BTC USD 38,973.8 Gold USD 1,815.61
Time now: Jun 1, 12:00 AM

PC Tips & Tricks Cara Memperbaiki Wi-Fi Bersambung Tetapi Tidak Ada Akses Internet

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Top Poster #4
Joined
Nov 23, 2012
Messages
30,203
Reaction score
4,099
Points
236
Anda berada di pejabat anda dan segala yang ada di komputer riba anda berfungsi dengan baik, tetapi ketika anda cuba menyambungkan PC anda ke wi-fi rumah anda, ia tidak berfungsi. Anda disambungkan ke penghala Wi-Fi tetapi layar Anda mengatakan "Tidak ada internet, aman" atau "Wi-Fi tersambung tetapi tidak ada internet." Senario seperti itu boleh mengecewakan.

Mesej seperti itu pada peranti Windows anda bermaksud bahawa modem / penghala wayarles atau titik akses anda disambungkan ke PC anda, tetapi tidak dapat melayari laman web melainkan masalahnya dihapus. Apa masalahnya? Artikel ini membincangkan pelbagai senario dan bagaimana anda dapat menyelesaikan masalah PC anda, penyesuai rangkaian wi-fi, dan modem anda dengan sewajarnya untuk sambungan internet yang berjaya.

Sebelum kita memulakan panduan penyelesaian masalah, kita perlu memahami bagaimana Windows mengesan sama ada ia disambungkan ke internet atau tidak.


Keupayaan Windows untuk mengesan sambungan internet

Komponen Windows, yang dikenali sebagai Network Connectivity Status Indicator (NCSI) , bertanggungjawab untuk paparan kesambungan internet di Taskbar. NCSI adalah sebahagian daripada program Kesedaran Rangkaian .

NCSI berfungsi dalam dua langkah kritikal untuk memeriksa status internet yang dihubungkan dengan komputer. Kedua-dua tugas ini dilaksanakan secara bebas.

  1. NCSI melakukan carian DNS untuk www.msftconnecttest.com , dan kemudian mengirimkan permintaan HTTP Get ke dan memuat turun fail teks. Ini adalah file teks biasa yang berisi "Uji sambungan Microsoft."
  2. NCSI juga melakukan carian DNS untuk dns.msftncsi.com dan memeriksa untuk melihat apakah alamat IP yang sesuai adalah 131.107.255.255 .
Dari langkah 1, jika fail teks diterima berisi padanan yang tepat, Windows menetapkan bahawa komputer disambungkan ke internet. Namun, jika fail teks tidak dimuat turun atau diarahkan, NCSI beralih ke langkah kedua.

Setelah NCSI menyelesaikan masalah dns.msftncsi.com , ia akan memeriksa sama ada halaman tersebut dapat diakses. Sekiranya halaman dapat diakses, ikon rangkaian di baki pemberitahuan menunjukkan bahawa ia mempunyai akses internet. Namun, jika NCSI tidak dapat menjalankan fungsinya, ini akan menunjukkan bahawa tidak ada ketersediaan internet, walaupun komputer dapat mengakses internet melalui penyemak imbas dan melakukan ping alamat IP lain.

no-internet.jpg


Setelah memahami bagaimana mekanisme pengesanan internet Windows berfungsi, kita dapat menyelesaikan masalah yang kita hadapi dengan lebih baik.

Perkara seterusnya yang harus kita fokuskan adalah menentukan sumber yang salah: Adakah peranti Windows anda, atau adakah penghala? Atau mungkin ada masalah pada akhir Penyedia Perkhidmatan Internet.



Tentukan sumber yang salah

Cara termudah untuk dengan cepat menyingkirkan mana yang salah kerana tidak ada sambungan internet adalah dengan memeriksa sama ada hanya satu peranti yang menghadapi masalah tersebut, atau adakah terdapat banyak peranti? Sekiranya anda mendapati bahawa peranti lain di rangkaian juga disambungkan ke wi-fi tetapi tidak mempunyai akses internet, kemungkinan masalahnya ada di penghala, atau dengan ISP.

Namun, jika anda mendapati bahawa peranti lain berfungsi dengan normal dan mempunyai akses internet, dan hanya satu peranti yang tidak mempunyai akses ke internet, maka ada lebih banyak kemungkinan masalah itu terletak pada peranti itu sahaja.

