Calar imej Pekida

CG Sponsors




eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
KUALA LUMPUR: Menggunakan beberapa nama baru, segelintir individu tidak bertanggungjawab kini dikesan cuba menghidupkan kumpulan baru yang didakwa mampu memberikan kekebalan dari segi undang-undang kepada ahlinya dan aktif merekrut ahli baru sejak enam bulan lalu.

Bermodalkan bayaran daftar masuk keahlian mencecah hampir RM2,000 bagi setiap individu, kumpulan yang kini aktif di sekitar Lembah Klang berkenaan dikesan mensasarkan golongan muda terutama remaja belasan tahun dan awal 20-an sebagai ahli.

Malah, pergerakan kumpulan mirip Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) Malaysia berkenaan dipercayai ditubuhkan individu yang sudah dilucutkan keahlian dari Pekida.

Presiden Pekida, Jamaluddin Yusof, berkata perkara berkenaan baru diketahuinya melalui ahli majlis tertinggi (AMT) pertubuhan itu baru-baru ini.

“Hal berkenaan sedikit sebanyak mencalarkan imej bersih yang dibawa pertubuhan ini (Pekida) berikutan turut menggunakan corak dan reka bentuk mirip logo Pekida.

“Pekida menerusi beberapa siri pemutihan bagi memulihkan kembali imej pertubuhan yang sering dikaitkan dengan kumpulan haram, samseng dan sebagainya memandang serius perkara ini dan kerjasama berterusan bersama pihak berkuasa dilakukan bagi memastikan masyarakat tidak memandang serong terhadap ahli kumpulan ini yang berpegang teguh kepada prinsip termaktub dalam perlembagaan,” katanya.

Jamaluddin menjelaskan kumpulan berkenaan didakwa merekrut golongan pelajar dan mana-mana individu yang berminat perlu membayar RM1,600 bagi membolehkan mereka diiktiraf menjadi ahli dalam kumpulan berkenaan.

“Pekida meminta orang ramai tidak mengaitkan mana-mana pertubuhan yang diragui status pendaftaran mereka dengan pertubuhan ini...kami tidak mengamalkan gaya hidup ala gengster dan jika ada individu berbuat demikian, tindakan disiplin bakal dikenakan terhadap mereka termasuk pelucutan hak sebagai ahli,” katanya yang ditemui pada majlis penyampaian watikah Ayahanda Pekida Wilayah Persekutuan di Menara Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Selaras dengan usaha membanteras kewujudan pelbagai pertubuhan baru yang didakwa menggunakan pelbagai logo atau lambang berunsur haiwan dan mempunyai warna yang membawa maksud tertentu, Pekida Wilayah Persekutuan mengambil inisiatif membanteras penggunaan pelekat kenderaan milik atau mirip Pekida oleh individu yang tidak berkaitan dengan pertubuhan itu.

Pengerusinya, Roslan Dahaman, berkata operasi memantau penggunaan pelekat kenderaan berkenaan dilakukan bagi memastikan misi pemutihan pertubuhan itu berjaya direalisasikan sebelum dilakukan di negeri lain seluruh negara.

“Kami menerima maklumat terdapat segelintir individu menggunakan pelekat Pekida dan melakukan pelbagai kegiatan jenayah sekali gus memberi nama buruk terhadap persatuan.

“Kami akan bekerjasama dengan pihak berkuasa termasuk polis dan arahan pembuangan pelekat oleh individu yang tidak berkenaan akan berkuat kuasa serta merta,” katanya yang ditemui Harian Metro pada majlis yang dihadiri lebih 500 tetamu itu.
 
Sponsored Post

baim

Active+ Member
Joined
Jan 22, 2007
Messages
3,214
Reaction score
18
Points
25
sikit hari jadi mlm la..
 

may4ver

Legendary Member
Joined
Jul 17, 2006
Messages
13,700
Reaction score
225
Points
128
Saya dari dulu tak suka dgn pekida ni...
Sbb rata2 org pekida yang saya kenal...
Macam ex sikit...
Macam dialah paling hebast
 

TT

CG Super Hardcore Club
Joined
Jan 13, 2009
Messages
153,265
Reaction score
21,044
Points
1,671
xjoin pekida pun pakai sticker tu..haha
 

theskems

Fun Poster
Joined
Nov 19, 2008
Messages
209
Reaction score
4
Points
15
biasa la ayahanda pemalas.. sendiri punya pertubuhan bermasalah.. tolak kat orang lain masalah.. malas nak selesaikan..
 

tok_jogho

Active+ Member
Joined
Sep 29, 2008
Messages
2,844
Reaction score
9
Points
25
hehehe..susah nak cakap..rata-rata ahli pekida yang aku jumpa mmg berlagak...cam samseng filem tamil...berani bila ramai2...kalau sorang sama sorang penakut macam tikus...banyak yang buruk dah tercalar kat imej pekida...nak polish balik kasi licin tu amik masa kot...
 

roBUST

Banned
Joined
Oct 13, 2008
Messages
12,406
Reaction score
136
Points
123
lorh..pekida ni pn satu..kasi le reveal mane2 kump yg sah2 bukan pekida kt paper..senang org tau..so leh prevent dgn cepat..ni nk selindung2 hape lagi..

pastu kasi update le sikit..buat online reg ker..so kalo ade yg kuajo duk ngaku pekida tu,kite leh amik number ahli die..mcm amik number polis la.x susah pn nk disiplin kn org
 

zerovirus

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
182,122
Reaction score
76
Points
1,020
tak tau kemana arah nya pakida ni ...
 

K.E.Y..kuchi

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Jul 14, 2009
Messages
3,354
Reaction score
8
Points
25
sebenarnya aku tidak berapa faham akan pekida ni....

xnak amik tau pun....tapi mcm agak penting je..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register