Movie Cipta sejarah, ‘Parasite’ filem bahasa asing pertama menang Oscars

CG Sponsors




Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
https://media.hatred contents/uploads/articles/2020/2020-02/Bong_Joon_Ho_parasite_OSCARS_100220.JPG
Pengarah ‘Parasite’ Bong Joon-ho menang filem terbaik Oscars di Los Angeles, Amerika Syarikat, 9 Februari 2020.

KUALA LUMPUR, 10 Feb — Pertama kali dalam sejarah, ‘Parasite’ diangkat sebagai filem terbaik Oscars, menjadikannya filem bukan bahasa Inggeris pertama menang anugerah berprestij Hollywood itu.

Kemenangan filem dari Korea Selatan itu sekaligus mengenepikan calon lain iaitu 1917, Joker, Once Upon a Time in Hollywood, Ford vs Ferrari, The Irishman, Little Women, Jojo Rabbit dan Marriage Story, lapor AFP.

Parasite’ turut menang tiga kategori lain iaitu filem antarabangsa terbaik, pengarah terbaik, dan lakon layar asal terbaik.

“Saya rasa cukuplah untuk hari ini dan mahu berehat,” kata pengarah Bong Joon-ho di pentas Anugerah Akademi ke-92 di Los Angeles, Amerika Syarikat.

Sebelum itu ‘Parasite’ turut merangkul anugerah Palme d’Or di Cannes, Golden Globe dan dua trofi British Academy of Film and Television Arts (Bafta).


Senarai pemenang Oscars:

Pelakon lelaki terbaik: Joaquin Phoenix (Joker)

Pelakon wanita terbaik: Renee Zellweger (Judy)

Pelakon pembantu lelaki terbaik : Brad Pitt (Once Upon a Time in Hollywood)

Pelakon pembantu wanita terbaik: Laura Dern (Marriage Story)

Filem animasi terbaik: Toy Story 4

Sinematografi terbaik : 1917

Rekaan kostum terbaik : Little Women

Arahan terbaik : Parasite

Dokumentari : American Factory

Dokumentari pendek : Learning to Skateboard in a Warzone

Suntingan terbaik : Ford vs Ferrari

Filem antarabangsa : Parasite

Solekan dan dandanan rambut : Bombshell

Muzik (skor asal) : Joker

Muzik (lagu asal) : (I’m Gonna) Love Me AgainRocketman


Sumber : ProjekMMO-malaymailonline
 
Last edited:
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,517
Reaction score
9,819
Points
1,746
Ayman Rashdan Wong
3 jam

Filem "Parasite" menang filem terbaik Oscar, menjadi filem Korea pertama dan filem Asia pertama yang dapat kehormatan ini, sekali gus sapu Best Director, Best Original Screenplay dan Best International Feature Film. Den yang berasal dari Gyeongnam (bukan Gangnam) turut menumpang bangga.

Filem ini mendapat sambutan dan menjadi bualan hangat even kat US sebab dia "real". Bukan sebab pengaruh K-pop (ARMY stop perasan) tapi sebab ia menceritakan realiti masyarakat "late stage capitalism" (nampak jargon?) menerusi plot yang melibatkan keluarga Park yang kaya-raya dan keluarga Kim yang miskin pokai.

Kim sekeluarga (Kim Ki-taek, bininya Chung-sook, anak lelakinya Ki-woo dan anak perempuannya Ki-jung) ialah golongan miskin bandar yang tak ada kerja tetap. Diorang buat kerja macam lipat-lipat kotak pizza, kais pagi makan pagi, hidup macam tak ada halatuju.

Tempat tinggal diorang ialah rumah "semi-basement" (반지하). Bunyi mewah macam semi-D tapi kat Korea ia adalah rumah bajet untuk orang miskin atau student luar negara. Rumah semi-B ni bila hujan je akan banjir. Keadaan rumah pun kotor sebab bila orang mabuk k3ncing tepi jalan airnya akan mengalir masuk ke dalam rumah. Geli kan, tapi itulah kehidupan Kim sekeluarga.

