BTC USD 42,110.8 Gold USD 1,777.23
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Chrislam - Agama Baru Yang Menyatukan Ajaran Kristian & Islam

jaws_am

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
May 29, 2008
Messages
16,218
Reaction score
5,961
Points
321
Sebenarnya agama tu ciptaan manusia sendiri

agama = deen = aturcara hidup kita

agama yg diredhai adalah agama islam
Maksud nya aturcara hidup yg aman selamat sejahtera

agama yg hakiki tidak punya nama
Tp pengikut sendiri yg namakan selepas kematian founder
Sama la mcm nama tuhan, manusia sendiri yg menamakan ikut bahsa masing2
Konsep Bert.tuhan bertau.hid aje
Mengesakan Nya

contoh hindu, tu org british yg namakan
Kristian ~ di namakan selepas foundernya wafat
Buddha pun sama
Judaism pun selepas founder mati

Pada pendapat aku..
klo kita nak detailkan islam..

Ianya mestilah merangkumi 2 perkara penting..

Iaitu Allah maha esa, Nabi Muhammad Pesuruhnya.

Klo x sebut 2 perkara ni, kita tak boleh define

"aturcara hidup yang aman selamat sejahtera" jika kita hanya faham tauhid semata2. Kita akan gagal faham konsep kehidupan..

Sebab dlm kehidupan bertuhan, kena ada leader. Kita manusia diprogramkan untuk ikut. Ikut spe ? Itu yg penting. Tanya semula diri sendiri. Dengan siapa aku nak rujuk.

Kalau amal konsep tauhid semata².. Tanpa ada panduan leadership.. Maka kita akan sesat.. Kita akan pilh logik, kita akan pilih jin, kita akan buat cara hidup sendiri..

Takde dh konsep "tauhid" bila diri sendiri sesat.

Tp terpulang cara tn akudotcom faham..

Aku cuma bg pendapat je.. Tak setuju xpe..
 
Last edited:
Sponsored Post

malrockstar

Super Active Member
Joined
Apr 6, 2011
Messages
8,562
Reaction score
43
Points
70
Mintak dijauhkan la fahaman2 & agama baru macam Chrislam ni dari kalangan kita.
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,128
Reaction score
2,780
Points
201
Pada pendapat aku..
klo kita nak detailkan islam..

Ianya mestilah merangkumi 2 perkara penting..

Iaitu Allah maha isa, Nabi Muhammad Pesuruhnya.

Klo x sebut 2 perkara ni, kita tak boleh define

"aturcara hidup yang aman selamat sejahtera" jika kita hanya faham tauhid semata2. Kita akan gagal faham konsep kehidupan..

Sebab dlm kehidupan bertuhan, kena ada leader. Kita manusia diprogramkan untuk ikut. Ikut spe ? Itu yg penting. Tanya semula diri sendiri. Dengan siapa aku nak rujuk.

Kalau amal konsep tauhid semata².. Tanpa ada panduan leadership.. Maka kita akan sesat.. Kita akan pilh logik, kita akan pilih jin, kita akan buat cara hidup sendiri..

Takde dh konsep "tauhid" bila diri sendiri sesat.

Tp terpulang cara tn akudotcom faham..

Aku cuma bg pendapat je.. Tak setuju xpe..

Sy open kpd semua pendpt
Pendpt tuan pun bagus jg

Islam tu perkataan arab
Bemaksud selamat

semua nabi2 rasul2 mengajak kpd aturan cara hidup yg selamat..adam ibrahim pun bukan pakai bahasa arab
Tp mereka ajar cara yg selamat ialah menyerahkan diri pada yg Maha Esa..jln tauhid ataupun hanif (ini pun asal bahasa arab)...jgn mensyirikkan..menyusahkan bdn sendiri

jgn bersekutu-sekutu

tuhan suruh jaga sop
Kamu langgar sop
Tuhan soh jaga kesihatan
Kamu langgar makan bukan2
Tuhan suh berlaku adil
Kamu bias kpd puak kamu

mcm mana nak selamat mcm ni?


