Besi Terbaik di Dunia pada Zaman Dahulu ada di Kedah

CG Sponsors




rayz

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2007
Messages
12,938
Reaction score
726
Points
161
Besi Terbaik di Dunia pada Zaman Dahulu ada di Kedah

Penemuan tinggalan sebuah tamadun purba yang hebat sekitar tahun 500 Sebelum Masihi lagi di Sungai Batu telah membuktikan bahawa nenek moyang orang Melayu sudah lama mengamalkan cara hidup yang bertamadun sebelum kedatangan pengaruh dari luar lagi.Tambahan lagi,beberapa tapak loji pemprosesan besi purba yang ditemui di sana juga membuktikan bahawa nenek moyang kita sudah mempunyai kepakaran yang tinggi dalam teknologi berasaskan besi sejak zaman dahulu lagi.

Sememangnya penemuan-penemuan ini telah membenarkan catatan-catatan dari tamadun luar mengenai Kedah yang satu ketika dahulu menjadi pusat pembangunan industri besi yang terkenal di dunia malahan besi yang dibuat oleh orang Kedah ini tiada tolok bandingannya di dunia pada masa itu.

Abu Dullaf al Muhalhil,seorang pedagang dari Bukhara telah datang ke sini pada tahun 940 Masihi dan merekodkan kepada kita satu cerita yang menarik mengenai Kedah Tua;

“Apabila saya sampai di Kalah, saya dapati tempatnya amat indah dengan tembok-tembok kota, taman-taman bunga dan aliran mata-mata air dari bumi. Saya lihat lombong bijih timah yang tidak ada tolok bandingnya dalam dunia ini. Di dalam kota ada tukang-tukang membuat pedang “qala’I” iaitu pedang Hindi yang tulen…”



Al Idrisi pada tahun 1154 pula merekodkan ;

“Orang-orang Zabag (Srivijaya atau Kedah Tua) telah pergi ke Tanah Sofala (kini dikenalpasti berdekatan Beira, Mozambique) dan mengeksport besi.Dari sana mereka membekalkannya ke seluruh TANAH INDIA.Tiada besi yang mampu menandingi besi-besi mereka dari segi mutu dan ketajaman.”

Berdasarkan cerita dua orang pedagang Arab tersebut,kita dapat mengetahui bahawa Kedah satu ketika dahulu bukan sahaja muncul sebagai pusat perdagangan antarabangsa,malahan menjadi pusat pemprosesan besi terkenal di dunia pada masa itu.


Rekod al-Kindi pada sekitar abad ke 9 Masihi menyatakan bahawa tiga besi terbaik di dunia pada masa itu boleh didapati di tiga buah tempat;

1) Yemen
2) Hindi
3) Qalai (Kedah Tua)

Selama ini,kita sering mendengar bahawa eksport utama dari tanah Semenanjung yang terkenal pada zaman dahulu adalah bijih timah dan emas.Nampaknya catatan pedagang Arab pada zaman dahulu dan dibuktikan dengan penemuan loji pemprosesan besi purba di Kedah membuktikan bahawa satu masa dahulu,besi juga termasuk antara eksport yang terkenal dari tanah Semenanjung,dan tambahan pula,besi Kedah (besi Qalai) ini pula dikatakan antara tiga besi terbaik di dunia pada masa itu!

Dipercayai bahawa salah satu daripada pedang nabi kita Rasulullah S.A.W adalah diperbuat di Kedah!

Sejarah Panjang Raja-Raja Melayu Kedah Yang Mengasyikkan

Sejarah raja-raja Kedah boleh dirujuk seawal pada Merong Mahawangsa. Sebenarnya Merong Mahawangsa, pengasas kerajaan Kedah Tua ini adalah kisah yang melambangkan perwatakan bangsa Melayu kita suatu masa dahulu. Apakah tugas Merong Mahawangsa? Baginda MEMANDU pelayaran rombongan kerabat raja Rom ke China. Dan orang Melayu menjadi bangsa atau orang tengah yang menggabungkan dua bangsa bangsa, menjadi pakar diplomasi dan penyatu kepada dua tamadun dunia yang hebat.