Ada sekali, Ki-woo dapat peluang menjadi tutor kepada anak perempuan pasangan Park Dong-ik dan Park Yeon-kyo yang kaya raya duduk dalam banglo mewah. Ki-woo cuba grab peluang ni mewujudkan peluang pekerjaan kepada keluarganya dengan cara menipu: Ki-jung jadi cikgu seni kepada anak lelaki Park, Ki-taek jadi drebar, Chung-sook jadi pengemas rumah. Tapi diorang buat-buat konon tak kenal antara satu sama lain. Macam mana diorang buat, korang tengok sendiri nanti.

Jadi "parasite" pada tajuk filem secara literal merujuk kepada keluarga Kim yang menjadi penumpang kepada keluarga Park. Dan mula-mula korang akan simpati dengan suami isteri Park, macam diorang ni innocent sangat senang kena tipu. Keluarga Kim pula macam desperate sangat sampai buat pengemas rumah yang asal, Moon-gwang kena pecat.

Tapi ada sekali, keluarga Kim kantoi dengan Moon-gwang dan suaminya Geun-sae yang duduk dekat basement rumah Park. Rupa-rupanya sebelum Kim sekeluarga masuk, suami Moon-gwang dah lama jadi "parasite". Moon-gwang akan hantar makanan bagi Geun-sae yang hidup dalam basement, dan keadaan Geun-sae pun macam tak berapa betul sudah lama tak rasa cahaya matahari.

Akibat mahu mempertahankan pekerjaan mereka sekarang, keluarga Kim bunuh Moon-gwang. Itu menyebabkan Geun-sae mengamuk dan mengakibatkan tragedi kemat1an Ki-jung dan Dong-ik.

Jalan cerita dia simple, tapi plot twist kaw-kaw. Mula-mula tengok macam cerita komedi, tapi last-last tukar tragedi dan buat kau terfikir siapa sebenarnya "parasite" yang dimaksudkan.

Dan simbolisme dalam filem ini memang power. Cuba perhatikan, babak naik tangga mesti datang dari keluarga Park, kalau keluarga Kim mesti turun tangga. Itu ialah simbolisme orang kaya makin menuju ke atas, orang miskin hanya makin ke bawah. "Kaya makin kaya, miskin makin miskin". Bunyi macam klise tapi filem ni berjaya mewujudkan gambaran "kaya" dan "miskin" yang umpama syurga dan neraka.

Simbol kedua, bau. Suami isteri Park selalu tutup hidung dengan jari mereka secara tak sengaja bila bersama dengan keluarga Kim, tandanya diorang tak selesa dengan bau yg ada dekat badan Kim sekeluarga. Bau itu mungkin datang dari rumah semi-B yang ventilation tak bagus, atau sebab pakai pencuci baju murah, atau dari interaksi harian macam bau pasar dan bau naik tren. Yang pasti orang kaya tak ada bau macam tu sebab pergi mana-mana kereta hantar, nak keluar peluh pun payah. Baju mungkin pakai sekali buang. Pakai perfume mahal tahan 24 jam, keluar masuk rumah hotel pejabat yang penuh dengan wangian.

Simbolisme dia ialah "kelas" tak boleh dibuat-buat: walaupun keluarga Kim cuba menyamar, tapi akhirnya kantoi juga dengan bau diorang. So tak yah jadi climber sangat, be true to your class. Kalau lahir marhaen hidup macam marhaen, asal kampung jangan malu ngaku kampung. Bukannya lepas jadi kaya tiba-tiba speak London tak nak makan budu.

Dan simbolisme yang paling power sekali ialah rak buku dalam basement rumah Park, tempat tinggal Geun-sae. Semua buku ilmiah. Maksudnya Geun-sae orang yang ada pendidikan. Orang macam dia ni kalau kat Malaysia dah jadi intelektual tubuhkan institut sendiri. Tapi dalam masyarakat late stage capitalism macam Korea Selatan, pendidikan, skill semua tu bukan lagi penjamin kehidupan yang lebih baik.

