BTC USD 44,549.6 Gold USD 1,743.44
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Betul ke hukum ini?

ahlilfikir

Fun Poster
Joined
Sep 3, 2008
Messages
586
Reaction score
14
Points
15
Saya dah buat thread bertajuk "Orang UMNO kafir?" tapi telah dipadamkan oleh moderator.. Tak tahu mengapa.. mungkinkah tajuknya kurang sesuai?

Persoalannya "Sesetengah mengatakan orang UMNO kafir? Betul ke?"

Apapun saya harap sesiapa jangan salah faham.. thread ini untuk menuntut kebenaran dan memperbetulkan pandangan... ada segelintir forumers dah tuduh ornag UMNO kafir.. so takkan kita nak berdiam diri..

Saya mintak kita berhujah lah berkenaan isu ini. Jangan dipadam kan seperti thread saya terdahulu.. kalau kat sini pun kita tak boleh gunakan untuk dapatkan kebenarannya, kat mana lagi.. jangan sampai CG dilabel sebagai berpihak kepada satu2 fahaman/politik.. seharusnya ia menjadi satu tempat yang nuteral bagi tak kira siapa dia...

Saya akan mula kumpulkan hujah2 yang diperkatakan oleh forumers yang mengatakan ornag UMNO kafir dithread ini.. bagi saya ini satu dosa besar kalau ia salah.. dan kalau ianya salah, kita sebagai saudara sebangsa & seagama patut setidak-tidaknya menegur supaya tak kita dapat dosa bersubahat..

Contoh 1:

betul kamu cakap. memang bukan kita yang menghukum siapa masuk syurga dan siapa masuk neraka.

saya cuma cakap apa yang Quran cakap.

Quran cakap, siapa yang tolak Hukum Allah ni Kafir, or Zalim, or Fasiq.

jadi, sesiapa yang memenuhi kriteria di atas ialah Kafir or Zalim or Fasiq.

saya tidak pernah kata, "SOKONG UMNO MASUK NERAKA" secara total. tapi saya cakap, UMNO menolak Hukum Allah dan Rasul-Nya, maka ikut al-Quran ialah jatuh Kafir, or Zalim, or Fasiq.

siapakah yang mengkafirkan UMNO? bukan saya, tapi al-Quran yang mengkafirkan UMNO.
siapa yang kata sokong UMNO masuk neraka? bukan saya tapi al-Quran yang cakap.

kenapa? sebab UMNO menolak Hukum Allah dan Rasul-Nya..

ini bukan ketaksuban politik. ini ialah perkataan agama. Agama cakap tolak hukum Allah ni Kafir, or Zalim or Fasiq, maka kita pun kena cakap macam tu.

kita menghukum secara zahir, dan kita menghukum apa yang al-Quran hukumkan.
 
Last edited:
Sponsored Post

Jeb

CG Top Poster Club
Joined
Jan 2, 2007
Messages
39,505
Reaction score
124
Points
123
Hukum ape yg betul? yg ko cuba ketengahkan?
 

wanzex

CG Top Poster Club
Joined
Jul 12, 2006
Messages
35,554
Reaction score
1,103
Points
191
ni citer lama dah ni...
xperlu bahaskan!!! silap tafsir kita yg lingkup...
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
15,147
Reaction score
2,402
Points
201
sapa kita nak mengkafirkan org
syurga neraka nie bukan hak kita
hak Dia ja..........
 

sosazr

Active Member
Joined
Aug 2, 2008
Messages
1,423
Reaction score
0
Points
20
Adakah kita sudah cukup ilmu untuk membahaskan perkara seperti ini???

Tanda akhir zaman adalah sesuatu majlis itu diterajui oleh orang yang bukan ahlinya...bahas guna akal saje tak boleh... sama dan tak ubah seperti cakap lepas mulut (ikut perasaan).
 

a222

Fun Poster
Joined
Nov 1, 2008
Messages
124
Reaction score
13
Points
15
kalau org umno tu solat, puasa dan kerjakan haji, mereka tu kafir ke?
 

tuksidang

Banned
Joined
Jul 26, 2008
Messages
4,972
Reaction score
462
Points
41
benda yg tk berfaedah utk di bincangkan..
lebih kepada provokasi..
yg akhirnya membawa maki hamun dan memecahkan keharmonian warga CG..

bila sembang ttg politik kt cg ni..
tiada yg berbincang secara rasional..
lebih kepada emosi kebencian dan ego..
 

ahlilfikir

Fun Poster
Joined
Sep 3, 2008
Messages
586
Reaction score
14
Points
15
Pada penelitian orang kampung yang kerdil seperti saya ni.. kebanyakkan mereka yang mengata ornag2 UMNO kafir adalah kerana mereka kata UMNO tak terima hukum hudud dilaksanakan.. So dalam Al-Quran kata siapa yang tolak hukum Allah dia adalah kafir..

Jawapan saya senang aja.. bila masa yang UMNO tolak hudud.. dari mana mereka dengar.. Harakah ke.. Jangan hanya dengar berita2 yang tak ada bukti kukuh.. bila berita dah dipolitikkan banyak tipu dari yang benar.. PAS dengan Harakahnya, UMNO dengan Media Primanya..

UMNO tak tolak hudud malah TDM dah buat kenyataan di Nilam Puri tahun 1994.

UMNO hanya menolak tafsiran dan undang-undang PAS Kelantan yang tidak serasi dengan maqasid syariah. Penolakan sesuatu yang salah adalah wajib jika kita berpegang kepada ajaran Islam.

Mereka yang dengan lantangnya mengkafirkan ornag2 UMNO itu kafir, dah baca ke teks Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) - Kelantan.

Bagi saya.. politik tetap politik, sama aja.. so janganlah nak kata kalau ornag itu dari parti Islam ianya pasti elok..
 

protozuaqs

Super Active Member
Joined
Oct 11, 2007
Messages
9,728
Reaction score
118
Points
83
mudah kira,ambil pandangan daripada ulama2 yg muktabar..
tp yg jelas kat sini,umno tidak memjadikan islam sebagai dasar perjuangan.
org cina pun cakap"apasal itu PAS punya islam lain,UMNO punya islam lain?"
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register