Apa yang ingin digambarkan dalam Hikayat Merong Mahawangsa, yang menceritakan asal-usul dan kisah raja pertama sebuah kerajaan yang pernah berdiri di bumi Kedah dahulu, iaitu Langkasuka adalah sikap dan profesion orang Melayu pada masa dahulu itu sendiri.

Semua harus sedar bahawa orang Melayu adalah orang tengah di selat yang menjadi pertemuan dua tamadun. Barat dan Timur, Eropah dan China, Arab dan India, semuanya berkumpul di sebuah pelabuhan yang dibangunkan oleh orang Melayu. Kejayaan pelabuhan Melayu ini tidak akan berjaya tanpa sifat yang digambarkan dalam diri Merong Mahawangsa itu sendiri. Raja pertama kerajaan Kedah Tua ini adalah cerminan tamadun Melayu itu.

Bayangkan,lama sebelum Sri Indraditya memberontak dari pentadbiran orang Khmer dan menubuhkan kerajaan Sukhotai, dan raja-raja Ayuthia dan Melaka masih berada di alam roh lagi.Kedah sudah lama menjadi sebuah kerajaan yang besar dan menjadi tumpuan dunia dengan sejarah raja-rajanya yang mengasyikkan. like emoticon like emoticon

Sejarah Kedah Tua memang arsem.Sebelum orang-orang di Jawa Tengah bina Borobudur,sebelum orang-orang di sekitar Tasik Tonle Sap bina Angkor Wat,sebelum orang-orang Burma bina Bagan,orang-orang Kedah dah bina kompleks candi di Lembah Bujang beratus tahun sebelum itu.

Kemudian, Kedah mengenali seorang raja dalam sejarah purba mereka sebagai Raja Bersiong yang bersusor galur dengan Merong Mahawangsa. Kalau Eropah terkenal dengan kisah raja dracula mereka, kita orang Melayu juga berkongsi kisah yang lebih kurang sama.

Nama sebenar raja ini adalah Raja Inderawangsa. Dalam petitih-petitih berbahasa Mon (kadang-kadang selit dalam kitab Pali) dan kemudian disalin dalam bahasa Siam (Thai lama campur istilah-istilah Khmer purba) barulah timbul gelaran Phra Ong Maha Perita Deria.’Perita Deria’ itu cognate dari Sanskrit,ia macam nama anak dia,Phra Ong Mahapudisat, nama hujung tu ‘Mahapudisat’ adalah kognat bagi ‘Mahabodhisatva’. Nama ini akhirnya muncul dalam Hikayat Merong Mahawangsa.

Perlu diketahui, nama-nama raja Kedah Tua popular sampai ada versi Mon dan Siam.Orang Khmer menggelarkan dinasti Kedah Tua sebagai ‘Ketomala’.Lihat nama-nama raja Kedah Tua dahulukala, siap ada 3 nama-nama standard, nama Mon/Siam dan gelaran tempatan.

Raja Inderawangsa inilah yang dikatakan sangat suka memakan sayur bayam, lalu pada suatu hari, seorang tukang masak istana telah terhiris jarinya sewaktu memasak sayur bayam. Ketika itu, Raja Inderawangsa baru sahaja balik berburu dan dia pun memakan masakan sayur bayam itu. Aneh, sayur bayam itu lebih sedap daripada biasa. Selepas disiasat, maka tukang masak itu mengaku akan hal sebenarnya.

Diceritakan bahawa Raja Inderawangsa ini kemudiannya menyuruh agar semua penjahat-penjahat dibunuh semata-mata raja ini mahu meminum darah mereka. Diceritakan sampai satu masa, maka habis kosong penjara ketika itu. Maka si raja pun mencari sasaran iaitu kanak-kanak kecil dan rakyat yang lemah. Kezaliman Raja Inderawangsa ini kemudiannya dibayar dek pemberontakan oleh rakyat dan menteri baginda sendiri. Baginda kemudian dikatakan lari ke dalam hutan dan mangkat di dalamnya.

