapa anjing gigit tuan sendiri.. disebabkan ko tak periksa mendalam aku kasitau..

anjing tu stress sebab selalu ditambat.
anjing tu dipukul. secara automatic dia akan melawan.
anjing tu tak dilatih.

binatang mmg takda akal tu sebab tak leh buat decision. yg pandai anjing ni sebab mudah kita nak ajar. surh duduk dia duduk. haiwan lain? susah sikit.

disebabkan tu pendapat ko, aku tak rasa ko nak hentam orang lain. jadi aku sampaikan apa yg aku tau

aku xsoh xusaha, tp byk cr lain lg boleh buat,xkn la selain
anjing xde benda lain ko boleh pk,

xkira la anjing ape yg dibeli...anjing juga:p

anjing wpon ape pon jenis tetap akan menjilat najisnya sndri, pastu tuan dia plak dtg cium2 dia (biasanya la),kotornyaaa

ape2 pon malang xberbau, xkira apa2 keadaan pon...sejinak2 binatang kat sarkis tu pon penah serang org, dh BINATANG gitu ler

xjd hamba?kalu bela anjing kena mandikan dia,basuh tempat lepak dia,bersihkan kotoran yg dia buat,bersihkan taik dia,belikan makanan dia,belikan perkakas dia....lain la kalu ade maid utk buat semua tu:p, sblm tu xde la wat semua tu....

aku bg pendapat kata aku hentam...xkisah leeee

kn aku gtau kalu bro nk juga terpulang la, kami kat sni tlg nasihat jer...
jgn nti menyesal sndri....
 

RyuVsKen

Junior Member
Messages
94
Joined
Oct 22, 2010
Messages
94
Reaction score
1
Points
11
Hukum Bela Anjing

DIkirim oleh mohd masri di April 23, 2007

ALhamdulillah, kita dah dengar banyak ilmu tentang kenajisan/ketidaknajisan anjing.

Minta tuan2 ilmuwan al ahkam terangkan hukum beserta dalilnya untuk membela anjing, bagi tujuan peliharaan (pet).

Jazakallahulkhair

jawapan:

Pemeliharaan anjing sebagai hobi atau pet.

Penjelasannya boleh saja ditemui dalam kitab yang masyhur, alHalal wal Haram fil Islam oleh Prof Dr Yusof alQardhawi yang telah lama diterjemah dan beredar dalam pasaran.

Kata alQardhawi, hukum membela anjing sebagai pet (hobi) adalah haram, yakni diharamkan oleh RasuluLlah saw. Dalilnya: Dari Sufyan bin Abu Zuhair, bahawa Nabi saw bersabda,” Barangsiapa mmelihara anjing bukan utk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya bekrurangan satu qirath.” [Bukhari-Muslim dan semua ahli hadith yg lain] Inilah juga pendapat majoriti madzhab, antaranya Syafi’iy, Hambali, Maliki dan Zahiri ( alMajmuu’, IX/234)

Antara alasan-alasan fuqaha’ seperti Ibn Hajar ialah:
1. Ia menakutkan jiran-jiran dan orang lalu lalang di luar rumah kita atau orang yg mengunjunginya
2. berkurangnya pahala kepada pemeliharanya
3. Keengganan Malaikat masuk rumah yang ada anjing
4. Ada anjing yang menjadi dari jelmaan anjing (anjing hitam pekat)
5. Tabi’at anjing yang suka menjilat dan kenajisan jilatan itu mungkin menyukarkan pemeliharanya. (al-Fath, X/395)

Ada pendapat yang mengatakan ia makruh sahaja kerana tiada larangan yang tegas dan lugas, demikian kata Ibn Abdil Barr (atTamhid, 14/221).

Kata al-Qardhawi, walaupun majoriti fuqaha’ mengatakan haram, hakikat sebenarnya Islam tidaklah melihat anjing dengan keras, kasar dan harus membunuhnya. Dalil: hadith Jabir ra, ” kalau bukan kerana anjing-anjing itu satu ummat di antara umat-umat yang lainnya, niscaya aku perintahkan membunuhnya. (HR atTermidzi dan Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani dalam Ghayatul Maram)

Rumusan:

1. Berdasarkan dalil-dalil yang banyak, maka pemeliharaan anjing sebagai hobi adalah dilarang oleh RasuluLlah saw dengan berita-berita yang tidak menggembirakan kepada pemeliharanya.

2. Walaupun anjing ditegah menjadi hobi, Islam tidaklah bersikap keras kepada anjing jika ada keperluan seperti unit anjing di jabatan kepolisian, menjaga ternakan dan tanaman.

sekian

al-ahkam
 

cikepong

Active+ Member
Messages
4,367
Joined
Apr 1, 2008
Messages
4,367
Reaction score
50
Points
30
bawah pondok burok di hotan keponyaan aku ni ada rimau 2 ekor.....ta' tau dari mana datang rimau ni.....herannya rimau ni jinak dengan ku.....

kamu kamu semuo boleh bela anjing...nak heran apanya samak aja la...anjing binatang yang satia ta' saparti manusia...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register