Sebab tiada akses internet

Terdapat beberapa sebab yang berbeza mengapa peranti anda dapat menyambung ke penghala wi-fi tetapi tidak mempunyai akses ke internet. Sekiranya banyak peranti di rangkaian yang sama menghadapi masalah ini, ini mungkin disebabkan oleh salah satu daripada sebab berikut:

  • Masalah dengan penghala.
  • Salah konfigurasi titik akses yang baru dipasang.
  • Masalah dengan ISP.
Sekiranya anda tidak mempunyai akses internet hanya pada satu peranti, maka salah satu masalah berikut boleh menjadi sebabnya:
  • Tumpukan TCP / IP yang rosak.
  • Salah konfigurasi pelayan DNS.
  • Salah konfigurasi alamat IP, subnet mask, atau gateway.
  • Pemacu penyesuai wayarles yang ketinggalan zaman.
  • Piawaian IEEE tanpa wayar tidak sepadan.
  • Penyumbatan antivirus pihak ketiga.
Mari kita terus menyelesaikan masalah semua peranti yang berkaitan untuk kedua-dua senario tersebut.

Betulkan sambungan Wi-Fi tetapi tiada akses internet

Peranti tunggal tidak dapat mengakses internet

Seperti yang kami sarankan sebelumnya, ketika hanya satu perangkat di jaringan yang tidak dapat mengakses internet, kemungkinan ada masalah dengan perangkat itu saja, kerana perangkat lain berfungsi normal. Inilah yang boleh anda lakukan untuk menyelesaikan masalah:

Sahkan tiada akses internet

Mungkin saja Taskbar anda mengatakan bahawa anda tidak mempunyai akses internet, tetapi sebenarnya, anda melakukannya. Ya, ini berpotensi terjadi jika organisasi atau penghala anda dikonfigurasi untuk menyekat pencarian DNS untuk pelayan Microsoft yang mengawal apa yang dikatakan ikon wi-fi anda.

Buka penyemak imbas web dan lawati mana-mana laman web di internet untuk mengesahkan sama ada peranti anda boleh mengakses internet atau tidak. Sekiranya berlaku, anda tidak memerlukan penyelesaian masalah lebih lanjut dan abaikan label "Tanpa internet, selamat" di bawah sambungan Wi-Fi. Sekiranya tidak ada akses internet melalui penyemak imbas web, teruskan ke langkah-langkah di bawah ini untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Kosongkan timbunan TCP / IP dan perbaharui alamat IP

Transmission Control Protocol / Internet Protocol bertanggungjawab membawa paket dari satu sumber ke sasaran tujuannya. Protokol ini melibatkan jabat tangan tiga arah, yang bermaksud bahawa tiga paket ditukar antara sumber dan sasaran sebelum bertukar maklumat yang sebenarnya.

Mengulangi jabat tangan ini berulang kali akan meningkatkan lalu lintas di rangkaian dengan ketara. Oleh itu, data disimpan dalam cache dan disimpan secara tempatan pada peranti untuk mengelakkan pengangkutan paket yang tidak diperlukan. Seiring waktu, data yang disimpan dalam cache menjadi rosak, yang mengakibatkan kegagalan untuk menyambung ke internet, walaupun semua konfigurasi lain dilakukan dengan betul.

Dalam kes ini, timbunan TCP / IP perlu diset semula untuk memberi ruang kepada entri baru dan baru. Rujuk pos panduan kami untuk menetapkan semula timbunan TCP / IP di Windows dan memperbaharui alamat IP yang diperuntukkan melalui DHCP.

Konfigurasikan DNS statik

Pelayan Nama Domain (DNS) yang salah dikonfigurasi juga boleh menyebabkan peranti anda tidak dapat mengakses internet. Sekiranya anda masih menghadapi masalah yang sama setelah menetapkan semula timbunan TCP / IP, anda harus mencuba dan mengkonfigurasi DNS statik pada mesin anda.

Anda boleh merujuk ke pedoman kami untuk menetapkan DNS statik menggunakan baris perintah , atau ikuti langkah di bawah untuk melakukannya dari Antaramuka Pengguna Grafik (GUI).

Ketik ncpa.cpl di Jalankan untuk membuka tetingkap Sambungan Rangkaian . Klik kanan pada penyesuai Wi-Fi dan pilih Properties dari menu konteks.

wifi-properties-1-700x439.jpg

Di tetingkap Properti Wi-Fi , klik dua kali protokol Internet versi 4 (TCP / IPv4) , dan tetingkap sifat baru akan dibuka. Dari sana, pilih butang radio "Gunakan alamat pelayan DNS berikut" dan kemudian masukkan 8.8.8.8 sebagai alamat DNS Pilihan , dan 8.8.4.4 sebagai alamat DNS Alternatif , seperti pada gambar di bawah. Klik Ok pada tetingkap semua sifat untuk menyimpan dan menutupnya.

static-dns-700x439.jpg

Alamat DNS yang baru digunakan adalah milik Google. Ini adalah pelayan DNS terpantas di luar sana.