Namun kisah Raja Inderawangsa ini bukanlah satu-satunya kisah yang perlu diketahui oleh rakyat Kedah tentang raja-raja purba mereka yang pernah memerintah Kedah suatu masa dahulu. Insan yang bernama Raja Phra Ong Mahawangsa adalah insan yang harus dijulang namanya dalam sejarah. Pada pemerintahan baginda, Kedah telah berjaya diIslamkan oleh Syeikh Abdullah Al Qumairi sekitar abad ke 12,iatu pada tahun 1136 Masihi.

Maka pemerintahan Kedah Tua yang bersusor galur dengan Tamadun Sungai Batu yang berusia 500 SM ini terus bertukar menjadi Kesultanan Kedah, iaitu antara kesultanan tertua di dunia, menyambung legasi monarki Kedah sehingga ke hari ini, menjadikan monarki Kedah antara yang tertua di Asia! Selepas memeluk Islam, Raja Phra Ong Mahawangsa ini memeluk Islam dan menukarkan namanya kepada Sultan Mudzafar Shah I.

Keluasan Kedah pada masa itu bukanlah sekecil sepertimana pada hari ini,sebaliknya kekuasaan Kedah sebenarnya menganjur dari Tenang Siram (Tennaserim,kini berada di bawah kekuasaan Myanmar),Ujung Salang (Phuket),Trang,Setul Mambang Segara (Satun),Perlis hingga ke Pulau Pinang dan utara Perak.Ya,pada zaman dahulu,Kedah merupakan sebuah negeri besar di mana kekuasaanya sehingga melepasi Segenting Kra nun di utara sana.



Kedah Yang Dilawati Oleh Abu Dulaf 940 TM




Dalam tahun 940, Abu Dulaf al-Muhalhil berasal dari Bukhara singgah sendiri di Kalaha (Kedah) dan meriwayatkan bahawa:





"Apabila saya sampai di Kalah, saya dapati tempatnya amat indah dengan tembok-tembok kota, taman-taman bungan dan aliran mata-mata air dari bumi. Saya lihat lombong bijih timah yang tidak ada tolok bandingnya dalam dunia ini. Di dalam kota ada tukang-tukang membuat pedang "qala'I" iaitu pedang Hindi yang tulen Seperti di Negara China, terdapat orang-orang yang tidak menyembelih ternakan yang mereka makan. Penduduknya mempunyai sistem keadilan dan mempunyai penjara serta hukuman denda".

"Mereka makan gandum, buah kurma, sayur-sayuran yang ditimbang bila dijual dan roti yang dilonggok-longgok sahaja bila dijual. Mereka tidak mempuyai hamam tetapi mandi di sungai-sungai yang mengalir deras. Wang mereka ialah dirham perak Wang dipanggil 'fahri'. Mereka memakai kain 'al firand' (sutera) yang sangat mahal seperti orang-orang China dan menyebut Maharaja China di dalam Khutbah Jumaat dan qiblat Raja Kalah pun mengadap ke arah Maharaja itu "
(Paul Wheatley, 1961:217)




Abu Dulaf menyebut orang-orang di Kedah telah pandai menggunakan tepung gandum, buah kurma, roti dan sayur seperti orang-orang Arab. Tergambar bahawa kebudayaan Arab telah sedikit sebanyak terserap dikalangan orang-orang Melayu di sini. Mengikut Paul Wheatley dalam nota kecilnya di muka surat yang sama, dirham perak yang dipanggil "Fahri" itu ialah matawang yang digunakan di Khurasan, Utara Iran. Di Kedah dipraktikkan sistem 'barter' atau sistem hebah barang dengan barang dan "fahri" itu digunakan ketika amat perlu sahaja. Pedang "qala'i" yang ditempah di Kedah menjadi barangan eksport yang dikenali oleh orang-orang Arab sebagai "al-sayf al-Hind"

