BTC USD 61,260.9 Gold USD 1,767.63
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Bukan Islam Masuk Syurga ker Tak ??

zamreda

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Sep 1, 2008
Messages
31,388
Reaction score
51
Points
120
ada dikisahnya..klau org bukan islam tu tak tau maka mereka diakhirat nanti kata ajaran tu tak smpai...sapa bersalah?..oleh itu smpaikan seruan islam tu wlopon satu alif..
 
Sponsored Post

highway

Active+ Member
Joined
Oct 17, 2009
Messages
4,417
Reaction score
293
Points
46
"Ada tak orang bukan Islam masuk Syurga?


Ya ada. Orang bukan Islam ada masuk Syurga dan ada yang masuk Neraka. Begitu juga dengan orang Islam. Inilah keadilan Allah.

Tentu anak-anak akan jadi lebih bingung. Bukankah orang bukan Islam mengingkari Allah, kenapa pula boleh masuk Syurga?

Jawabnya, orang bukan Islam masuk Syurga dari kalangan mereka yang tak pernah dengar dan tak tahu langsung tentang Islam."


Orang bukan Islam adalah orang yang tak menganut agama Islam, yang tidak mengimani, tidak mengakui bahawa Allah itu sebagai Tuhan, yang dipanggil kafir. Kafir ialah yang menolak, ingkar dan tidak percaya kepada Allah, Rasul dan agamaNya.

Kemudian kafir terbahagi kepada 2 iaitu kafir Harbi (orang kafir yang memerangi orang Islam) dan kafir Zimmi (orang kafir yang duduk dalam negara Islam, tidak memusuhi atau memerangi orang Islam dan membayar cukai pada negara tersebut.

Tentang Syurga dan neraka pula, terangkan pada anak-anak bahawa itu semua urusan Allah. Kita sebagai manusia tidak boleh menentkan samada seseorang itu masuk Syurga atau Neraka.

kalau yang Agama Buddha dan Hindhu kat Malaysia ni macam mana?:-?

diorang tau tak pasal Islam?:-?
 

highway

Active+ Member
Joined
Oct 17, 2009
Messages
4,417
Reaction score
293
Points
46

TEMASEK

Fun Poster
Joined
Jan 22, 2013
Messages
271
Reaction score
39
Points
20
"Aku bersumpah tiada tuhan yang disembah melainkan Allah.. dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.."

Bismillah..

*rentetan thread bro zamm smalam..*

mungkin diri nih jahil..

tapi aku selalu tertanya2..

"seorang kafir (bukan beragama islam), yang x pernah tahu wujudnya islam, yang x pernah disampaikan kebenaran islam, seandainya dia hidup penuh dengan kebaikan dan tidak ada satu pon kejahatan yang dia buat, sekiranya dia mati adakah dia tetap akan masuk neraka hanya kerana bukan beragama islam (yang dia sendiri pon tidak pernah tahu islam tuh wujud).."

memikirkan saudara2 yang kat hujung2 dunia yang x pernah tahu menahu pasal perbezaan agama..

jangan tembak teman.. sebab soalan nih pernah ditujukan kepada teman oleh seorang non-muslim.. kurang arif nak jawab mcm mana..

so sampai skarang tertanya2 mcm mana nk jawab..
Org yg tk pernah dengar agama lain selain agama mrerka sendiri menyembah selain dari Allah dan lebih2 lagi tak ngaku Nb Muhd persuruh Allah. Apakah org tu boleh masok syurga.
 

timur & barat

Super Active Member
Joined
Jan 8, 2010
Messages
9,416
Reaction score
908
Points
116
Thread mcm ni mcm pernah ada dulu...
sorry CGrians suma..xlarat nk baca komen yg byk...
pekara ni jelas..:-?
Klu seorang manusia tu xpena jumpa sesiapapun mlainkan org yg tidak tahu ttg Islam,tinggal kat pulau yg xde dlm peta..maka dia akn masuk syurga jika tidak melakukan kejahatan kepada manusia lain..:D
tp klu dia pernah dgr/tahu/lihat wlu pkataan Muslim/Islam dan kalimah ALLAH..maka xberhak keatsnya syurga...:eek:
Zaman skang ni xde sesiapapun yg xpena dgr Islam dan zaman dahulu pun blom tentu ada yg xpena dkhabarkn brita tauhid(124 000 nabi).:-?:-?
lgpu ALLAH maha pengasih dan adil tidak diazab manusia itu selagi belum didatangkn peringatan...:D
 
Last edited:

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,055
Reaction score
2,866
Points
201
Meh la aku tolong jwbkan
Sbb aku da belajar tinggi2 dgn pak ustad

Semua manusia akan masuk surga dan neraka nya masing2 ikut jenis agama dia
Kalau dia buat baik, maka akan dpt ganjaran baik
Kalau dia buat jahat, dia dpt hukuman yg sesuai
Tuhan balas semuanya dgn adil setimpal waima sezarah skalipun tidak akan terlepas
Memang tu formula alam ini (sunnatullah)
Org bilang hukum karma
Mat salleh ckp cause & efek
Kita ckp - takdir berlaku berqadaran dgn apa yg kita lakukan (qada & qadar)



Contoh: org asli amazon, dia akan masuk surga dan neraka mengikut agama amazon

Org eskimo, dia akan masuk surga dan neraka dlm ajaran agama eskimo

Kita pun sama
Kita akan masuk surga dan neraka mengikut kepercayaan agama islam

Hindu pun sama
Mereka akan masuk surga dan neraka mengikut kepercayaan agama mereka

Begitu jg penganut agama lain, kristen, yahudi, buddha etc

Apedaaaa
 

lau_kau

Legendary Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
15,569
Reaction score
2,509
Points
201
Meh la aku tolong jwbkan
Sbb aku da belajar tinggi2 dgn pak ustad

Semua manusia akan masuk surga dan neraka nya masing2 ikut jenis agama dia
Kalau dia buat baik, maka akan dpt ganjaran baik
Kalau dia buat jahat, dia dpt hukuman yg sesuai
Tuhan balas semuanya dgn adil setimpal waima sezarah skalipun tidak akan terlepas
Memang tu formula alam ini (sunnatullah)
Org bilang hukum karma
Mat salleh ckp cause & efek
Kita ckp - takdir berlaku berqadaran dgn apa yg kita lakukan (qada & qadar)



Contoh: org asli amazon, dia akan masuk surga dan neraka mengikut agama amazon

Org eskimo, dia akan masuk surga dan neraka dlm ajaran agama eskimo

Kita pun sama
Kita akan masuk surga dan neraka mengikut kepercayaan agama islam

Hindu pun sama
Mereka akan masuk surga dan neraka mengikut kepercayaan agama mereka

Begitu jg penganut agama lain, kristen, yahudi, buddha etc

Apedaaaa
Direct bg noo hehehe
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register