BTC USD 35,974.7 Gold USD 1,876.86
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ask/Help Cara Kira Pengeluaran EPF Bg. Skim Pekerja Berpencen (Sektor Awam)

tuahhanani

Fun Poster
Joined
Nov 18, 2008
Messages
110
Reaction score
0
Points
10
Salam...

Nak tanya pd sesiapa yg tau mcm mana cara pengiraan duit epf dikira bg pekerja yg ambil skim pencen dlm sektor awam.

Ada maklumat mengatakan, 1/2 dr epf sepanjang kita dlm gomen akan di ambil oleh gomen.

Contohnya sepanjang 3 tahun kerja dlm sektor awam, jumlah epf adalah dalam $25,000. Semasa pengeluaran dibuat (skim pencen), kita hanya dapat duit sebyk $12,500 saja.

Betul ke ini cara pengiraannya?

Atau pengiraan akan dibuat dgn menolak syer majikan sahaja???

Mintak tolong yg mahir tolonglah jelaskan...

Sebab sy nak buat pengeluaran epf bagi skim pencen dlm bulan Dis. 2010 atau Jan. 2011 ni nanti.
 
Sponsored Post

cinta03

Fun Poster
Joined
Oct 1, 2010
Messages
154
Reaction score
0
Points
10
setahu aku..
klu sektor kerajaan nie...semua syer majikan dia ambik balik..jdi yg dapat hanya bahagian kita jer..
tapi klu sektor swasta ni bukan ker dapat semua??
 

soulsix

Super Active Member
Joined
Mar 31, 2009
Messages
5,863
Reaction score
8
Points
65
Salam...

Nak tanya pd sesiapa yg tau mcm mana cara pengiraan duit epf dikira bg pekerja yg ambil skim pencen dlm sektor awam.

Ada maklumat mengatakan, 1/2 dr epf sepanjang kita dlm gomen akan di ambil oleh gomen.

Contohnya sepanjang 3 tahun kerja dlm sektor awam, jumlah epf adalah dalam $25,000. Semasa pengeluaran dibuat (skim pencen), kita hanya dapat duit sebyk $12,500 saja.

Betul ke ini cara pengiraannya?

Atau pengiraan akan dibuat dgn menolak syer majikan sahaja???

Mintak tolong yg mahir tolonglah jelaskan...

Sebab sy nak buat pengeluaran epf bagi skim pencen dlm bulan Dis. 2010 atau Jan. 2011 ni nanti.

setahu aku..
klu sektor kerajaan nie...semua syer majikan dia ambik balik..jdi yg dapat hanya bahagian kita jer..
tapi klu sektor swasta ni bukan ker dapat semua??

hanya syer majikan (gomen) sahaja yg akan dipulang. yg syer majikan swasta tak terlibat
 

Miss_Sunshine

Fun Poster
Joined
Oct 22, 2010
Messages
467
Reaction score
0
Points
10
Yup.. Kalau nak wat kiraan lak, check kat akaun EPF, kira sher yang majikan (gov) bayar. Kalau pernah kerja swasta sebelum ni, kiraan syer majikan bermula dari ko stat service ngan gov.
 

tuahhanani

Fun Poster
Joined
Nov 18, 2008
Messages
110
Reaction score
0
Points
10
adakah caruman majikan (gomen) tu ditolak + dgn dividen yg kita dpt? Atau bulat2 hanya caruman majikan (gomen) je yg ditolak ye?

Pastu, mcm mana nak tau kiraan yg epf buat utk tolak caruman majikan tu betul?
 
Last edited:

e.k.

Super Active Member
Joined
Jan 24, 2008
Messages
9,898
Reaction score
70
Points
70
amek je la TT apa yg dpat tu....

sbbnya kalo keje masa swasta dulu dia akan bagi semua percentage caruman majikan sama caruman pencarum..beserta dividen

bila servis dengan gomen mana yg caruman dgn gomen tu akan dimasukkan dalam Akaun kumpulan wang awanah pencen (KWAP) nanti pencen dapat balik..kalo sy tak silap le dan caruman sedara masa start mula keje dgn gomen dapat balik beserta dgn dividen nya sekali

apa pun jadi OKB le TT nanti bulan 3 thn depan..kiraan pengeluaran caruman tu KWSP yg tentukan kalo tak puas hati refer dgn KWSP
 
Last edited:

tuahhanani

Fun Poster
Joined
Nov 18, 2008
Messages
110
Reaction score
0
Points
10
mestilah kena teliti. sebab ini duit hasil penat lelah kerja selama bertahun2. memang dia kata, kalau terkurang/terlebih bayar akan ditolak/ditambah semasa pencen nanti.

masalahnya, mcm mana kita nak tau dia terkurang/terlebih bayar kalau cara pengiraannya pun kita tak tau... :(

org lain mgkn tak kisah, berapa dpt, itu je yg dia terima. tapi sy x... sy nak tau kaedah pengiraannya. sbb itu duit sy.

dah la dividen yg dia bagi tak sama dgn % dividen yg diisytiharkan. kalau tak caya, cuba cek statement. darabkan jumlah simpanan dgn dividen yg diisytiharkan, mmg kompom xdpt sama.

contoh, dividen isytihar 4.5%. tapi dividen sebenar yg kita dpt cuma sekitar 3% - 3.4% je. yg ni mmg sy dah kira berdasarkan statement...
 

itsuki

Fun Poster
Joined
May 25, 2011
Messages
160
Reaction score
0
Points
10
selalu brapa lama amik masa utk duit msk dlm akaun?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register