Abu Dulaf menimbulkan kekeliruan apabila menyebut bahawa Raja Kalah "Menyebut nama Maharaja China di dalam Khutbah Jumaat dan qiblat Raja Kalah pun Mengadap ke arah Maharaja itu"

Abu Dulaf keliru melihat penduduk di Kedah yang beragama Islam tidak menyebut nama Khalifah Al-Muttaqi (940 - 944) yang baru bersemayam di Damsyik pada masa itu di dalam Khutbah mereka. Berita begitu belum sampai ke sini lagi. Mungkin orang Kedah menyebut nama Maharaja Sribuza (Sri Wijaya) atau lain yang didengarnya sebagai nama Maharaja China.

Maksud qiblat mengarah ke negara China ialah qiblat Raja Kalah atau Kedah dan bukan orang bersembahyang. Abu Dulaf memungkinkan bahawa agama Islam belum lagi dianuti oleh Raja Kedah sungguhpun rakyatnya telah Islam.



lagi sumber mengenai kerajaan zabaq














Artikel dari seorang India,Sharmalan Thevar yang menempelak saudara Indianya sendiri dalam kes perebutan hak Lembah Bujang dan juga menempelak sikap orang Melayu sendiri yang tak mahu ambil kisah pasal warisan nenek moyang mereka yang boleh ditelusuri usianya sekitar abad ke 8 Masihi


Bujang Valley & Malaysian Indians



Bujang Valley is an ancient archeological site in the northern Malaysian state of Kedah. It contains archeological evidence and structures that shows the ancient Hindu-Buddhist heritage of the state. The temples are known as chandi. The chandis even resemble sacrificial altars.

Recently, a not so smart developer demolished a particular chandi believed to be 1200-1300 years old (8th century AD). Suddenly many self proclaimed Indian champions of Bujang Valley became very agitated. MIC and Hindu Sangam became very upset. Indians of Facebook were busy condemning the government for their in action.

All because some Indians claimed that INDIAN HERITAGE was destroyed. Because these champions thought their grandfathers and great grandfathers built it.

The chandis were built even before the time of Rajaraja Chola or his son Rajendra Chola. Rajendra Chola attacked ancient Kedah in 11th century AD. That is a few hundred years after the chandis were built. Furthermore, he sent a military expedition but neither he nor his father personally participated in it.

But our beloved hardcore Indians thinks that Rajendra Chola came here, ate Nasi Lemak bungkus and left.

I was hurt too when I read the news. Not because of any Indian taglines but simply because I love to dwell in history. Furthermore, Malaysian government should preserve the history of this land. Malaysia was after all a Hindu-Buddhist domain before the arrival of Islam. The Hindu-Buddhist past of this land must never be erased.

The ancient Malays, I mean the ancestors of the real Malays, not the Melayu Celup or Constitutional Malays, were the ones who built these chandis. They would have gained the knowledge from the Indians. After all, didn't they learn religion from the Indians ? Didn't they use their language ? Didn't they use their writing scripts ?

You see, we Indians of Malaysia have a problem. We think that anything linked with Hinduism must have been created by our direct ancestors. It is true that Hinduism was introduced to Southeast Asia by the people of India. But that does not mean every single chandi was built by them.

Some of the ancient Indians who came here would have intermarried with some hot local Malay girls in wet sarong and lived happily ever after. Their descendants would have just remained here and became ancestors of some of the locals.

These ancient Indians who settled down here and their descendants are not the direct ancestors of the present day Malaysian Indians.

We have been here for probably around 200 years only. Anything beyond that goes back to India. We can still trace our roots to some village in India but none of us can trace a continuous lineage that lived here for 2000 years.

