BTC USD 49,981.9 Gold USD 1,696.52
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Santai BiLa Kita Boleh Menjadi TUNANGAN orang tanpa sedar~ Harus baca!!

CG Sponsors




selendang88

Fun Poster
Joined
Nov 21, 2008
Messages
325
Reaction score
0
Points
10
copy n paste je ni...kat FACEBOOK...:D



Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"


Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.


Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu *****(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.

http://faina989.blogspot.com/2010/08/kita-mungkin-telah-bertunang-tanpa.html
 
Sponsored Post

ah fan

Super Active Member
Joined
Oct 29, 2009
Messages
8,148
Reaction score
28
Points
70
adoi..dh byk pompuan jd tunang aku la klau gtu..cmne ni..haru biru nti
 

dme30

Super Active Member
Joined
Sep 5, 2008
Messages
6,454
Reaction score
88
Points
70
tu sbb kat fb aku letak status bertunang :p
 

selendang88

Fun Poster
Joined
Nov 21, 2008
Messages
325
Reaction score
0
Points
10
ustaz azhar pernah menghuraikan fasal ini.
di dalam kitab asas panduan "Asas panduan Fardhu Ain lengkap"
di dalam bab "hukum2 nikah"
 

fine net

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Apr 5, 2007
Messages
43,404
Reaction score
338
Points
136
x silap bau2 thread mcm nie mcm da ade ari tu....hehe...
 

PiChA

Active+ Member
Joined
Mar 19, 2008
Messages
2,621
Reaction score
3
Points
25
dah byk kali bertunang rupenye.....
 

RuthlessFairy

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
May 15, 2009
Messages
27,498
Reaction score
115
Points
128
oooww rupanya aku ialah tunang @ bekas tunang dia..
wahh....
 

janggut_X

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Oct 23, 2008
Messages
57,870
Reaction score
73
Points
520
camni save tol la duit.
 

TengkuHaadi

Active+ Member
Joined
Mar 24, 2008
Messages
4,340
Reaction score
468
Points
41
copy n paste je ni...kat FACEBOOK...:D



Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"


Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.


Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu *****(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.

http://faina989.blogspot.com/2010/08/kita-mungkin-telah-bertunang-tanpa.html
i dont think so...:-?

Situasi 1
selain sihat akal fikiran, kalu perempuan tu masih ada wali n wali tersebut juga setuju, so kalu perempuan tu kemudiannya memutuskan tanpa pengetahuan pihak lelaki, hukumnya haram. But still perempuan tu masih lagi bukan hak milik lelaki tersebut. Berdosa tapi boleh membayar ganti rugi pertunangan.

Situasi 2
Perempuan menyatakan persetujuan + sihat akal fikiran + tanpa persetujuan wali, its ok kalu perempuan tu putuskan. Lagipun perempuan tu masih bukan lagi hak milik lelaki tersebut dan tak perlu bayar ganti rugi pertunangan.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register