Itulah realiti yang cuba disampaikan oleh pengarah filem: peluang pekerjaan yang semakin terhad, ketiadaan mobiliti antara kelas (dari miskin nak jadi kaya) seperti yang dijanjikan oleh pendukung kapitalisme ("kau akan berjaya kalau kau berusaha") membuat orang miskin sampai tikam-menikam (macam keluarga Kim dan Geun-sae dalam cerita ini) semata-mata nak merebut peluang pekerjaan yang diwujudkan oleh belas kasihan golongan kaya.

Keadaan kat Korea Selatan memang agak kronik sebab struktur ekonomi mereka yang didominasi oleh "chaebol", conglomerate yang diwujudkan oleh kerajaan untuk mencapai perindustrian dengan cepat, macam Samsung, Hyundai, LG, SK, CJ, Lotte, Hanwha, Hanjin, GS. Ekonomi bergantung kepada chaebol, tapi chaebol tak mampu menyediakan pekerjaan yang cukup, jadi persaingan untuk pekerjaan memang dahsyat. Kalau tak dapat masuk SKY (SNU, Korea U, Yonsei U, tiga universiti paling top di Korea Selatan) memang kena bunuh diri, kalau hidup pun segan je jadi macam keluarga Kim dalam filem ni.

Malaysia okay lagi sebab kau masih boleh jadi kaya dengan menjadi penceramah motivasi atau jual produk cepat slim. Tapi ekonomi yang didominasi oleh sektor swasta (kapitalisme tulen) pasti akan membawa kepada keadaan late stage capitalism seperti di Korea Selatan akibat "contradiction" dalam sistem kapitalisme itu sendiri (ok aku kena stop cerita pasal kapitalisme, makin banyak jargon timbul pulak).

Tapi bukan bermaksud kapitalis itu "villain" atau golongan bawahan ialah "hero". Kita semua hanya memainkan watak yang diberikan kepada kita.

Filem ni aku bagi 4.9/5.0. Semua perfect cuma ending dia macam melodrama Korea tak cukup thrill. Apa pun filem ni memang seni agung yang wajib tonton. Jangan marah aku bagi spoiler pulak, filem dah keluar hampir setahun kot.




 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,517
Reaction score
9,819
Points
1,746
Khairul Ashraf Muhamad
3 jam ·

Parasite menang Oscar's Best Picture. Pertama seumpamanya, sebuah filem bahasa asing luar Hollywood memenangi kategori Best Picture untuk Oscar.

Gila tinggi dah benchmark filem Korea. Ini akan semarakkan lagi industri filem Korea. Selain hiburan muzik K-Pop, filem Korea akan lebih mendunia dan akan berikan satu lagi "soft power" Korea untuk menakluki dunia.

Filem Parasite adalah filem di dalam bahasa kebangsaannya iaitu Bahasa Korea.

 

Ms Senorita

Active Member
Joined
Mar 31, 2014
Messages
1,640
Reaction score
325
Points
41
'Parasite' film propels South Korean director to stardom

(CNN) The cast and creative team for "Parasite" took the stage on Sunday to accept the award for best picture, capping off what was a huge night for the film and a significant night for global cinema.
"I feel like a very opportune moment in history is happening right now," producer Kwak Sin Ae said, via translator.

She wasn't wrong. "Parasite" picked up four awards on Sunday night, including a history-making best picture win.

After she spoke, Miky Lee, a Korean entertainment mogul, attempted to take a turn at the mic, but the lights on stage dimmed as the camera prepared to return to Jane Fonda, who would close the night.
But those in the audience protested, asking loudly from their seats for the stage directors to turn the lights back up and let Lee speak.

They won, and she got her turn.

