Cuti dikurangkan

CG Sponsors




jaih

Super Active Member
Joined
Jan 14, 2006
Messages
9,664
Reaction score
291
Points
91
Cuti dikurang 5 hari

KUALA LUMPUR 11 Dis. – Mulai 1 Januari 2009, kelayakan cuti tahunan bagi kakitangan awam baru kecuali polis, tentera, penguat kuasa maritim dan pegawai pelajaran akan dikurangkan lima hari, kata Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam.

Pada masa ini, kakitangan awam menikmati kelayakan cuti tahun sebanyak 30 hari.

* Mengikut undang-undang, semua kakitangan awam yang sedang berkhidmat akan diberikan opsyen untuk mengekalkan kelayakan mereka atau memilih kelayakan baru yang dikurangkan itu.

* Borang opsyen akan dikeluarkan secepat mungkin kerana hari terakhir bagi membuat opsyen itu ialah 31 Disember.

* Mereka yang tidak mengembalikan borang opsyen itu menjelang tarikh itu akan dianggap memilih kelayakan sekarang.

Reaksi CUEPACS

* Setiausaha Agungnya, Ahmad Shah Mohd. Zin berkata, mereka akan mengadakan perjumpaan dengan Ismail esok untuk membincangkan perkara itu selain isu lain yang relevan.

* Kesatuan itu mahu tahu rasional kepada pengurangan cuti itu.

* Adalah tidak adil untuk mengurangkan kelayakan itu kerana untuk jangka panjang kakitangan awam baru akan kerugian.

* Sebagai contoh, kemasukan baru ke dalam perkhidmatan awam yang berkhidmat selama 30 tahun, akan kerugian 150 hari yang bersamaan dengan lima bulan.

* CUEPACS akan memohon kakitangan terbabit diberikan pampasan.


sian pada pekerja lantikan baru...apa ke bengap sangat neh...yg dok citer 30 hari tuh kumpulan A..kalau kump sokongan B baru 25 hari..kalau 17..20 hari..dah kalau -5 tinggal ler 15 hari..lagi laku lerr klinik yg jual mc ..:mad::mad:
 
Sponsored Post

chrome76

Active+ Member
Joined
Dec 25, 2005
Messages
3,752
Reaction score
25
Points
30
jaih jgn bimbang.. lantikan lama mcm kita ni boleh pilih.. aku pilih kekalkan... sebab aku lagi setahun tambah lagi 5 hari pada cuti tahunan aku jadik 35 hari.. hehheheh rugi la aku amik yg baru ni.. :D

dia sebenarnya efek pegawai gred 41 ke atas dan org2 yg lama jer.. sebab secara automatik cuti tahunan tinggal 25 jer xkira gred pegawai.. gred 1-25 start 20 hari dan akan naik 5 hari lagi jadik max 25 hari cukup 10 tahun servis...
 

Lynn_81

Active+ Member
Joined
Oct 31, 2008
Messages
3,599
Reaction score
18
Points
25
hubby lynn dpt cuti thnan 5-7 hari jer setahun,
x bising2 pun...
tp dier tuh mengajor...:)):)):))

em...kira ukie gak tuh,
kalau swasta maner ader cuti cam tuh byk,
dah ler x leh carry forward gi thn depan,
gov. plak kalau x abiskan cuti tuh,
bila pencen nanti dapat imbuhan,
sbb x abiskan cuti dorang...:eek::eek:
 

building

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Apr 2, 2007
Messages
9,831
Reaction score
57
Points
70
x stuju x stuju x stuju!!! :(scam :(scam :(scam

aku dah arr susah nak cuti.. skali cuti tu yg aku bantai sampai 5~8 ari (tolak sabtu minggu) kalo - 5 hari mana aku nak cuti lama2 gi hampeh..
 

biezzto

Fun Poster
Joined
Dec 3, 2008
Messages
176
Reaction score
1
Points
15
hmmm,.... cuti kurang bleh jdkn servis lbih efisyen ke?
klu aku call nk tanya mende, mau 10 kali transfer tak tau nk pas mana..
lalalalala... :D:D
 

arulgit

Active Member
Joined
Jan 6, 2007
Messages
2,061
Reaction score
13
Points
25
aku pon tk setuju..klu gred A shj tkpe kot sbb depa ni klu ctr(cuti tanpa rekod)byk sbb pegi prog tu ni,ceramah sana cni..
aku dah la jenis ssh nk amek cuti.klu nk cuti mesti bos tanya punya
 

building

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Apr 2, 2007
Messages
9,831
Reaction score
57
Points
70
cuti aku la ni pun x lulus g.. tiket dah de adei :(( :(( ...

nak cuti nak cuti .... :(
 
Sponsored Post
Top
Log in Register