BTC USD 32,627.5 Gold USD 1,775.24
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Berkongsi bahasa dari Utara!!!

king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
Khusus untuk peminat bahasa Utara (Perlis/Kedah/Penang)....mari kita berkongsi apakah slang-slang atau bahasa utara yang selalu di gunapakai atau yang dah lama hangpa semua tak dengar dah...

1) Brek menyakaq (brek sehingga berbunyi - aku selalu dengar orang perlis cakap camni)
2) hemoy (mesra/peramah - pun rasanya dari perlis gak)
3) galak (terhegeh-hegeh, duduk tak diam - perlis gak ni)
4) cemey (sepet,rabun - rasanya kedah)
5) merela (kena tekan kat 'R' tu masa sebut bermaksud gatal teramat, dipercayai berasal dari penang)
6) raplah (risau,cemas - bahasa mamak dari penang gak ni)
7) Jora (berasal dari perkataan juara yang bermaksud menunjuk-nunjuk, buat best..:D....berasal dari slang penang)
8) toksah ( berasal dari perkataan Tak Usah, perkataan bersama rakyat Utara)
9) lagu (seperti, semacam, sama dengan - berasal dari utara gak ni, cuma tak pasti negeri mana)
10) depa (bermaksud mereka - yang ini biasa dengar kan?)
11) hat (bermaksud 'yang' - berasal dari utara, tak pasti negeri mana)

So, kalau ada lagi bahasa-bahasa utara yang selalu hangpa pakai tu, kongsi-kongsi la sini....:D:D:D
 
Sponsored Post

marlen

Legendary Member
Joined
May 27, 2008
Messages
16,925
Reaction score
31
Points
125
Khusus untuk peminat bahasa Utara (Perlis/Kedah/Penang)....mari kita berkongsi apakah slang-slang atau bahasa utara yang selalu di gunapakai atau yang dah lama hangpa semua tak dengar dah...

1) Brek menyakaq (brek sehingga berbunyi - aku selalu dengar orang perlis cakap camni)
2) hemoy (mesra/peramah - pun rasanya dari perlis gak)
3) galak (terhegeh-hegeh, duduk tak diam - perlis gak ni)
4) cemey (sepet,rabun - rasanya kedah)
5) merela (kena tekan kat 'R' tu masa sebut bermaksud gatal teramat, dipercayai berasal dari penang)
6) raplah (risau,cemas - bahasa mamak dari penang gak ni)
7) Jora (berasal dari perkataan juara yang bermaksud menunjuk-nunjuk, buat best..:D....berasal dari slang penang)
8) toksah ( berasal dari perkataan Tak Usah, perkataan bersama rakyat Utara)
9) lagu (seperti, semacam, sama dengan - berasal dari utara gak ni, cuma tak pasti negeri mana)
10) depa (bermaksud mereka - yang ini biasa dengar kan?)
11) hat (bermaksud 'yang' - berasal dari utara, tak pasti negeri mana)

So, kalau ada lagi bahasa-bahasa utara yang selalu hangpa pakai tu, kongsi-kongsi la sini....:D:D:D

hehehe..

en tuan tanah ni asai org sana gak ka?

ni slalu dgr kwn2 bkn area utara suka ckp

penyegan..bg depa tu maksud pemalu tp klau gi utara mesti kena gelak sbb tu maksud pemalas..

:)):)):))

lg 1 awat =kenapa
 

tomie

CG Hardcore Club
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,886
Reaction score
8,267
Points
716
hebiaq = celupar :)
 

tomie

CG Hardcore Club
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,886
Reaction score
8,267
Points
716
nyerok = sarapan pagi :)
 

king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
hehehe..

en tuan tanah ni asai org sana gak ka?

ni slalu dgr kwn2 bkn area utara suka ckp

penyegan..bg depa tu maksud pemalu tp klau gi utara mesti kena gelak sbb tu maksud pemalas..

:)):)):))

lg 1 awat =kenapa

saya dilahirkan di sarawaak, dibesarkan di pulau pinang dan skang ni menetap kat perlis.......:D:D:D
 

ana_man

Freshie
Joined
Nov 11, 2008
Messages
6
Reaction score
0
Points
3
bayak sebenarnye..jap yer ana bg yg ana ingat k..
camca=sudu
gerek=basikal
cekedis=keropok
hingaq=bising
gon=bukit
ligan-kejar
kelepiaq=kibas
loghat=kalut
 

JamBu

Active Member
Joined
Jul 3, 2008
Messages
1,518
Reaction score
1
Points
25
syok kan ckp bahasa utara :D:D
ceq klu ckp utara ngan mber2
depa x paham
depa gelak kat ceq :D:D:D
 

nur_ani

Active+ Member
Joined
Oct 17, 2008
Messages
3,290
Reaction score
0
Points
20
uihh..baru je guna perkataan nih
'ralit' :D:D
ni bahasa org utara kan? :-?:-?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register