BTC USD 56,967.0 Gold USD 1,788.75
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Cadangan mansuh maklumat bangsa perlu diteliti

alisha_qistina

Super Active Member
Messages
6,412
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,412
Reaction score
257
Points
81
CADANGAN untuk memansuhkan ruang maklumat mengenai bangsa, keturunan atau kaum dalam borang rasmi kerajaan perlu mengambil kira beberapa faktor dan keperluan sebelum dilaksanakan, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong .

Beliau berkata, antara faktor dipertimbangkan, termasuk maklumat mengenai kaum dan agama seperti terkandung dalam cip Mykad masih dianggap perlu untuk perangkaan dan statistik.

“Memang kita boleh mengenal pasti kaum atau keturunan seseorang daripada namanya, namun, bagi beberapa kaum dan suku kaum tertentu di Sabah dan Sarawak, perbezaan antara mereka tidak jelas dan akan menimbulkan kekeliruan,” katanya menjawab soalan Lim Lip Eng (DAP-Segambut).
 
Sponsored Post

dyla shahri

CG Top Poster Club
Messages
22,919
Joined
Dec 2, 2009
Messages
22,919
Reaction score
1,040
Points
191
x logik langsung nk mansuhkan bende ni....
 

theskems

Fun Poster
Messages
209
Joined
Nov 19, 2008
Messages
209
Reaction score
4
Points
15
Satu lagi projek untuk memansuhkan hak istimewa Bumiputera. Kalau dilaksanakan standby la untuk satu lagi demonstrasi yang tak akan dihalang oleh polis atau FRU hahaha..
 

qba437

CG Top Poster Club
Messages
32,537
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
maklumat bangsa tuh buang jer laa..letak bumiputera atau non bumiputera..tak perlu letak..macam kat bawah ni

1.melayu
2.cina
3.india
4.bumiputera sabah/sarawak

semua tuh mengarut..letak je Bumi or non bumi...islam atau bukan islam..senang..
 

qba437

CG Top Poster Club
Messages
32,537
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
Salam..sy setujun ia x dimansuhkan

aku nak tanya skit..agihan peruntukan kerajaan skang dia ikut maklumat bangsa atau tak?..kalu dia ikut maklumat bangsa mengapa bangsa melayu yang merupakan bangsa terbesar masih macam tuh jer..taraf hidup dia..? sori to say tapi aku memang sokong maklumat bangsa tuh dimansuhkan..ganti dengan bumiputera dan bukan bumiputera...agama islam atau bukan islam kalu dalam borang..
 

marwan82

Fun Poster
Messages
484
Joined
Mar 31, 2009
Messages
484
Reaction score
0
Points
10
bagus2... kaji elok2...jangan bagi melayu hilang di dunia...
 

qba437

CG Top Poster Club
Messages
32,537
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
bagus2... kaji elok2...jangan bagi melayu hilang di dunia...

title melayu tak hilang..tapi jati diri sebagai melayu tuh dah hilang skang..aku tengok orang islam bukan melayu lebih melayu dari melayu sendiri :)):))
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register