BTC USD 43,168.6 Gold USD 1,751.30
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Bicara Agama : Apa makna Allah kepada Orang Melayu

hanamichie

Active Member
Joined
Mar 14, 2008
Messages
2,300
Reaction score
4
Points
25
apa yg kite faham dari kecik sampai besar, Allah Tuhan umat Islam. sedang kan bg orang Arab Allah tu maksudnya Tuhan.. sedang kan org kafir quraish pun sebut Allah
 
Sponsored Post

xtraez

Active Member
Joined
Jul 12, 2007
Messages
1,523
Reaction score
29
Points
35
headikhlas112e.gif


bismillahe.gif

quranikhlas2e.gif



Bahasa melayu..

Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan,
dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia `



Bahasa Inggeris..

Say: He is Allah, the One and Only!
Allah, the Eternal, Absolute;
He begetteth not nor is He begotten.
And there is none like unto Him.


Senang jer....

Tuhan kristian ada ayah,ibu, kakak, abg...jesus tu..aku pun kurang pasti..tp kalau ade sesape tahu leh letak sini pasal tuhan kristian

Allah ialah esa..Tidak di peranakkan so boleh paham kan mengapa kita harus pertahankan nama Allah untuk penggunaan umat islam..

Jika tidak, ia akan mengelirukan umat islam akan datang


Fikir2....


Ianya untuk megelakkan kekeliruan. Nanti terjemahan bible di anggap ayat suci al-Quran...fikir-fikirkan lah... Melayu Malaysia pun dah banyak keliru.. jadi jangan dok tambah kekeliruan lagi
 

wakwongurip

Active Member
Joined
Aug 1, 2010
Messages
1,297
Reaction score
39
Points
30
Salam,

Baru-baru ni wak ada menonton siri 'Jejak Rasul'TV3. Menarik tajuk yang disiasat iaitu " SIAPA ITU ISRAEL". akhirnya krew jejak rasul telah menemui jawabanya hasil kunjungan mereka disana. Kalau x silap wak jawaban seperti berikut;

ISRAEL maknya 'TENTERA ALLAH"

ISRAEL juga bermakna nama lain bagi Nabi Allah Yaakub as.

So...fikir2lah...betulkah cara yang kita lakukan. (boikot israel,hancurkan israel dan macam2 lagi)
 

hanamichie

Active Member
Joined
Mar 14, 2008
Messages
2,300
Reaction score
4
Points
25
Salam,

Baru-baru ni wak ada menonton siri 'Jejak Rasul'TV3. Menarik tajuk yang disiasat iaitu " SIAPA ITU ISRAEL". akhirnya krew jejak rasul telah menemui jawabanya hasil kunjungan mereka disana. Kalau x silap wak jawaban seperti berikut;

ISRAEL maknya 'TENTERA ALLAH"

ISRAEL juga bermakna nama lain bagi Nabi Allah Yaakub as.

So...fikir2lah...betulkah cara yang kita lakukan. (boikot israel,hancurkan israel dan macam2 lagi)

aku pun tgk jgk jejak rasul ni.. terkejut aku bile ulamak palestin ckp maksud sebenar israel..
 

wakwongurip

Active Member
Joined
Aug 1, 2010
Messages
1,297
Reaction score
39
Points
30
Kepada yang menonton siri ni teruskan. Semoga bersama kita memperolehi ilmu yang bermanafaat disana.
 
Last edited:

KLVIPER

Legendary Member
Joined
Mar 31, 2008
Messages
16,741
Reaction score
563
Points
171
Kalau tanya penganut Christian mereka kata tuhan itu satu. Dan mereka akan berkata Christian dan Muslim menyembah tuhan yang satu iatu god/Allah/tuhan. Dalam bahasa Englishnya god, dalam bahasa arabnya Allah dan dalam bahasa melayunya tuhan.
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,373
Reaction score
2,797
Points
201
Kalau tanya penganut Christian mereka kata tuhan itu satu. Dan mereka akan berkata Christian dan Muslim menyembah tuhan yang satu iatu god/Allah/tuhan. Dalam bahasa Englishnya god, dalam bahasa arabnya Allah dan dalam bahasa melayunya tuhan.
Betul tu ustad
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register