Bincang Jalur Gemilang, patutkah bendera ini ditukar?

Recommended Brokers


Latest Threads

cak cibo

Fun Poster
Joined
Apr 18, 2018
Messages
713
Reaction score
265
Points
41
Buku tajuk "Malaysia" keluaran 1919 oleh pihak missionary ya.

Menarik keterangan dlm Buku tu..

Wilayah Malaysia dia masukkan sekali pulau jawa dll..

Ada gambar Masjid Jami' KL dalam Buku tu..

Ya...suratan atau kebetulan..:)

.....

Buku tentang pemerintagan selepas Merdeka... Rupert tu pun guna tajuk Malaysia.


Akhir nya Kita yg guna nama tu.
 
Sponsored Post

cak cibo

Fun Poster
Joined
Apr 18, 2018
Messages
713
Reaction score
265
Points
41
Sebelum nak masuk tidoq ni..terasa nak letak satu lagi point yg menarik utk Kita fikirkan bersama.

Selama INI Kita semua kata..bulan Dan bintang yang menghiasi Jalur Gemilang adalah pelambangan Islam sebagai agama rasmi persektuan.

Persoalanya....benar kah bulan Dan bintang merupakan lambang Islam?

Apa sejarah nya?

Apa kata kalau Kita letak gunung sebagai lambang Islam? Atau pokok?

Yg pasti.. Rasullullah s a.w memang Tak pernah menggunakan Bulan Bintang sebagai lambang Islam.

Panji2 Islam adalah kain hitam dengan tulisan kalimah Tauhid.

So... InsyaAllah... esok Kita sembang2 lgi... munkin ramai pun Tau pasal INI...

O.k...selamat malam.... :)
 

cak cibo

Fun Poster
Joined
Apr 18, 2018
Messages
713
Reaction score
265
Points
41
setuju. tukar mcm ni cantik sangat

Kerajaan Melayu Kedah Masa perang kedah siam...yg Mana.. sebenarnya Perang Kedah Inggeris Siam...Dua kuasa besar lawan kedah... Panji2 kedah...warna Merah.. agak2 mcm ni...:)

Tapi gambar harimau menerkam.


Munkin element benda hidup Tak elok...boleh buat harimau abstract.

Bagus design ni....menyemarakkan semangat Kerajaan Melayu kedah yy hebattt!
 
Last edited:

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
12,387
Reaction score
304
Points
141
Tuan.. sejarah adalah suatu yg dinamik.... Kita perlu maju ke hadapan Dan Terus mencipta sejarah.

Sejarah adalah untuk dicipta. :)
Nk maju kedepan dengan debat pasal bendera??

Idiot... Tua je lebih
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
6,949
Reaction score
202
Points
73
Apa kata tt tukaq dl menteri2 yg xperform la nie....lg bgs jadi perbincangan hahaha
 

cak cibo

Fun Poster
Joined
Apr 18, 2018
Messages
713
Reaction score
265
Points
41
Apa kata tt tukaq dl menteri2 yg xperform la nie....lg bgs jadi perbincangan hahaha

Kita perbuat apa yg kita mampu..diforum..Kita mampu sembang2...Kita sembang2 sja la..

Kalau org yg mampu tukar2 menteri..tu tugas dia lah.

Kalau nak buat tajuk tukar menteri pun...tahap Bincang2 juga le
 

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
12,387
Reaction score
304
Points
141
Kita perbuat apa yg kita mampu..diforum..Kita mampu sembang2...Kita sembang2 sja la..

Kalau org yg mampu tukar2 menteri..tu tugas dia lah.

Kalau nak buat tajuk tukar menteri pun...tahap Bincang2 juga le
Yela kalau nak bincang pun biar la Ada manfaat...ni bendera....kenapa gan bendera tu..apa Yang nak ditukar...Lepas tukar jadi apa
 
Sponsored Post
Top
Log in Register