Bincang/Sembang Biz Penanaman Durian Carigold

Recommended Brokers


Poll : CariGold new board 2019

  • Fonts terlampau besar, boleh kecilkan sedikit

    Votes: 12 23.5%
  • Warna terlampau terang

    Votes: 3 5.9%
  • Sidebar besar agak mengganggu

    Votes: 23 45.1%
  • Sangat berminat dengan theme baru ini

    Votes: 16 31.4%
  • Serius, tak minat langsung

    Votes: 12 23.5%

Lobey

Active+ Member
Joined
Feb 25, 2008
Messages
4,059
Reaction score
55
Points
48
Location
GoheadGostan State
Mana lagi untung :

1. Pemilik dusun
2. Peraih durian

Pada aku peraih/penjual lagi untung. Sebab takde risiko buah tak menjadi, tak perlu masa untuk jaga kebun.

Peraih cuma perlu modal one off, harga markup 3 kali lipat :D:D

Tapi kalau dah mmg ade tanah kosong bole la tanam gred yg baik sikit. Durian kampung tak tahan lama, cepat pecah. Abes kuat 2 masuk 3 hari..
kedua dua ada risiko tersendiri. kawan aku kerja jual durian. kalau musang king buahnya sgt sensitif dan mudah pecah dan berair. kalau d24, dia pernah ambil 500Kg tapi separuh buah tak masak. rugi ajer kt situ. tapi skrg ni dia dh pandai meniaga. semua buah perlu dijual habis dlm satu hari. kalau tk abis dia akan lelong murah sampai habis dan esok buah baru akan masuk. dia pernah jual 5 tan durian sehari.
 
Sponsored Post

pudins70

Super Active Member
Joined
Mar 28, 2011
Messages
6,654
Reaction score
287
Points
83
kita xtau brape tahun lagi harga buah durian masih tinggi ker tak... jgn dk tkejar2 sebab apa terjadi kepada buah dokong dan salak. masa nak tanam harga tinggi bila nak tuai harga dah rendah. siapa yg terawal jer sempat merasa hasil lumayan dan yg kemudian hanya terlopong.
Buah harum manis pun nampaknya sedang menerima nasib yang sama.
Dulu jual sekilo RM40 pun boleh jalan, sekarang dah agak sendu tinggal RM15-20 sekilo. Ke depan nanti tak tahu lah tinggal berapa.
Tanaman begini perlukan masa yang panjang untuk dapat hasil, penting untuk buat kajian dulu jangan sekadar ikut orang.:">
 

waepy

Active+ Member
Joined
Sep 9, 2011
Messages
4,600
Reaction score
324
Points
0
sedap sgt ke Musang King/Duri Hitam? tak merasa lagi aku...
biasa makan durian kampung, itupun sbb arwah atok aku yg tanam...
setiap kali musim durian kena naik bukit, tebas semak samun, serius penat...
nak bawa turun beratus biji sehari, mencabar jiwa dan raga...
 

gmxemail

Fun Poster
Joined
May 29, 2018
Messages
474
Reaction score
29
Points
0
kedua dua ada risiko tersendiri. kawan aku kerja jual durian. kalau musang king buahnya sgt sensitif dan mudah pecah dan berair. kalau d24, dia pernah ambil 500Kg tapi separuh buah tak masak. rugi ajer kt situ. tapi skrg ni dia dh pandai meniaga. semua buah perlu dijual habis dlm satu hari. kalau tk abis dia akan lelong murah sampai habis dan esok buah baru akan masuk. dia pernah jual 5 tan durian sehari.
Hasil orang yang sabar :)
 
Sponsored Post
Top
Log in Register