Kemas kini pemacu penyesuai Wi-Fi

Pemacu wi-fi yang ketinggalan zaman juga boleh menyebabkan peranti berkelakuan tidak normal dan tidak dapat menyambung ke internet. Kami sentiasa mengesyorkan agar anda sentiasa mengemas kini semua pemacu (dan sistem operasi) anda.

Untuk mengemas kini pemacu penyesuai Wi-Fi anda, buka Pengurus Peranti dengan menaip devmgmt.msc di Run. Kembangkan Penyesuai Rangkaian , klik kanan pada penyesuai wi-fi, dan pilih Kemas kini pemacu dari menu konteks.

update-driver-683x500.jpg

Di tetingkap pop timbul, klik Cari pemacu secara automatik .

search-auto-683x500.jpg

Wizard sekarang akan mencuba dan mencari pemacu yang lebih baru untuk perkakasan yang berkaitan. Walau bagaimanapun, jika anda tidak dapat melakukannya. Kami mengesyorkan agar anda melayari laman web pengeluar dan memuat turun pemacu terkini secara manual (pada PC lain dengan akses internet), pindahkan pemacu itu dalam pemacu USB ke PC yang terjejas, dan pasangkannya secara manual.

Anda juga boleh memuat turun dan memasang pemacu rangkaian walaupun tanpa Internet .

Lumpuhkan Permulaan Cepat

Fast Startup adalah ciri Windows 10 yang membolehkannya memuat dan memuatkan kandungan yang terakhir dibuka sebaik sahaja boot. Namun, apa yang dilakukannya adalah meletakkan komputer dalam mod hibernasi dan bukannya mematikannya sepenuhnya.

Ciri Permulaan pantas kadang-kadang boleh menyebabkan masalah yang tidak dapat diselesaikan dalam Windows dan peranti lain, seperti dengan penyesuai rangkaian. Oleh itu, kami mencadangkan agar anda mematikannya dan memeriksa sama ada ia menyelesaikan masalahnya.

Untuk mematikan Permulaan Cepat, arahkan ke yang berikut:

Control Panel -> System and Security -> Power Options

Apabila berada di sana, klik Pilih apa yang dilakukan oleh butang kuasa di sebelah kiri. Kemudian klik Ubah tetapan yang kini tidak tersedia .

change-settings-that-are-currently-unavailable-700x439.jpg

Sekarang, hapus centang kotak di sebelah "Hidupkan permulaan cepat" dan klik Simpan perubahan di bahagian bawah. Sekarang mulakan semula komputer anda untuk melaksanakan perubahan dan periksa sama ada anda kini boleh mengakses internet.

Matikan IPv6

Seperti IPv4, IPv6 adalah standard Internet Protocol lain yang kini disokong oleh kebanyakan peranti moden. Semua peranti Windows yang menyokong IPv6 mempunyai kedua-dua IPv4 dan 6 diaktifkan secara lalai. Ini sering boleh menyebabkan masalah rangkaian yang tidak dijangka. Oleh itu, kerana kebanyakan peranti hari ini menyokong kedua-dua versi 4 dan 6, kami mencadangkan agar anda mematikan versi 6 dan hanya berfungsi dengan IPv4.

Untuk mematikan IPv6, buka halaman Sambungan Rangkaian dengan mengetik ncpa.cpl di Jalankan, dan kemudian klik kanan penyesuai rangkaian Wi-Fi. Pilih Properties dari menu konteks.

wifi-properties-1-700x439.jpg

Di tetingkap Properties , hapus centang kotak di sebelah protokol Internet versi 6 (TCP / IPv6) dan kemudian klik OK .

ipv6-off-700x439.jpg

Sekarang periksa sama ada anda dapat mengakses internet. Sekiranya tidak, masih ada satu perkara lagi yang perlu dipertimbangkan.

Standard / mod tanpa wayar yang tidak serasi

Mod komunikasi antara peranti anda dan penghala anda berdasarkan standard tertentu yang diakreditasi oleh IEEE. Piawaian ini adalah 802.11g, 802.11ac, 802.11b, dan lain-lain. Ia dilaksanakan sebagai standard supaya semua teknologi tanpa wayar yang mempunyai standard yang sama serasi antara satu sama lain.

Ada kemungkinan penghala anda sudah lama dan menyokong standard tanpa wayar yang lebih lama, sedangkan PC Windows anda lebih baru dan tidak menyokong standard komunikasi yang sama dengan penghala. Sekiranya demikian, standard perlu diubah secara manual. Inilah cara untuk melakukannya:

Buka tetingkap Sambungan Rangkaian dengan mengetik ncpa.cpl di Jalankan, klik kanan penyesuai Wi-Fi, dan pilih Properties dari menu konteks. Di tetingkap Properties , klik Configure .

wifi-properties-configure-700x439.jpg

Tetingkap sifat penyesuai Wi-Fi kini akan muncul. Tukar ke tab Advanced, pilih mod di bawah kotak Property dan kemudian pilih Disabled dari menu dropdown di hadapannya. Klik OK apabila selesai.

mode-disabled-700x439.jpg

Penyesuai Wi-Fi anda sekarang akan terputus dari penghala dan kemudian menyambung semula. Periksa untuk mengetahui apakah peranti anda kini boleh mengakses internet.