The oldest community to live here among the present day Malaysian Indians are the Malacca Chetties. They are Tamils of the merchant Chetti caste. They came here during the Malacca empire era and lived here since then. They did not go back to India. Some would have intermarried the locals (again hot girl in wet sarong) but they didn't end up loosing their ' Chettiness ' for the last 500 years.

But your grandfather and my grandfather settled down here during British rule. Although their ancestors would have traveled here earlier, they never stayed permanently. So how can we claim that our direct ancestors were the ones who built and lived along the chandis in Kedah ???

Because if it was our ancestors who built it and lived here permanently, we would have been a ' rojak Malay ' by now and not a Tamil speaking Hindu Malaysian Indian.

I am sorry to say this but it looks like most of you Malaysian Indians don't seem to know your own roots. You don't know which caste you belong to, you don't even know the name of your ancestral village in India, then why on earth simply say things which are not true ?

A person who knows his roots very well will know the caste and village his taata and paati came from. He will not simply lay claims to a heritage which was built by another race.

To make the problem worst, the modern Malaysian Malays are not speaking up to defend what their ancestors built. This is because their ancestors were not Muslims like them. Their ancestors were Hindus and Buddhist.

So the general Malay public which has been coated with Arabic culture does not seem to give a damn about their own Hindu-Buddhist heritage in this land. They keep speaking about heritage which is Islamic and forget about their pre-Islamic glorious past.

Again, I am only referring to the pure Malays, not any Malay wannabe like the not so honorable Ridhuan Tee Abdullah who has roots in China.

The Malays should learn from their cousins in Indonesia. Despite being the most populous Muslim country in the world, Indonesia accepts and preserves the Hindu-Buddhist past of the country. They don't live in denial.

And to my fellow Malaysian Indians, I think for as long as you don't know your own roots, you should not even bother opening your mouth about other ancient heritage.

You cannot take care of your own heritage, why make so much of noise for something which was never yours ?

End of tantrum.....
 
Last edited:
Sponsored Post

Archangel17

Active Member
Joined
Oct 13, 2016
Messages
1,976
Reaction score
286
Points
41
ok.. ada forumer CG cakap melayu pendatang.. siap quote DAP member lagi..harap beliau datang thread ni
 

rayz

Legendary Member
Joined
Jun 5, 2007
Messages
12,938
Reaction score
726
Points
161
ok.. ada forumer CG cakap melayu pendatang.. siap quote DAP member lagi..harap beliau datang thread ni
mungkin sbb 2 ekor erkeologist yahudi yg jumpa candi tu kata masa abad 2 tiada org melayu. ni andaian bodoh . bukan depa mai masa abad ke 2.

andaian tu mcm org arkeologi tu yg kata melayu tidak ada disini pada abad ke 2, dia tak datang sini pada abad ke 2 mana dia tahu tidak ada melayu disini pada masa abad ke 2. jumpa pulak org asli. pandai2 tulis xada org yg ada org asli jer. kau pegi india pun jumpa asli. tetapi yg berdasarkan fakta dan rekod menunjukkan melayu sdh ada disini semasa kerajaan langkasuka ada dlm rekod cina. https://ms.wikipedia.org/wiki/Langkasuka atau juga dikenali sebagai Lang-ya-shiu, Lang-chia-shu (China), Langasyuka (Arab) dan Ilangasoka (inkripsi Tangore). Mengikut catatan pelawat-pelawat China yang mengadakan hubungan diplomatik dengan negeri-negeri Asia Tenggara pada abad ke-2 Masihi, “Lang-ya-shiu” atau Langkasuka (Paul Wheatley 1961, 387-412)


tunggu lg 2000 tahun ada mcm 2 arkeokologist yahudi bodoh ni p buat arkeology kat kelantan jumpa patung sleeping budha terbesar dia buat andaian bodoh kata dulu2 di situ tiada org melayu islam yg dulu hanya ada org budha, lps tu dia p batu cave pun sama.. gila tak masuk akal:eek::eek::eek::eek:

mcm sekarang jumpa tanah pokok besar buat kuil ckp xada org padahal tanah org punya.
 
