Bincang-bincang tentang Nabi Muhammad S.A.W

CG Sponsors




mydesk

Active+ Member
Joined
Apr 11, 2007
Messages
4,997
Reaction score
15
Points
25
Credits
0
Salam,

Kalau dah ada thread ni, delete ajelah tuan mod....

Ada satu kemusykilan saya terhadap Rasulullah s.a.w. dikatakan tak pandai tulis dan membaca....

Apa yang saya tahu, setiap Rasul itu bersifat:-

1-Sidiq
2-Amanah
3-Tabligh
4-Fatanah

Kalau Rasulullah tak pandai menulis dan membaca, adakah ia termasuk dalam kekurangan sebagai Rasul. Sepatutnya Rasul tak ada kekekurangan atau kecacatan....

Contohnya Nabi Ayub yang menderita sakit teruk, tetapi tak jejaskan kacacatan fizikalnya. Hanya sakit kulit serta gangguan syaitan....

***Tolong juga bagi apa maksud 4 sifat di atas. Saya tak tulis takut salah....:D

p/s: Minta sapa ada maklumat secara ilmiah tu, bolehlah kita bincangkan....:D
 
Sponsored Post

TITANIUM

Super Active Member
Joined
Feb 25, 2008
Messages
6,358
Reaction score
11
Points
65
Credits
0
Rasanyer....
Sebab tu la...
Malaikat Jibril turun untuk mengajar Rasullulah....
 

mydesk

Active+ Member
Joined
Apr 11, 2007
Messages
4,997
Reaction score
15
Points
25
Credits
0
Atau yang di maksud kan Rasulullah itu tak pandai menulis Al-Quran....Sudah pastilah kerana ayat2 Al-Quran datang dari Allah, bukannya dari Rasulullah....:-?
 

tokmat™

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Dec 23, 2005
Messages
33,932
Reaction score
274
Points
136
Credits
0
Ikut sirah Nabi Muhammad S.A.W....
Sejak kecil lagi baginda telah pun yatim piatu & tidak berpeluang untuk menerima pembelajaran seperti menulis mahu pun membaca...
Sejak kecil lagi, baginda telah pun menggembala kambing...
Apabila tiba masanya Baginda hendak diangkat darjatnya menjadi Rasul & Nabi akhir zaman, maka Allah memerintahkan Jibril turun bagi membawa Ayat pertama diturunkan iaitu : Iqra' [ bacalah ]
Itu pun, Jibril mengajar sebanyak 3 kali setelah Baginda dipeluknya ketika berkhalwat untuk mencari ketenangan daripada kaum jahiliah....

p/s : betulkan fakta saya jika ada kesilapan....
 

melbo2820

Fun Poster
Joined
Jan 3, 2008
Messages
568
Reaction score
0
Points
10
Credits
0
Kebiasaannya orang yang tak pandai tulis dan baca ni dia tak bercakap bohong, sebab dia hanya cakap apa yang orang ajar/dengar sahaja. Di sini Jibril sebagai pengajar dia iaitu membawa wahyu daripada ALLAH.

Contohnya macam orang buta huruf, kalau masa ko tulis kat kertas itu perkataan kereta, tapi cakap motor, sudah tentu dia akan cakap motor. Dan satu lagi, orang yang buta huruf ni ingatan dia kuat dan tajam kerana ianya perlu mengingat jalan yg dilaluinya. Itulah kelebihan yang ALLAH berikan kepada orang yang ada kekurangan.

Rasulullah memang perfect, ada hikmah mengapa beliau tidak pandai membaca dan menulis. Budak kecil pandai membaca dan menulis ker? Budak kecil kan bersih sesuci kain putih? Fikirkanlah sendiri sebab malas nak hurai logik ni....takut silap nanti.

Kalau silap tolong betulkan.
 

TITANIUM

Super Active Member
Joined
Feb 25, 2008
Messages
6,358
Reaction score
11
Points
65
Credits
0
Kebiasaannya orang yang tak pandai tulis dan baca ni dia tak bercakap bohong, sebab dia hanya cakap apa yang orang ajar/dengar sahaja. Di sini Jibril sebagai pengajar dia iaitu membawa wahyu daripada ALLAH.

Contohnya macam orang buta huruf, kalau masa ko tulis kat kertas itu perkataan kereta, tapi cakap motor, sudah tentu dia akan cakap motor. Dan satu lagi, orang yang buta huruf ni ingatan dia kuat dan tajam kerana ianya perlu mengingat jalan yg dilaluinya. Itulah kelebihan yang ALLAH berikan kepada orang yang ada kekurangan.

Rasulullah memang perfect, ada hikmah mengapa beliau tidak pandai membaca dan menulis. Budak kecil pandai membaca dan menulis ker? Budak kecil kan bersih sesuci kain putih? Fikirkanlah sendiri sebab malas nak hurai logik ni....takut silap nanti.

Kalau silap tolong betulkan.