'Parasite' cast and crew, accepting the award for best picture


'Parasite' cast and crew, accepting the award for best picture

The film's Oscar campaign sort of played out in a similar way. If at any time it looked like the spotlight on "Parasite" might dim, it would shine again -- first a Palme d'Or award, then history-making SAG Award win, then a BAFTA and so on.

In the end, the infectious buzz around the South Korean film, which centers on two families on opposite sides of South Korea's economic gap, turned out to be too powerful for its Oscar competitors, which included some of Hollywood's most seasoned filmmakers.

"Parasite" is the first non-English film and first South Korean film to win best picture at the Academy Awards. Only 11 non-English language films have ever been nominated in the category.
It also picked up best director, best international feature film and best original screenplay.

Heading into Sunday night, "1917" and "Once Upon a Time... in Hollywood" had been considered major competition for the movie. The question on the minds of many in Hollywood had been whether the Academy would put its votes toward those films -- the likes of which have been recognized in the past (a war epic and a star-packed film from a beloved director) -- or honor a filmmaker and cast less familiar to the mainstream.

With the win for "Parasite," the Academy made a choice to honor a film unlike any of those honored in the past 91 ceremonies.

It's a victory for a community that still struggles to be seen -- one that comes in a year that had been criticized for a lack of individual nominees of color. (Only one actor of color -- Cynthia Erivo, star of "Harriet" -- was nominated this year in the major acting categories.)

Nancy Wang Yuen, a sociologist and author of "Reel Inequality: Hollywood Actors and Racism," previously told CNN that "Parasite" earning best picture could open up opportunities for Asian-American actors, who have a difficult time getting their work recognized on the awards circuit. (For example, "Crazy Rich Asians," which was a success at the box office and a milestone moment for Asian representation, but unsuccessful in its bid for Oscars recognition.)

"I think the fact that Asian Americans are rooting for 'Parasite' is because we still aren't even seeing ourselves in main dramatic roles," she said. "The more Asians succeed on the international stage, I think Asian Americans do feel like that will then open up more opportunities for Asian-American actors in Hollywood."

On social media, the win was hailed.

Sandra Oh, who presented on Sunday night, said, "Congratulations @ParasiteMovie So so proud to be Korean."

"The game has changed," wrote actor Lewis Tan. "I'm in tears. This is historic."

Actor Paul Sun-Hyung Lee, from "Kim's Convenience" added: "Lookit all those Koreans onstage at the #Oscars. So proud my heart is bursting."


Sumber : CNN
 

Attachments

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
62,517
Reaction score
9,819
Points
1,746

Lihat produser dan pengarah filem korea, Parasite (2019), yang menang anugerah Oscar baru-baru ini.

Mereka memberikan ucapan kemenangan dalam bahasa Korea, dan kemudian diterjemah oleh pembantu ke bahasa Inggeris. Mereka tidak terhegeh-hegeh untuk berbahasa Omputeh. Mereka juga tidak malu menuturkan bahasa Korea di pentas antarabangsa.

Mereka tidak sekali-kali malu, jika nanti ada yang kata mereka tidak pandai berbahasa Inggeris.

Bandingkan dengan retis-retis tempatan kita. Kita pernah ada retis yang cakap “I sound stupid if I speak in Malay”, sebaik merangkul piala pelakon wanita terbaik. Dan baru-baru ini pun kita ada insiden “pontianak” yang mangatakan “think about it!” sambil merendah-rendahkan anak-anak Terengganu yang berbahasa Melayu.

Kalau nak dikirakan bakat dan kehebatan, retis tempatan yang memperlekehkan bahasa kebangsaan ini langsung tak ada kelas, jika nak dibandingkan dengan pembuat filem Korea yang sudah diiktiraf dunia.

Sebab itulah, tuan-puan, kebolehan berbahasa Omputeh tidak menjadikan anda hebat dan pandai; manakala ketidakbolehan berbahasa Omputeh pula tidak menjadikan anda tidak boleh maju.

Jadilah seperti bangsa Korea yang maju menggunakan bahasa mereka se ndiri
 
Sponsored Post
Top
Log in Register