Last edited:

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
40,635
Reaction score
931
Points
161
sejarah kedah tua ni x diajar secara detail di sekolah2... yg kerap diajar disekolah.. kesultanan melaka.. portugis.. belanda.. inggeris .. jepun... pahlawan melayu adalah pertualang...
 

stonz

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Sep 18, 2008
Messages
4,277
Reaction score
120
Points
43
sejarah kedah tua ni x diajar secara detail di sekolah2... yg kerap diajar disekolah.. kesultanan melaka.. portugis.. belanda.. inggeris .. jepun... pahlawan melayu adalah pertualang...
apakah yang dimaksudkan dengan Pahlawan Melayu adalah pertualang?
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,142
Reaction score
801
Points
166
sejarah kedah lebih tua dari sejrah melaka... persoalannya kerajaan manakah yang mendiami kedah ketika itu... antara ketika itu kemodenannya diluar pemikiran kita
 

owen

Active Member
Joined
Jun 18, 2008
Messages
1,496
Reaction score
22
Points
35
Besi Terbaik di Dunia pada Zaman Dahulu ada di Kedah

Penemuan tinggalan sebuah tamadun purba yang hebat sekitar tahun 500 Sebelum Masihi lagi di Sungai Batu telah membuktikan bahawa nenek moyang orang Melayu sudah lama mengamalkan cara hidup yang bertamadun sebelum kedatangan pengaruh dari luar lagi.Tambahan lagi,beberapa tapak loji pemprosesan besi purba yang ditemui di sana juga membuktikan bahawa nenek moyang kita sudah mempunyai kepakaran yang tinggi dalam teknologi berasaskan besi sejak zaman dahulu lagi.

Sememangnya penemuan-penemuan ini telah membenarkan catatan-catatan dari tamadun luar mengenai Kedah yang satu ketika dahulu menjadi pusat pembangunan industri besi yang terkenal di dunia malahan besi yang dibuat oleh orang Kedah ini tiada tolok bandingannya di dunia pada masa itu.

Abu Dullaf al Muhalhil,seorang pedagang dari Bukhara telah datang ke sini pada tahun 940 Masihi dan merekodkan kepada kita satu cerita yang menarik mengenai Kedah Tua;

“Apabila saya sampai di Kalah, saya dapati tempatnya amat indah dengan tembok-tembok kota, taman-taman bunga dan aliran mata-mata air dari bumi. Saya lihat lombong bijih timah yang tidak ada tolok bandingnya dalam dunia ini. Di dalam kota ada tukang-tukang membuat pedang “qala’I” iaitu pedang Hindi yang tulen…”



Al Idrisi pada tahun 1154 pula merekodkan ;

“Orang-orang Zabag (Srivijaya atau Kedah Tua) telah pergi ke Tanah Sofala (kini dikenalpasti berdekatan Beira, Mozambique) dan mengeksport besi.Dari sana mereka membekalkannya ke seluruh TANAH INDIA.Tiada besi yang mampu menandingi besi-besi mereka dari segi mutu dan ketajaman.”

Berdasarkan cerita dua orang pedagang Arab tersebut,kita dapat mengetahui bahawa Kedah satu ketika dahulu bukan sahaja muncul sebagai pusat perdagangan antarabangsa,malahan menjadi pusat pemprosesan besi terkenal di dunia pada masa itu.


Rekod al-Kindi pada sekitar abad ke 9 Masihi menyatakan bahawa tiga besi terbaik di dunia pada masa itu boleh didapati di tiga buah tempat;

1) Yemen
2) Hindi
3) Qalai (Kedah Tua)

Selama ini,kita sering mendengar bahawa eksport utama dari tanah Semenanjung yang terkenal pada zaman dahulu adalah bijih timah dan emas.Nampaknya catatan pedagang Arab pada zaman dahulu dan dibuktikan dengan penemuan loji pemprosesan besi purba di Kedah membuktikan bahawa satu masa dahulu,besi juga termasuk antara eksport yang terkenal dari tanah Semenanjung,dan tambahan pula,besi Kedah (besi Qalai) ini pula dikatakan antara tiga besi terbaik di dunia pada masa itu!

