Cara Ebit Liew beri bantuan PKP tidak disenangi sesetengah netizen

CG Sponsors




cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Jun 3, 2013
Messages
71,274
Reaction score
11,138
Points
1,906
Ya Allah tengah hari ini dapat berita akak yang tiada kaki baru saya pindahkan ke rumah baru pada hari lahirnya baru sahaja meninggal dunia. Kami terus bergegas ke Kuantan dengan Van Jenazah.

Baru beberapa hari pindah rumah baru. Katanya hari tu. Allah dengar doa saya. Saya dapat pindah rumah baru dekat pula dengan kubur anak perempuannya yang baru meninggal tahun lepas ketika umur 12 tahun.

Sampai jer adik ni terus peluk saya menangis. Syukur mak dapat masuk rumah baru. Mak gembira sangat ustaz. Mak nak jumpa ustaz lagi. Mak tak sangka Allah hantar ustaz. Tak berhenti menangis. Nak tahu tak kenapa kami jadi rapat. Dia dah tiada sesiapa lagi dalam hidupnya. Ayahnya minor strok. Adik dah tiada. Dia sendiri oku pembelajaran. Lembam. Baik anak ini ya Allah. Selama ini dia mandikan dan uruskan maknya. Teman rapat hanya maknya.

Ujian dirimu adik. Innalillahi wa inna ilaihi rajiun. Terima kaseh kawan dan saudara jauh yang hadir. Terima kaseh imam, jiran yang mandikan jenazah. Semoga Allah hadiahkan syurga Firdaus untuk kakak. Kakak orang baik dan sabar.

1601894030373.png

1601894039438.png

1601894048226.png

1601894056033.png

1601894063697.png

1601894074060.png


 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Jun 3, 2013
Messages
71,274
Reaction score
11,138
Points
1,906
Ustaz Ebit Lew ni mmg angel yg dihantar oleh Allah kepada kita
Beruntung kita dapat org sepertinya

pure rare gem he is
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
29,829
Reaction score
1,218
Points
201
f977e859b8a9c772d0710b416a9d0322.jpg



M Daud Kilau dapat kerusi dari MB, diziarah Ebit Lew
Nadia Azam
Diterbitkan Hari ini 4:53 pm


Meskipun keadaan kesihatan M Daud Kilau semakin uzur lantaran komplikasi beberapa penyakit dihidapinya, penyanyi veteran itu bersyukur kerana berasa dirinya masih disayangi ramai.
Dia yang dikenali ramai dengan jolokan Raja Gelek itu mengulas demikian ketika ditanya berhubung bantuan yang diterima selepas kisah mengenai keadaannya menjadi tular baru-baru ini.
“Alhamdulillah, saya bersyukur kerana ada pihak yang sudi tampil menghulurkan bantuan. Terima kasih," katanya kepada Malaysiakini hari ini.
Menurutnya, dia terharu apabila antara pihak yang memberikan bantuan ialah Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu, yang menyediakan kerusi roda elektrik.

Buat masa ini kata penyanyi berusia 82 tahun itu, dia masih belum berkesempatan untuk betul-betul memahami cara penggunaan kerusi roda elektrik berkenaan.
“Begitu ramai yang berkunjung ke rumah saya akhir-akhir ini sejak dua menjak ni, justeru belum sempat belajar bagaimana nak guna kerusi roda tu sepenuhnya,” katanya.
Pada 30 September lalu, Malaysiakini melaporkan, M Daud Kilau memohon bantuan bagi mendapatkan kerusi roda berkuasa elektrik kerana keterbatasan dirinya untuk bergerak.
Dia yang turut popular dengan lagu Sirih Pinang dan Cek Mek Molek itu berkata, ia juga bagi memudahkannya untuk mencari saham akhirat di surau tanpa mengharapkan bantuan orang lain.
Bantuan lain sedang diselaras
Penyanyi itu sebelum ini dilaporkan mengalami masalah kesihatan sejak empat tahun lalu dan berdepan kesukaran untuk berdiri lama. Justeru banyak masanya dihabiskan dengan berbaring di atas katil.
Selain menderita kencing manis sejak berpuluh tahun lalu, M Daud Kilau juga menghidap masalah jantung tidak stabil, tangan dan kaki selalu kebas serta yang terkini kurang pendengaran sebelah telinganya.
“Kesihatan kurang memuaskan. Selalu pening kepala,” katanya.

