Betul ke Tarikat Sufi/Tassawuf ni sesat?

CG Sponsors




PerawanTampan

Fun Poster
Joined
Jul 20, 2010
Messages
671
Reaction score
41
Points
20











Aku tak pasti sesat ke tak...
btw,boleh bagi aku link2 yang relevan tak tentang asal usuk sufi ni..
siapa pencipta tarekat sufism ni dan adakah ini termasuk dalam ajaran islam??
sebab aku tak nak berorientasikan pada satu sumber jer...
 
Last edited:
Sponsored Post

zaberi

Active Member
Joined
Jan 15, 2008
Messages
2,087
Reaction score
35
Points
30
aku pernah tanya ustaz yang ajar aku.
menurut beliau sifizme.tarekat memamg kebanyakannya sesat.
malah ianya muncul selepas zaman 4 khalifah.
panjang hujahnya. justeru aku menolak kumpulan2 ini.
 

lautbiru

Active Member
Joined
Jun 8, 2010
Messages
1,630
Reaction score
331
Points
41
Assallamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Alhamdullillah

Teras Agama kita adalah terdiri daripada 3 bahagian utama...sebagaimana didalam hadith yg mashur (org gelar hdith "Jibrail A.S)

Iaitu..

Islam
Iman
Ihsan

Untuk mencapai Islam ini melalui 5 perkara rukunnya..

Untuk capai Iman juga dgn 6 perkara rukunnya..

Untuk Ihsan...???
Ianya berkaitan dgn perkara..."Beramal seolah kamu melihat Allah.."...
Inilah yg hendak dicapai melalui Tassawuf Torikat yg muktabar..

Saya tak nafikan ada byk torikat yg sesat...tapi JANGAN JUGA MENAFIKAN YG MUKTABAR...JUGA APA YG MENJADI KEPENTINGAN!

Bagaimana munkin kita mencapai kesempurnaan kiranya kita meekankan "Islam".."Iman"...Tapi, kita mngabaikan Ihsan sama sekali!:D


Illahi antal maksudi
Waredhoka matlubi.
 

Pelabur

Active Member
Joined
Oct 26, 2010
Messages
1,824
Reaction score
11
Points
25
selagi solat, puasa, bayar zakat, pegi haji..ok la tu.

drp solat x penah, bayar zakat haremm, pegi aji jauh sekali. mlm2 masuk disco togok arak kemudian tibai bohsia....

p/s nasihat pada diri saya. "hati-hati bila nak mengutuk orang yg buat solat. takut2 org yg x solat pula kita muliakan.
 

Pulau Tenggol

Active Member
Joined
Sep 22, 2010
Messages
2,258
Reaction score
11
Points
25
ilmu tarekat mane sesat..berat nanang kata ustaz azhar..:eek:
tapi byk jugak yg seleweng,xikut landasan yg betul..
bukan ilmu yg sesat tapi cara bawakan dorang yg tak betul..:)
 

hafizuka

Super Active Member
Joined
Sep 25, 2008
Messages
6,956
Reaction score
261
Points
81
Aku tak pasti sesat ke tak...
btw,boleh bagi aku link2 yang relevan tak tentang asal usuk sufi ni..
siapa pencipta tarekat sufism ni dan adakah ini termasuk dalam ajaran islam??
sebab aku tak nak berorientasikan pada satu sumber jer...
Link2 yang relevan susah kot nak carik, especially kat Malaysia, takat nak berhujah guna akal boleh la depa ni, pastu soalan ko akan dijawab ngan soalan. Hujah dari hadith sahih dan al-Quran depa tak tahu.

Kalau yang boleh bagi dalil ni mufti negeri sembilan dari tarekat Ahmadiah tu okay lagi rasanya
 

lautbiru

Active Member
Joined
Jun 8, 2010
Messages
1,630
Reaction score
331
Points
41
Alhamdullillah

Kalau kita baca kitab kitab ulama lama kita...ramai ulama kita yg menyatakan ilmu Tasawwuf ni sebgai "Fardhu Ain" juga...sebagaimana Ilmu Fiqh dan Aqoid..

Memamng Mufti Negeri9 pun ulama Torikat....tapi rama lagi ulama ulama kita yg bertorikat...antaranya..
prof Jahid Sidiq (naqshabandi ) , Prof harun Din, Syekh Fuad kamaluddin, Syekh Uthman el Muhammadi dan ramai lagi...(sekadar menyebut beberapa nama)..ulama ulama lama lagilah...Imam Al ghazali antaranya...:D

APA YG LEBIH PENTING....
kita wajib ada bsic ilmu...brulah kita dapat menimbang seadilnya apa yg dikatakan sesat dsbnya...bukannya main cakap cakap/kabar angin...