Dipercayai bahawa salah satu daripada pedang nabi kita Rasulullah S.A.W adalah diperbuat di Kedah!

Sejarah Panjang Raja-Raja Melayu Kedah Yang Mengasyikkan

Sejarah raja-raja Kedah boleh dirujuk seawal pada Merong Mahawangsa. Sebenarnya Merong Mahawangsa, pengasas kerajaan Kedah Tua ini adalah kisah yang melambangkan perwatakan bangsa Melayu kita suatu masa dahulu. Apakah tugas Merong Mahawangsa? Baginda MEMANDU pelayaran rombongan kerabat raja Rom ke China. Dan orang Melayu menjadi bangsa atau orang tengah yang menggabungkan dua bangsa bangsa, menjadi pakar diplomasi dan penyatu kepada dua tamadun dunia yang hebat.

Apa yang ingin digambarkan dalam Hikayat Merong Mahawangsa, yang menceritakan asal-usul dan kisah raja pertama sebuah kerajaan yang pernah berdiri di bumi Kedah dahulu, iaitu Langkasuka adalah sikap dan profesion orang Melayu pada masa dahulu itu sendiri.

Semua harus sedar bahawa orang Melayu adalah orang tengah di selat yang menjadi pertemuan dua tamadun. Barat dan Timur, Eropah dan China, Arab dan India, semuanya berkumpul di sebuah pelabuhan yang dibangunkan oleh orang Melayu. Kejayaan pelabuhan Melayu ini tidak akan berjaya tanpa sifat yang digambarkan dalam diri Merong Mahawangsa itu sendiri. Raja pertama kerajaan Kedah Tua ini adalah cerminan tamadun Melayu itu.

Bayangkan,lama sebelum Sri Indraditya memberontak dari pentadbiran orang Khmer dan menubuhkan kerajaan Sukhotai, dan raja-raja Ayuthia dan Melaka masih berada di alam roh lagi.Kedah sudah lama menjadi sebuah kerajaan yang besar dan menjadi tumpuan dunia dengan sejarah raja-rajanya yang mengasyikkan. like emoticon like emoticon

Sejarah Kedah Tua memang arsem.Sebelum orang-orang di Jawa Tengah bina Borobudur,sebelum orang-orang di sekitar Tasik Tonle Sap bina Angkor Wat,sebelum orang-orang Burma bina Bagan,orang-orang Kedah dah bina kompleks candi di Lembah Bujang beratus tahun sebelum itu.

Kemudian, Kedah mengenali seorang raja dalam sejarah purba mereka sebagai Raja Bersiong yang bersusor galur dengan Merong Mahawangsa. Kalau Eropah terkenal dengan kisah raja dracula mereka, kita orang Melayu juga berkongsi kisah yang lebih kurang sama.

Nama sebenar raja ini adalah Raja Inderawangsa. Dalam petitih-petitih berbahasa Mon (kadang-kadang selit dalam kitab Pali) dan kemudian disalin dalam bahasa Siam (Thai lama campur istilah-istilah Khmer purba) barulah timbul gelaran Phra Ong Maha Perita Deria.’Perita Deria’ itu cognate dari Sanskrit,ia macam nama anak dia,Phra Ong Mahapudisat, nama hujung tu ‘Mahapudisat’ adalah kognat bagi ‘Mahabodhisatva’. Nama ini akhirnya muncul dalam Hikayat Merong Mahawangsa.