060b7dc99cee4d27e62ac96af033eea6.jpg


Sementara itu pejabat Menteri Besar Perak mengesahkan Ahmad Faizal menyumbang kerusi roda elektrik kepada M Daud Kilau yang diserahkan melalui pejabat daerah.
Jurucakap pejabat menteri besar berkata, kerajaan negeri juga sedang menyelaraskan bantuan lain buat penyanyi terbabit.
Baru-baru ini dia juga dikunjungi personaliti Ebit Lew di kediamannya di Sungai Balai Baroh, Bagan Datoh, Perak.
“Ada pelbagai sumbangan diberikan antaranya makanan dan penyaman udara,” katanya.
Ebit melalui hantarannya di Facebook turut berkongsi pengalaman menziarahi M Daud Kilau yang disifatkannya mempunyai perwatakan lemah lembut.
“Sebak sayu hati rasa baru ziarah M Daud Kilau dan isterinya di Bagan Datuk. Walau uzur dia masih senyum ceria, semangat melayan tetamu.
“Lemah lembut orangnya. Tak bagi kami balik kalau tak makan. Semua kru kena makan, saya suap (M Daud Kilau). Katanya kali pertama ni kena suap dengan ustaz. Alhamdulillah saya berkongsi sedikit hadiah dengannya,” katanya.
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,520
Reaction score
1,602
Points
596
doakan pada Allah agar banyak manusia seperti Ustaz Ebit Lew di bumi Malaysia
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
153,692
Reaction score
21,085
Points
1,671
siap suh minta maaf terbuka tu. setel tepi 1 by 1 sudahla
 

hiduprakyat

Active Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
2,054
Reaction score
154
Points
33

Isu Ebit Lew nak Bantu Pelajar: Orang Nak Buat Baik, Jangan.. Ditahan | Amir Hijaz
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Jun 3, 2013
Messages
71,274
Reaction score
11,138
Points
1,906
Sayu rasa. Pagi ini saya dapat surat rasmi dari Penjara HQ dan Penjara Pokok Sena memohon bantuan untuk warga penjara untuk mereka yang dikuarantin. Terus bergegas belikan dan uruskan lori untuk penghantaran ke penjara. Saya doakan lori bantuan selamat sampai. Saya tak kesana.

Kita semua sebuah keluarga.

Syukur selesai dapat belikan keperluan untuk 200 orang. 200 tilam. 200 bantal, tuala dan cadar. Kipas 10 biji. Face shield 2000 pcs. Barang-barang makanan dan barang asas.

Ya Allah selamatkanlah dan permudahkanlah buat warga penjara pokok sena dan Alor setar. Ya Allah selamatkan saudara kami di seluruh Sabah. Selamatkanlah kami semua ya Allah. Semua saudara kami yang sakit sembuhkan. Yang dijangkiti pulihkan. Yang kehilangan keluarga tersayang beri kekuatan kesabaran.

Buat warden semua dan petugas negara barisan hadapan disana terus kuat dan diberi kekuatan. Ini ujian kita bersama- ebitlew

1602159698010.png

1602159706608.png

1602159714445.png

1602159722259.png
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Jun 3, 2013
Messages
71,274
Reaction score
11,138
Points
1,906
Abdul Rahim Hilmi Zakariya

25m ·


Saya tak boleh terima benda begini. Tak ada akal sihat yang boleh terima.

Menteri KDN buat kerja apa sampaikan sebuah jabatan kerajaan / penjawat awam terpaksa merayu bantuan NGO bagi mendapatkan keperluan ketika kuarantin?

Tahun ini, KDN mendapat RM16.9 bilion dalam Bajet 2020 - RM3.09 bilion daripadanya adalah dalam bajet pembangunan. Takkan beli tilam, beli bantal untuk warga penjara pun kena minta simpati orang luar?

Malu lah sikit. Allah tegur kerajaan ini berkali-kali. Takkan masing-masing buat tak tahu lagi? Takkan masing-masing sekadar sibuk mencatur kedudukan politik untuk menekan parti rakan kongsi?

Kalau tak boleh bekerja, berhenti. Jangan buang masa kami.

1602161812862.png
 

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #3
Joined
Apr 18, 2010
Messages
35,418
Reaction score
2,187
Points
206
Abdul Rahim Hilmi Zakariya

25m ·


Saya tak boleh terima benda begini. Tak ada akal sihat yang boleh terima.

Menteri KDN buat kerja apa sampaikan sebuah jabatan kerajaan / penjawat awam terpaksa merayu bantuan NGO bagi mendapatkan keperluan ketika kuarantin?

Tahun ini, KDN mendapat RM16.9 bilion dalam Bajet 2020 - RM3.09 bilion daripadanya adalah dalam bajet pembangunan. Takkan beli tilam, beli bantal untuk warga penjara pun kena minta simpati orang luar?

Malu lah sikit. Allah tegur kerajaan ini berkali-kali. Takkan masing-masing buat tak tahu lagi? Takkan masing-masing sekadar sibuk mencatur kedudukan politik untuk menekan parti rakan kongsi?

Kalau tak boleh bekerja, berhenti. Jangan buang masa kami.

View attachment 294246
memang memalukan. tapi bantuan tetap perlu diberikan.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register