Betapa kasih dan sayangnya Allah kepada wanita...

CG Sponsors




kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Wanita itu.....

1- Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

2- Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

3- Wanita saksinya kurang berbanding lelaki.

4- Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

5- Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

6- Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.

7- Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.

8- Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pada lelaki.


Pernahkah kita lihat sebaliknya?
?

- Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

- Wanita perlu taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

- Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya. Manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya utk menyara isteri dan anak anak.

- Wanita perlu bersusah-payah mengandung dan melahirkan anak tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

- Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita iaitu isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki iaitu suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

- Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dgn 4 syarat sahaja iaitu Sembahyang 5 waktu, Puasa di bulan Ramadhan, Taat suaminya dan Menjaga kehormatannya (betulkan jika saya tersilap).

- Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH... sayangnya ALLAH pada wanita ... .kan?




p/s : copy paste dari sebuah blog :D
 
Sponsored Post

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Nak jampok banyak banyak tak reti lak...ilmu kurang..
 

masreemie

Super Active Member
Joined
May 16, 2007
Messages
6,761
Reaction score
0
Points
60
Alhamdulillah... thanx 4 de info kuhik...
 

AKIMARU

Fun Poster
Joined
Dec 2, 2007
Messages
941
Reaction score
7
Points
15
- Wanita perlu bersusah-payah mengandung dan melahirkan anak tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

sebab yang ini buat aku sedih tengok ibu aku..ibu orang lain yang sanggup tak makan dan sanggup dihina hanya kerana membesarkan anak-anaknya....tetapi berapa ramai anak yang mendoakan ibunya...
 

AZAM_PENJUAL_MESRA

Fun Poster
Joined
Jun 2, 2008
Messages
520
Reaction score
2
Points
15
tuhan dah buat adil untuk semua kaum.
tapi aku benci wanita konon2 nye nak membela hak2 wanita.
sister in islam..mmg sekular punye NGO..
pandang wanita dgn mata barat.bukan dari sudut islam.
 

AKIMARU

Fun Poster
Joined
Dec 2, 2007
Messages
941
Reaction score
7
Points
15
kadang2 lelaki itu sendiri yang buat wanita itu tidak seperti yang dikehendaki dalam islam...dan atas keadaan itu terjadinya perkara sedemikian..
 

nuex

Active+ Member
Joined
Feb 23, 2008
Messages
4,039
Reaction score
33
Points
30
thanx kuhik..aku da tertekan butang thanks...
 

RizMa

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Apr 29, 2007
Messages
4,475
Reaction score
112
Points
38
itulah keajaiban wanita atas penciptaan nya yg tidak sia sia

wanita yang berilmu sahaja akan menyedari
yg xberilmu akan buat mcm2 yg pelik

mcm minta di sama ratakan keistimewaan macam lelaki
tetapi mahukah wanita menanggung segala tanggungjawab yg Allah bg seperti lelaki mcm tanggung dosa ibu, adik, kakak dan saudara wanita yg lain.

mahukah begitu?

kalau begitu fikir fikirkan lah:D:D:D:D
 

rakyat_jelata

Active+ Member
Joined
Dec 8, 2008
Messages
3,387
Reaction score
131
Points
38
sesungguhnya wanita itu dipelihara oleh ALLAH..
oleh yang demikian,
wahai wanita-wanita..
bersyukurlah atas kesayangan tersebut...
 

AZAM_PENJUAL_MESRA

Fun Poster
Joined
Jun 2, 2008
Messages
520
Reaction score
2
Points
15
kadang2 lelaki itu sendiri yang buat wanita itu tidak seperti yang dikehendaki dalam islam...dan atas keadaan itu terjadinya perkara sedemikian..
apesal pulak salah kat laki.
dosa wanita laki ke tangung?
sendiri punye badan.
sendiri jage la sis.
ni semua alasan je taknak tutup aurat seadanya:))
standard jawapan wanita, tak dapat hidayah lagi:eek:
fuhhhh..main2 pulak dgn hukum hakam.

maaf kan aku kalo aku tersilap.:)paid
 
Sponsored Post
Top
Log in Register