Perlu diketahui, nama-nama raja Kedah Tua popular sampai ada versi Mon dan Siam.Orang Khmer menggelarkan dinasti Kedah Tua sebagai ‘Ketomala’.Lihat nama-nama raja Kedah Tua dahulukala, siap ada 3 nama-nama standard, nama Mon/Siam dan gelaran tempatan.

Raja Inderawangsa inilah yang dikatakan sangat suka memakan sayur bayam, lalu pada suatu hari, seorang tukang masak istana telah terhiris jarinya sewaktu memasak sayur bayam. Ketika itu, Raja Inderawangsa baru sahaja balik berburu dan dia pun memakan masakan sayur bayam itu. Aneh, sayur bayam itu lebih sedap daripada biasa. Selepas disiasat, maka tukang masak itu mengaku akan hal sebenarnya.

Diceritakan bahawa Raja Inderawangsa ini kemudiannya menyuruh agar semua penjahat-penjahat dibunuh semata-mata raja ini mahu meminum darah mereka. Diceritakan sampai satu masa, maka habis kosong penjara ketika itu. Maka si raja pun mencari sasaran iaitu kanak-kanak kecil dan rakyat yang lemah. Kezaliman Raja Inderawangsa ini kemudiannya dibayar dek pemberontakan oleh rakyat dan menteri baginda sendiri. Baginda kemudian dikatakan lari ke dalam hutan dan mangkat di dalamnya.

Namun kisah Raja Inderawangsa ini bukanlah satu-satunya kisah yang perlu diketahui oleh rakyat Kedah tentang raja-raja purba mereka yang pernah memerintah Kedah suatu masa dahulu. Insan yang bernama Raja Phra Ong Mahawangsa adalah insan yang harus dijulang namanya dalam sejarah. Pada pemerintahan baginda, Kedah telah berjaya diIslamkan oleh Syeikh Abdullah Al Qumairi sekitar abad ke 12,iatu pada tahun 1136 Masihi.

Maka pemerintahan Kedah Tua yang bersusor galur dengan Tamadun Sungai Batu yang berusia 500 SM ini terus bertukar menjadi Kesultanan Kedah, iaitu antara kesultanan tertua di dunia, menyambung legasi monarki Kedah sehingga ke hari ini, menjadikan monarki Kedah antara yang tertua di Asia! Selepas memeluk Islam, Raja Phra Ong Mahawangsa ini memeluk Islam dan menukarkan namanya kepada Sultan Mudzafar Shah I.

Keluasan Kedah pada masa itu bukanlah sekecil sepertimana pada hari ini,sebaliknya kekuasaan Kedah sebenarnya menganjur dari Tenang Siram (Tennaserim,kini berada di bawah kekuasaan Myanmar),Ujung Salang (Phuket),Trang,Setul Mambang Segara (Satun),Perlis hingga ke Pulau Pinang dan utara Perak.Ya,pada zaman dahulu,Kedah merupakan sebuah negeri besar di mana kekuasaanya sehingga melepasi Segenting Kra nun di utara sana.
kat kebun saya banyak batu besi padu...tapi xpernah hantaq p lab hihi
 

hellspermaster

Active+ Member
Joined
Aug 23, 2013
Messages
2,944
Reaction score
76
Points
45
sejarah kedah lebih tua dari sejrah melaka... persoalannya kerajaan manakah yang mendiami kedah ketika itu... antara ketika itu kemodenannya diluar pemikiran kita
Sultan2 yg ada skarang ni adalah raja di hilir. Termasok di indon dan filipina. Sultan yg sebenar dekat kedah. Lepas kalah, tinggal raja di hilir jer. Dulu kerajaan melayu berpusat di kedah merangkumi indon, filipina selatan thai smpai burma. Yang peristiwa kedah kalah dengan thai tu sbnrnya serpihan kerajaan yg tinggal lepas kesultanan melayu dah kalah jer. Lain2 raja di hilir takmau dtg tolong. Gunung jerai tu dulunya "rumah api". Kat puncak dibakar kayu untuk menjadi panduan pedagang2.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register