Lumpuhkan antivirus pihak ketiga

Antivirus pihak ketiga juga dapat menyekat beberapa kandungan yang mereka fikirkan berniat jahat dan menghalang anda daripada mengakses internet sama sekali. Sekiranya anda masih tidak dapat melakukannya, kami mencadangkan agar anda mematikan atau menyahpasang perisian antivirus, nyalakan semula komputer, dan periksa semula sambungan internet anda.

Pelbagai peranti tidak dapat mengakses internet

Sekiranya, lebih dari satu perangkat tidak dapat mengakses internet dan menghadapi permintaan "Tidak ada internet, aman", kemungkinan masalahnya bukan dengan perangkat Windows, tetapi di ujung yang lain, yaitu penghala. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk mengatasi masalah tersebut.

Mulakan semula penghala

Ini mungkin kelihatan tidak logik, tetapi penghala, sebagai mesin elektrik, sering memerlukan rehat dan menyejukkan hanya untuk sedikit masa. Cuba mulakan semula penghala atau penghala serta titik akses jika keduanya terpisah.

Matikan peranti secara fizikal dan biarkan berehat selama kira-kira 30 saat sebelum menghidupkannya semula. Biarkan mereka 3-5 minit untuk berfungsi sepenuhnya semula dan kemudian cuba menyambung semula ke internet.

Sekiranya masalah berlanjutan, cuba jalan penyelesaian lain di bawah.

Lumpuhkan DHCP titik akses baru

Sekiranya anda telah menyediakan titik akses baru dan dapat menyambung ke sana, tetapi tidak dapat mengakses internet, kemungkinan anda telah salah mengkonfigurasinya. Periksa semula semua tetapan titik akses untuk memastikan bahawa mana-mana peranti yang disambungkan ke titik akses itu dapat mengakses internet.

Biasanya, pengguna cenderung meninggalkan Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) sebelum menyambung ke penghala. Dalam senario seperti itu, kedua-dua penghala dan titik akses mempunyai DHCP yang diaktifkan menyebabkan konflik IP, atau 2 rangkaian terpisah yang berfungsi pada ISP yang sama tanpa mempunyai Terjemahan Alamat Rangkaian (NAT) - Kaedah untuk memetakan satu rangkaian IP ke IP yang lain rangkaian.

Oleh itu, kami mencadangkan agar anda mematikan DHCP titik akses melalui antara muka konsolnya.

Hubungi ISP

Sekiranya anda masih tidak dapat mengakses internet walaupun setelah melakukan semua tugas di atas, kami mencadangkan agar anda menghubungi Penyedia Perkhidmatan Internet (ISP) anda kerana kemungkinan besar terdapat kesalahan dengan tujuannya. Minta bimbingan kepada mereka dan mungkin mereka dapat memberitahu anda bahawa sebenarnya masalah mereka akan menyelesaikannya untuk anda.

Kata penutup

Tidak mempunyai sambungan internet yang berfungsi boleh menjengkelkan, terutamanya apabila anda menyedari bahawa setiap peranti lain berfungsi seperti biasa di rangkaian yang sama. Walau bagaimanapun, pembaikan cepat ini akan membantu anda mengatasi masalah ini dalam masa yang singkat.

Sekiranya anda menghadapi gangguan rangkaian pada telefon bimbit anda, cuba lupakan rangkaian dan sambungkan semula ke sana, atau tetapkan semula konfigurasi Wi-Fi anda. Sekiranya tidak berjaya, ini mungkin disebabkan oleh masalah dengan penghala atau dengan ISP.
 
Sponsored Post

apodio

Fun Poster
Joined
Sep 17, 2014
Messages
475
Reaction score
42
Points
30
Byk kali kena sbb sambungan ke ISP dlm penghala pening/kejang/parkinson. Tak perlu restart penghala. Login masuk penghala, disconnect dan connect semula PPP.
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Top Poster #4
Joined
Nov 23, 2012
Messages
30,203
Reaction score
4,099
Points
236
mintak login username / password PPP tu kat installer, simpan rekod, ada isu boleh buat sendiri usah bergantung pada customer service melainkan reset port je..

i dah pakai mesh,lagi bagus daripada old-skool repeater / receiver

:D
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register