Ikut jakim, ikut ckp pemerintah
Itu leadership ler..taat ulil amri

Ada mereka haramkan ajaran kristian, hindu, buddha, judaism, sikh etc dlm negara kita? Takde kan? Mereka benarkan agama yg selamat di amalkan di malaysia. Ada kuil, gereja, rumah ibadat lain ..Yg kita tidak mau ialah kekacauan


cuba pikir masak2
 

teapear

Active Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
2,199
Reaction score
368
Points
51
Sy open kpd semua pendpt
Pendpt tuan pun bagus jg

Islam tu perkataan arab
Bemaksud selamat

semua nabi2 rasul2 mengajak kpd aturan cara hidup yg selamat..adam ibrahim pun bukan pakai bahasa arab
Tp mereka ajar cara yg selamat ialah menyerahkan diri pada yg Maha Esa..jln tauhid ataupun hanif (ini pun asal bahasa arab)...jgn mensyirikkan..menyusahkan bdn sendiri

jgn bersekutu-sekutu

tuhan suruh jaga sop
Kamu langgar sop
Tuhan soh jaga kesihatan
Kamu langgar makan bukan2
Tuhan suh berlaku adil
Kamu bias kpd puak kamu

mcm mana nak selamat mcm ni?


Ikut jakim, ikut ckp pemerintah
Itu leadership ler..taat ulil amri

Ada mereka haramkan ajaran kristian, hindu, buddha, judaism, sikh etc dlm negara kita? Takde kan? Mereka benarkan agama yg selamat di amalkan di malaysia. Ada kuil, gereja, rumah ibadat lain ..Yg kita tidak mau ialah kekacauan


cuba pikir masak2

Benda yang dah dibrainwash sejak lahir memang payah nak buang..

Kecuali kalau individu tu ada memiliki kemampuan berfikir diluar kotak..

Dia ada satu istilah lebih kurang situasi mcm ni "Walau dlm kepahaman dia tahu benda tu ada yang bertentangan dengan logik dia, tapi dihujungnya dia tetap akan mengia kan balik mengikut apa yang dia paham sejak asal. Kalau tak dia akan cari apa2 contoh lain untuk mengiakan pemahamannya asal"
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
15,080
Reaction score
2,376
Points
201
Sy open kpd semua pendpt
Pendpt tuan pun bagus jg

Islam tu perkataan arab
Bemaksud selamat

semua nabi2 rasul2 mengajak kpd aturan cara hidup yg selamat..adam ibrahim pun bukan pakai bahasa arab
Tp mereka ajar cara yg selamat ialah menyerahkan diri pada yg Maha Esa..jln tauhid ataupun hanif (ini pun asal bahasa arab)...jgn mensyirikkan..menyusahkan bdn sendiri

jgn bersekutu-sekutu

tuhan suruh jaga sop
Kamu langgar sop
Tuhan soh jaga kesihatan
Kamu langgar makan bukan2
Tuhan suh berlaku adil
Kamu bias kpd puak kamu

mcm mana nak selamat mcm ni?


Ikut jakim, ikut ckp pemerintah
Itu leadership ler..taat ulil amri

Ada mereka haramkan ajaran kristian, hindu, buddha, judaism, sikh etc dlm negara kita? Takde kan? Mereka benarkan agama yg selamat di amalkan di malaysia. Ada kuil, gereja, rumah ibadat lain ..Yg kita tidak mau ialah kekacauan


cuba pikir masak2
Apa yg ang menyimpang nie ang fhmkn betoi2 apa yg tuan jaws ckp tu, xleh dari Allah dan rasul sebagai leader....yg ang pi smp jakim, pemerintah tu awat.....kenali dl perkara pokok, akan kena kuat br dahannya kuat br daunnya rimbun,
 

Iblis

Active Member
Joined
Jun 9, 2021
Messages
1,192
Reaction score
152
Points
33
bagus nie..... tambah ecological justice pula
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register