BTC USD 49,283.7 Gold USD 1,783.55
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Bukan Islam Masuk Syurga ker Tak ??

sawamura

Legendary Member
Messages
12,479
Joined
Mar 24, 2010
Messages
12,479
Reaction score
925
Points
161
"Aku bersumpah tiada tuhan yang disembah melainkan Allah.. dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.."

Bismillah..

*rentetan thread bro zamm smalam..*

mungkin diri nih jahil..

tapi aku selalu tertanya2..

"seorang kafir (bukan beragama islam), yang x pernah tahu wujudnya islam, yang x pernah disampaikan kebenaran islam, seandainya dia hidup penuh dengan kebaikan dan tidak ada satu pon kejahatan yang dia buat, sekiranya dia mati adakah dia tetap akan masuk neraka hanya kerana bukan beragama islam (yang dia sendiri pon tidak pernah tahu islam tuh wujud).."

memikirkan saudara2 yang kat hujung2 dunia yang x pernah tahu menahu pasal perbezaan agama..

jangan tembak teman.. sebab soalan nih pernah ditujukan kepada teman oleh seorang non-muslim.. kurang arif nak jawab mcm mana..

so sampai skarang tertanya2 mcm mana nk jawab..
 
Sponsored Post

rockstar

Active+ Member
Messages
4,838
Joined
Jan 7, 2007
Messages
4,838
Reaction score
35
Points
30
sifat tabligh?....org islam sekeliling?.....
 

tomie

CG Hardcore Club
Messages
73,886
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,886
Reaction score
8,269
Points
716
muskhkil...3x :-S
 

tomie

CG Hardcore Club
Messages
73,886
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,886
Reaction score
8,269
Points
716
"Ada tak orang bukan Islam masuk Syurga?


Ya ada. Orang bukan Islam ada masuk Syurga dan ada yang masuk Neraka. Begitu juga dengan orang Islam. Inilah keadilan Allah.

Tentu anak-anak akan jadi lebih bingung. Bukankah orang bukan Islam mengingkari Allah, kenapa pula boleh masuk Syurga?

Jawabnya, orang bukan Islam masuk Syurga dari kalangan mereka yang tak pernah dengar dan tak tahu langsung tentang Islam."


Orang bukan Islam adalah orang yang tak menganut agama Islam, yang tidak mengimani, tidak mengakui bahawa Allah itu sebagai Tuhan, yang dipanggil kafir. Kafir ialah yang menolak, ingkar dan tidak percaya kepada Allah, Rasul dan agamaNya.

Kemudian kafir terbahagi kepada 2 iaitu kafir Harbi (orang kafir yang memerangi orang Islam) dan kafir Zimmi (orang kafir yang duduk dalam negara Islam, tidak memusuhi atau memerangi orang Islam dan membayar cukai pada negara tersebut.

Tentang Syurga dan neraka pula, terangkan pada anak-anak bahawa itu semua urusan Allah. Kita sebagai manusia tidak boleh menentkan samada seseorang itu masuk Syurga atau Neraka.
 

marlen

Legendary Member
Messages
16,925
Joined
May 27, 2008
Messages
16,925
Reaction score
31
Points
125
soalan ni ada dlm tanyalah ustaz..

ustaz tu jwb..

Allah maha pengasih & penyayang..

rahsia Allah kalau Allah nak bg pengampunan utk yg xpernah tau pun islam itu wujud..

kafir mcm ni beza dgn kafir yg dah terang2 tolak islam..

so jawapan dia atas ehsan & rahmat Allah..

mana tau Allah beri hidayah kat org yg xpernah kenal Allah utk cr Allah..

1 perasaan ingin tahu tentang siapa pencipta alam ni..

insyaallah..Allah tu maha pemurah..

xpernah & xkan zalim dgn hamba2Nya..:)
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register