Sebagai penjelasan...
Maaf,..terpaksa saya sebutkan nama seorg Ulama singapore yg anti Torikat...iaitu Ustaz Rasul Dahari..Saya banyak mendengar hujah beliau termasuk di Utube...Juga buku beliau yg menghentam Torikat..

Sebagai cth ..sebuah buku beliau yg pernh saya kaji...menyatakan kesesatan Torikat....cara penulisan beliau...beliau menytakan torikat A misalnya..beramal sebegini...dan kenapa ianya sesat..
TETAPI...KENYATAANNYA...apa yg dikatakan oleh Ustaz Rasul ni..bukanlah sebenarnya amalan Torikat A..tetapi merupakan apa yg ustaz rasul ini sangkakan sahaja..
(Saya faham sangat sebb tuduhan beliau adalah tehadap Torikat Naqshabandiah kholidiah..yg mana merupakan amalan saya..:D )

Saya perhatikan apa yg Ustaz Rasul senaraikan sebgai sesat...memang bukan amalan torikat kami...tapi merupakan apa yg ustaz rasul sangka amalan kami!...

Insyaallah...kalau ada ahli cg yg sudi utk berbincang ...saya sedia bercerita serba sedikit sekadar apa yg sedikit sangat yg saya tau...atau munkin dapat saya tanyakan ustaz ustaz yg turut beramal dgn amalan torikat...insyaallah

daripada kita bersangka sangka terhadap torikat...insyaallah...sudi sudikanlah berbincang...

Illahi antal maksudi
waredhoka matlubi..
 

PerawanTampan

Fun Poster
Joined
Jul 20, 2010
Messages
671
Reaction score
41
Points
20
Alhamdullillah

Kalau kita baca kitab kitab ulama lama kita...ramai ulama kita yg menyatakan ilmu Tasawwuf ni sebgai "Fardhu Ain" juga...sebagaimana Ilmu Fiqh dan Aqoid..

Memamng Mufti Negeri9 pun ulama Torikat....tapi rama lagi ulama ulama kita yg bertorikat...antaranya..
prof Jahid Sidiq (naqshabandi ) , Prof harun Din, Syekh Fuad kamaluddin, Syekh Uthman el Muhammadi dan ramai lagi...(sekadar menyebut beberapa nama)..ulama ulama lama lagilah...Imam Al ghazali antaranya...:D

APA YG LEBIH PENTING....
kita wajib ada bsic ilmu...brulah kita dapat menimbang seadilnya apa yg dikatakan sesat dsbnya...bukannya main cakap cakap/kabar angin...


Sebagai penjelasan...
Maaf,..terpaksa saya sebutkan nama seorg Ulama singapore yg anti Torikat...iaitu Ustaz Rasul Dahari..Saya banyak mendengar hujah beliau termasuk di Utube...Juga buku beliau yg menghentam Torikat..

Sebagai cth ..sebuah buku beliau yg pernh saya kaji...menyatakan kesesatan Torikat....cara penulisan beliau...beliau menytakan torikat A misalnya..beramal sebegini...dan kenapa ianya sesat..
TETAPI...KENYATAANNYA...apa yg dikatakan oleh Ustaz Rasul ni..bukanlah sebenarnya amalan Torikat A..tetapi merupakan apa yg ustaz rasul ini sangkakan sahaja..
(Saya faham sangat sebb tuduhan beliau adalah tehadap Torikat Naqshabandiah kholidiah..yg mana merupakan amalan saya..:D )

Saya perhatikan apa yg Ustaz Rasul senaraikan sebgai sesat...memang bukan amalan torikat kami...tapi merupakan apa yg ustaz rasul sangka amalan kami!...

Insyaallah...kalau ada ahli cg yg sudi utk berbincang ...saya sedia bercerita serba sedikit sekadar apa yg sedikit sangat yg saya tau...atau munkin dapat saya tanyakan ustaz ustaz yg turut beramal dgn amalan torikat...insyaallah

daripada kita bersangka sangka terhadap torikat...insyaallah...sudi sudikanlah berbincang...

Illahi antal maksudi
waredhoka matlubi..

Ok lah ape yang say bold tu...
lalu yang menjadi pertanyaan saya siapa pencipta dan pengasas ilmu tarekat sufi ni??
adakah di dalam al quran dan hadis ada menyebut tentang tassawuf sufi termasuk dalam ajaran islam???

tak menarik kalau kite berbincang pasala sufi dan tarekat kalau kita hanya berbicara pasal ajaran dan siapa pengikut sufi tanpa kita tahu tentang pengasas/pencipta dan penyebaran ajaran sufi ni...(ini sebenarnya yang jadi point soalan aku)
 
Last edited:

marzuki0202

Active Member
Joined
Aug 21, 2009
Messages
1,002
Reaction score
56
Points
30
Bro, kalau nak cerita bab Tarekat ni...biarlah avatar tukar dulu.....geli aku tengok ketiak dia tu...:D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register