BTC USD 37,861.4 Gold USD 1,792.10
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Betapa kurang ajar penanam haram Musang King di Raub, PGA dikerah

akecema

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,085
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
24,085
Reaction score
3,114
Points
266
Awards
1
Ilmu pukau... tuanku....
Ianya bukan panjang2 mcm pistol....
Hehehehe..
images.jpeg


Pukau zaman moden
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
333,496
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
333,496
Reaction score
17,856
Points
2,536
Awards
1
Tak cakap banyak
Tebang dulu
Nak saman ke apa belakang citer
 

GamezStar

CG Top Poster Club
gem
Messages
36,084
Joined
Jul 1, 2008
Messages
36,084
Reaction score
2,745
Points
261
Awards
1
Bagus gak tebang dulu.. roboh dulu baru mahkamah mari
 

logammaut

Legendary Member
gem
Messages
11,589
Joined
Dec 12, 2009
Messages
11,589
Reaction score
1,410
Points
201
Ronnie & MP Raub tak buat kecoh ke kali ni? Ni mesti takut DAPjal tak popular sbb PRN Sarawak.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
333,496
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
333,496
Reaction score
17,856
Points
2,536
Awards
1
Ronnie & MP Raub tak buat kecoh ke kali ni? Ni mesti takut DAPjal tak popular sbb PRN Sarawak.

Tak berani dah la tu
Takut ilang undi
 

macellsprvive

Active Member
Messages
2,027
Joined
Mar 25, 2013
Messages
2,027
Reaction score
473
Points
51
Nak tanam pokok durian kat tempat bukit mcm ni mesti buat teres dulu.

Depa ni pakai ilmu apa sampai backhoe, jentolak masuk masa nak buat teres tu, semua pakat jadi x nampak.
Kalau kat US, ilmu kepala Benjamin Franklin.
Kat sini, x berani tulis woo.
 

stealthmovic

Active+ Member
Messages
3,214
Joined
Oct 16, 2011
Messages
3,214
Reaction score
97
Points
40
MB Pahang pertahan tindakan penguatkuasaan terhadap kebun haram Musang King

1638977000761.png


Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail mempertahankan tindakan kerajaan negeri melaksanakan operasi membanteras penerokaan haram, termasuk memusnahkan kebun durian Musang King yang dibuka di Hutan Simpan Kekal (HSK) Batu Talam di Raub.

Beliau menegaskan operasi itu bukan bertujuan mahu menganiayai mana-mana pihak termasuk pekebun, sebaliknya sebahagian daripada langkah pemuliharaan alam sekitar yang menjadi sebahagian daripada objektif utama kerajaan negeri, yang dari tahun ke tahun turut menambah keluasan HSK.

“Sekarang kita sangat serius dalam isu penerokaan tanah haram, kerana ia menimbulkan persepsi negatif kepada negeri… bila kita keluar seperti ke Kuala Lumpur, kita dengar orang bercakap jika nak tanam durian secara haram pergi ke Pahang, curi pasir dan melombong haram pun ke Pahang.

“Durian yang ditanam juga adalah dalam kawasan HSK, yang memang termaktub dalam undang-undang tidak boleh ditanam durian. Jika kita hendak tunggu sehingga habis musim, bila? kerana durian ditanam berfasa-fasa. Baru mengutip hasil di sini, di sebelah sana mula berbunga,” katanya.

Wan Rosdy berkata demikian semasa mencelah perbahasan Chow Yu Hui (PH-Tras) yang membahaskan Rang Undang-Undang Enakmen Perbekalan (2022) 2021, pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang di Wisma Sri Pahang hari ini.

Beliau berbuat demikian apabila Chow membangkitkan operasi memusnahkan 15,000 pokok durian dalam tempoh sembilan hari sekitar Julai lepas, semasa pokok sedang berbuah yang disifatkan seperti tidak prihatin kepada kehilangan pendapatan yang akan dialami pekebun terutamanya dalam pandemik Covid-19.

Bagaimanapun, Wan Rosdy menegaskan operasi itu bukan menganiaya pekebun kerana mereka telah meneroka tanah itu secara haram selama 20 tahun tanpa membayar cukai kepada kerajaan negeri, selain “pertanian” itu bukan lagi untuk mencari makan, namun telah menjadi perniagaan kepada pihak terlibat.

“Tanah terlibat ialah tanah haram, tidak kiralah sudah diusahakan satu, dua atau 20 tahun. Bila kita buat penguatkuasaan, maklum balas yang diterima ialah ramai menyokong. Sepatutnya kena puji kerajaan kerana berani ambil tindakan kepada tanah haram, bukan bantah penguatkuasaan,” katanya.

Chow kemudiannya menjelaskan bahawa beliau juga bersetuju dengan langkah menjaga alam sekitar, namun berharap kerajaan negeri boleh berbincang mencari penyelesaian menang-menang dengan pekebun terlibat, seperti meminta mereka mengosongkan pokok di tepi kawasan tadahan air atau sungai selain mewujudkan zon penampan.

Pekebun terlibat, menurut Chow juga telah beberapa kali memohon geran atau lesen namun semuanya ditolak, tetapi ia menunjukkan pihak berkuasa mempunyai pengetahuan mengenai pembukaan tanah di situ dan sewajarnya tindakan penguatkuasaan dilakukan pada peringkat awal, dan bukannya berpuluh tahun kemudian.

Setelah saling berbalas hampir 10 minit, Wan Rosdy berkata hal itu tidak perlu lagi dipanjangkan kerana ada isu berkaitan penerokaan tanah bagi kebun durian Musang King masih dalam proses Mahkamah Tinggi, ekoran permohonan yang difailkan sebahagian pekebun.

Sementara itu, Lee Chean Chung (PH-Semambu) mencadangkan supaya laporan dan perkembangan Pahang Corporation (Pahang Corp) yang ditubuhkan pada 21 Mac 2019 bagi memantau semua syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri, dimaklumkan secara tahunan di persidangan DUN untuk aspek ketelusan dan profesionalisme.

“Pahang Corp tidak diperbadankan sebagai badan berkanun, maka ia tidak diwajibkan mengemukakan laporan ke DUN. Disebabkan wakil rakyat kedua-dua pihak tidak menerima laporan pencapaiannya, ia seperti kotak hitam yang tidak dapat dipantau walaupun ia umpama ibu kepada GLC lain di Pahang,” katanya.

Persidangan bersambung esok.

 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register