Besi Terbaik di Dunia pada Zaman Dahulu ada di Kedah

CG Sponsors




userun

Super Active Member
Joined
Mar 16, 2009
Messages
6,345
Reaction score
67
Points
70
sejarah kedah lebih tua dari sejrah melaka... persoalannya kerajaan manakah yang mendiami kedah ketika itu... antara ketika itu kemodenannya diluar pemikiran kita
Kerajaan Kedah Tua 500 tahun sebelum Masihi, maksudnya 500 tahun dah ada sebelum kelahiran Nabi Isa bro...
 
Sponsored Post

mujhi

Active Member
Joined
Jul 19, 2007
Messages
1,557
Reaction score
32
Points
30
Kerajaan Kedah Tua 500 tahun sebelum Masihi, maksudnya 500 tahun dah ada sebelum kelahiran Nabi Isa bro...
Kampung saya masih laut lagi masa ni...300 masihi baru timbul...
 

ed_zero

Super Active Member
Joined
Sep 24, 2009
Messages
5,194
Reaction score
160
Points
73
kataha..kedah tua...yg ada kapal dalam tanah tu dah bawa keluar ke belum eh?
 

rayz

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2007
Messages
12,938
Reaction score
726
Points
161
ok.. ada forumer CG cakap melayu pendatang.. siap quote DAP member lagi..harap beliau datang thread ni
ini juga membuktikan sebelum pendatang dibawa bekerja melombong bijih besi,


org melayu dah melombong besi


dan silap2 sbelum pendatang toreh getah


melayu dh menoreh getah dh..


melayu dh kaya raya

masa portugis datang dia tengok melayu kaya raya bnyk miliki kapal dagang..

british masuk dia kata melayu miskin sbb malas...
 

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,164
Reaction score
1,531
Points
596
kiea kerajaan kedah lama nie hebat lar
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,036
Reaction score
691
Points
71
Kerajaan Kedah Tua 500 tahun sebelum Masihi, maksudnya 500 tahun dah ada sebelum kelahiran Nabi Isa bro...
Kalau kita hidup di suatu tempat tu daripada kecik......kemudian, kita tinggalkan tempat tu, pastu pulang semula ke tempat tu dan kita tengok tempat tu masih tak berubah, disitu kita akan faham satu perkara iaitu 'zaman'.

Nampak seakan-akan alam tak berubah dan tidak terkesan dengan faktor masa. Tapi manusia yang jadi tua.

Maksudnya, 'tempat yang sama'.....tapi, penghuni berbeza dan bersilih ganti.

Macam kawasan rumah kita tu, kemungkinan dulu-dulu dah ada orang yang tinggal disitu, pastu, bila 'zaman' tu dah berlalu, orang disitu dah mati, atau berhijrah ketempat lain, pastu mati, pastu orang zaman tu pun berlalu, tanah tu ditumbuhi semula pokok dan jadi hutan balik. Pastu, keluar pulak kaum bangsa manusia yang baru meneroka dan menghuni kawasan tu.
 

qubs

Super Active Member
Joined
Oct 4, 2010
Messages
8,948
Reaction score
41
Points
70
Hebat,sejarah yg perlu dimasukkn dlm silibus skrg
Bnda2 menarik mcm ni baru la minat nk bce
 

teapear

Active Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
1,658
Reaction score
67
Points
40
Buat apa nak kaji sejarah. Benda dah berlalu, tak boleh nak ubah. Sains kaji untuk masa depan. Hehe
 

rayz

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2007
Messages
12,938
Reaction score
726
Points
161
Buat apa nak kaji sejarah. Benda dah berlalu, tak boleh nak ubah. Sains kaji untuk masa depan. Hehe
sejarah tu penting juga.

nanti org pendatang cakap melayu asal atas pokok senang2 jer xda hujah nk lawan balik.

pendatang cakap melayu xreti buat apa2. pun diam.


pendatang kata melayu malas jd miskin. pun diam.

padahal pendatang pun british dh tolong
 

Serbomoknikko

Banned
Joined
Jan 9, 2017
Messages
142
Reaction score
10
Points
15
Dlm buku teks sejarah ting 1 kan ade di terangkan kerajaan kedah tua. Sape kata tak di ajar. Secara basicnya ting1 dah di ajar benda nih. tapi takde la secara detailnya seperti di IPT.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register