Beri cuti bersalin 84 hari

CG Sponsors




AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,629
Reaction score
258
Points
91
KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mahu kerajaan menimbangkan cadangan untuk menambah cuti bersalin kepada 84 hari daripada 60 hari sekarang.

Presidennya, Omar Osman berkata, cadangan itu mula dimajukan untuk perbincangan pada 2007 dan mendapat persetujuan daripada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, tetapi ditangguhkan berikutan sebab yang tidak diketahui.

"Kami kurang pasti kenapa di KIV (dalam perhatian) jadi sebab itu kami bangkitkan isu ini sekali lagi. Kami meminta kerajaan untuk melihat semula secara serius perkara ini,'' katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar tiga hari Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia di sini semalam.

Omar berkata, isu cuti bersalin akan dibangkitkan sekali lagi dalam pertemuan dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) awal tahun depan.

Jumlah tenaga kerja wanita terdiri daripada 45 peratus bagi 1.2 juta kakitangan awam.

fikir2kan dan berikan komen atau cadangan bernas warga CG :D
 
Sponsored Post

silverchair959

Legendary Member
Joined
Dec 21, 2005
Messages
17,557
Reaction score
81
Points
125
ok ler tuh kot 84 hari...tp kalo lama2 sgt cuti pun nanti nak keje balik sure rasa malas giler huhuuhh
 

lieena

Junior Member
Joined
Nov 22, 2007
Messages
61
Reaction score
0
Points
6
erm..tak semua org suka cuti lama2 ni....lg la kalo tgjawab kat tempat keje tu besar...cuepacs ni terlalu bnyk meminta la...
 

Lynn_81

Active+ Member
Joined
Oct 31, 2008
Messages
3,599
Reaction score
18
Points
25
em...lynn dulu cukup 40 hari jer,
terus keje,malas ler duduk lama2 kat rumah..
tp lynn tak taw pulak yg lain..:)
 

eLLYaNa

CG Top Poster Club
Joined
Apr 17, 2008
Messages
27,295
Reaction score
40
Points
125
eh bukan nk mintak 90 hari ke?
ok la tu
kalau x cukup, rasa perlu utk menjaga anak sendri(terutama yg mengamalkan penyusuan ekslusif), leh apply cuti jaga anak tu
 

profesor

Active+ Member
Joined
May 7, 2007
Messages
3,446
Reaction score
265
Points
46
bagi option la, sape nak 60 hari atau 90 hari kan senang..
 

amirrash

Active+ Member
Joined
May 27, 2008
Messages
2,842
Reaction score
10
Points
25
bagi je 100 hari mudah dan senang. dan satu lagi bagi le suami pulak tambah cuti. ini hanya bagi 7 hari. mana cukup. bagi le 14 hari barulah blh bersama anak yang baru lahir dan tolong isteri yang baru je berhempas pulas melahirkan anak.

suami disisi. ketika isteri paling memerlukan diri. cewahh...

p.s
kesian pulak pada yang kena menanggung keje. dah le lelaki makin kurang keje kat kerajaan. alahai makin banyak le keje ye yop. suami juga yang tak dapat cuti apa2. (ini untuk kerajaan aja, sebab teman pun keje kerajaan.
 

kasmarol

Super Active Member
Joined
Dec 12, 2008
Messages
9,935
Reaction score
59
Points
80
bagus2 tambah lagi cuti 2 sampai nnti ilang mood nk keje :eek::eek:
 

tapirbawaklori

Super Active Member
Joined
Oct 24, 2007
Messages
8,149
Reaction score
207
Points
73
apa kata cuti 90 hari tu dijadikan cuti bersama....kalau bini taknak cuti samapi 90 hari...balance tu bagi kat suami atas alasan jaga vbini....adil per :))
 

laharjaya

Active+ Member
Joined
Jul 1, 2008
Messages
3,334
Reaction score
13
Points
25
ada positifnya cuti bersalin dipanjangkan malah jika 100 hari lg baik...anak yang baru lahir memerlukan penjagaan yang rapi, maka aspek penjagaan bayi yang harus kita lihat sejenak secara teliti dlm memangjangkan cuti bersalin ini. Penjagaan yang sempurna semasa 3 bulan pertama membolehkan bayi dapat membesar dlm suasana harmoni dan berkeyakinan sebelum diserahkan kepada pihak lain (penjaga bayi). Selain itu, serangan-serangan penyakit diperingkat awal umur bayi juga dapat dielakkan dengan pemberian susu ibu secara berkala dan kerap selama 3 bulan itu. Malah dalam Islam pun ditekan penjagaan anak itu oleh ibunya sehingga umurnya 2 tahun dan terlebih baik sekiranya diberikan susu ibu sekali.

Ceupacs bukan suka-suka meminta itu ini tetapi dengan suasana cengkaman ekonomi yang saban hari membebankan lalu adilkah buat pekerja kerajaan yang banyaknya bergaji RM1500 ke bawah untuk terus hidup dalam keadaan hati senang jiwa tenteram.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register