Betul tu....
 

mydesk

Active+ Member
Joined
Apr 11, 2007
Messages
4,997
Reaction score
15
Points
25
Credits
0
Rasanyer....
Sebab tu la...
Malaikat Jibril turun untuk mengajar Rasullulah....
Saya selalu makan di satu kedai tu kerana suka kat awek tu dan makanannya ok juga lah....Tambahan pula dia selalu berada di bahagian depan sebagai juruwang...

Kita semua tahu dan semua setuju bahawa Muhammad itu pandai berniaga. Jika tak pandai membuat kira2, rasanya akan alami banyak kerugian.....:D

Macam mana Muhammad nak bagi duit balance kalau tak pandai menulis dan kira2.....Macam awek tadi sebagai juruwang, mestilah pandai buat kira2 atau menulis....:D
 

nashburn

Super Active Member
Joined
Mar 8, 2008
Messages
6,374
Reaction score
66
Points
70
Credits
0
Salam,

Kalau dah ada thread ni, delete ajelah tuan mod....

Ada satu kemusykilan saya terhadap Rasulullah s.a.w. dikatakan tak pandai tulis dan membaca....

Apa yang saya tahu, setiap Rasul itu bersifat:-

1-Sidiq
2-Amanah
3-Tabligh
4-Fatanah

Kalau Rasulullah tak pandai menulis dan membaca, adakah ia termasuk dalam kekurangan sebagai Rasul. Sepatutnya Rasul tak ada kekekurangan atau kecacatan....

Contohnya Nabi Ayub yang menderita sakit teruk, tetapi tak jejaskan kacacatan fizikalnya. Hanya sakit kulit serta gangguan syaitan....

***Tolong juga bagi apa maksud 4 sifat di atas. Saya tak tulis takut salah....:D

p/s: Minta sapa ada maklumat secara ilmiah tu, bolehlah kita bincangkan....:D
Maksudnya...
1. Siddiq - benar (Nabi s,a.w sentiasa bercakap benar, tak pernah bohong. Abu Bakar digelar as-siddiq sebab sentiasa membenarkan apa saja yg Nabi cakap)
2. Amanah - jujur
3. Tabligh - menyampaikan (fungsi Nabi adalah untuk menyampaikan ajaran Al-Quran. Nabi perlu ada sifat ini)
4. Fatonah - Bijaksana

Nabi s.a.w sememangnya buta huruf (ummi) baginda tidak tahu tulis atau baca. Allah s.w.t menjadikan Nabi begini untuk menolak dakwaan/hasutan orang kafir bahawa Al-Quran dicipta oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Semua penduduk Mekah tahu yg Nabi buta huruf, jadi adalah mustahil Al-Quran dicipta oleh baginda.

Wallahua'lam...
 

nashburn

Super Active Member
Joined
Mar 8, 2008
Messages
6,374
Reaction score
66
Points
70
Credits
0
Saya selalu makan di satu kedai tu kerana suka kat awek tu dan makanannya ok juga lah....Tambahan pula dia selalu berada di bahagian depan sebagai juruwang...

Kita semua tahu dan semua setuju bahawa Muhammad itu pandai berniaga. Jika tak pandai membuat kira2, rasanya akan alami banyak kerugian.....:D

Macam mana Muhammad nak bagi duit balance kalau tak pandai menulis dan kira2.....Macam awek tadi sebagai juruwang, mestilah pandai buat kira2 atau menulis....:D
Pandai mengira tak termasuk dalam golongan buta huruf...
 

melbo2820

Fun Poster
Joined
Jan 3, 2008
Messages
568
Reaction score
0
Points
10
Credits
0
Saya selalu makan di satu kedai tu kerana suka kat awek tu dan makanannya ok juga lah....Tambahan pula dia selalu berada di bahagian depan sebagai juruwang...

Kita semua tahu dan semua setuju bahawa Muhammad itu pandai berniaga. Jika tak pandai membuat kira2, rasanya akan alami banyak kerugian.....:D

Macam mana Muhammad nak bagi duit balance kalau tak pandai menulis dan kira2.....Macam awek tadi sebagai juruwang, mestilah pandai buat kira2 atau menulis....:D
Macam ni la bro...ko baca sejarah Nabi Muhammad sejak beliau kecil sehingga beliau wafat. Baru ko tahu...di sini ada satu pepatah "Pengalaman adalah pelajaran terbaik". Ko fikirkanlah sendiri. Ko ada baca sejarah Islam tak seperti Tamadun Islam, Kisah-kisah Nabi dan sebagainya yang berkaitan. Bila ko dah baca semua tu, kalau tak faham baru post kat sini kongsi ramai-ramai.
Ok, kalau tak ada buku tu, cari jer kat Pak Cik google tu. Dia boleh tolong carikan. Pak Cik google juga tak pandai baca dan tak pandai menulis, tapi dia pandai macam-macam dan Pak Cik Google tak pandai berbohong.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register