Bukan Melayu MB Kelantan?

CG Sponsors




alisha_qistina

Super Active Member
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,407
Reaction score
256
Points
81
KOTA BHARU - Kerajaan Pas Kelantan sedia meminda Undang-undang Tubuh Negeri bagi memberi peluang kepada orang bukan Melayu yang beragama Islam menjadi Menteri Besar.

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, langkah itu selaras dengan dasar Islam yang tidak memandang bangsa dalam memilih pemimpin sebaliknya mengutamakan kelayakan dan akhlak seseorang.

Beliau berkata, cadangan itu juga mampu meluaskan penyebaran Islam kepada masyarakat lain kerana bertindak adil kepada semua kaum.

"Undang-undang Kelantan itu lain kerana ia dibuat pada zaman itu. Benda itu boleh diubah.

"Masalah undang-undang yang dibuat mesti bangsa Melayu itu masalah undang-undang sahaja.

"Yang kita tengok adalah pandangan Islam macam mana," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Ijtimak Ulama Muda Negeri Kelantan 2009 di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataannya sebelum ini yang sedia berkempen untuk melantik orang Cina Kelantan yang beragama Islam, berpelajaran dan berakhlak baik sebagai Menteri Besar.

Nik Abdul Aziz menjelaskan, dasar Islam untuk memilih seseorang pemimpin tidak mengenal bangsa sebaliknya berdasarkan akhlak yang baik.

"Dasar Islam adalah dia orang Islam, akhlak baik cukuplah, tak kira bangsa, tidak ada kelebihan bangsa Arab berbanding bangsa lain kecuali takwa pada Allah.

"Kalau orang Arab jahat, saya akan kempen tak beri, saya akan lawan, tapi kalau Cina baik, saya akan sokong jadi Menteri Besar, ini boleh meluaskan keadilan Islam di Malaysia," ujarnya.
 
Sponsored Post

MOD jr.

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
May 29, 2008
Messages
23,580
Reaction score
134
Points
133
"Dasar Islam adalah dia orang Islam, akhlak baik cukuplah, tak kira bangsa, tidak ada kelebihan bangsa Arab berbanding bangsa lain kecuali takwa pada Allah.

gua sayang same lu tuk Guru :)
 

hafizuka

Super Active Member
Joined
Sep 25, 2008
Messages
6,956
Reaction score
260
Points
81
Yang penting Islam

Dulu dunia Islam bawah Turki Uthmaniyyah takde pun tengok pada bangsa

Tak penting bangsa ni, janji dia Muslim dan Mukmin sudah

Nak2 kalau macam Ridhuan Tee

aku tengok citer Avatar tiba2 je teringat kat Ridhuan Tee huhuhuhhu
 

hisham27

Active+ Member
Joined
Sep 8, 2008
Messages
3,035
Reaction score
11
Points
25
Apa ada pada bangsa?
Yang penting agama tuh...
Kalau Kelantan diterajui oleh Cina Muslim salah ker?:-?
 

godhand

Active Member
Joined
Dec 17, 2007
Messages
1,714
Reaction score
9
Points
25
cina tetap cinala.... wpun beragama islam demo ni tetap utama kan bangsa sendiri berbanding melayu. Tengokla tanah2 kat kelantan dah banyak lingkup. adoiiiiiiiiii:mad:
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
cina tetap cinala.... wpun beragama islam demo ni tetap utama kan bangsa sendiri berbanding melayu. Tengokla tanah2 kat kelantan dah banyak lingkup. adoiiiiiiiiii:mad:
cuba citer sket, BANYAK mana dah tanah Melayu yang dah lingkup tu?
 

BlueDream

Legendary Member
Joined
Apr 11, 2007
Messages
12,909
Reaction score
59
Points
120
cina tetap cinala.... wpun beragama islam demo ni tetap utama kan bangsa sendiri berbanding melayu. Tengokla tanah2 kat kelantan dah banyak lingkup. adoiiiiiiiiii:mad:
tapi mungkin melayu yg jual enjin jet :-?
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
13,998
Reaction score
207
Points
133
Eleh... PM Malaysia pun ada yg bukan 100% Melayu.... biasa la kan..:)):)):))
 
Sponsored Post
Top
Log in Register