BTC USD 51,714.9 Gold USD 1,682.00
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Berhenti kejar bayang-bayang, tumpu PH Plus kata Guan Eng & Mat Sabu

CG Sponsors




pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
2,890
Reaction score
765
Points
81
View attachment 324186

Lim: DAP tak pernah cadang tukar Anwar ketua pembangkang
Diterbitkan Hari ini 10:58 am

Dikemaskini Hari ini 11:35 am


Veteran DAP Lim Kit Siang bertemu dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim pada hari Jumaat dan memberi jaminan kepimpinan DAP tidak pernah mencadangkan pertukaran ketua pembangkang parlimen.
MP Iskandar Puteri itu juga berkata dia terkejut dengan kenyataan terbaru Setiausaha Agung PH Saifuddin Nasution.

"Masa tidak menunggu sesiapapun, dan masa untuk membentuk sebuah konsensus kebangsaan yang baru adalah sekarang memandangkan Malaysia mesti diselamatkan daripada nasib menjadi sebuah kleptokrasi, kakistokrasi, dan negara gagal menjelang 2040," tambahnya.
Ini, kata Lim supaya Malaysia tidak terjerumus menjadi negara gagal seperti Zimbabwe atau Venezuela.

"Terdapat segolongan mereka yang tidak mahu wujudnya konsensus kebangsaan yang baru ini dan mereka cuba sedaya upaya untuk mensabotaj usaha ini.
"Semasa saya berjumpa dengan Ketua Pembangkang Parlimen, Anwar Ibrahim pada hari Jumaat yang lepas, saya telah memberikan jaminan kepada beliau yang pimpinan DAP tidak pernah mencadangkan penukaran ketua pembangkang, tetapi, kumpulan pembangkang perlu mara ke hadapan dan arah yang baru yang berfokuskan kepada keperluan untuk menguatkan dan merapatkan semua blok pembangkang dalam negara kita dengan sebuah konsensus kebangsaan yang baharu.

"Saya terkejut dengan kenyataan terkini Setiausaha Agung Pakatan Harapan (Saifuddin Nasution), kerana beliau perlulah bercakap bagi pihak ketiga-tiga parti dalam PH dan bukannya untuk hanya sebuah parti politik.

"Setiap hari, kita dikejutkan dengan bukti baru yang menunjukkan negara kita kembali ke arah sebuah kleptokrasi, kakistokrasi, dan negara gagal menjelang 2040," kata Lim pada satu kenyataan hari ini.
Ini berlaku setelah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan presiden Amanah, Mohamad Sabu mengeluarkan kenyataan bersama berkata kegagalan pembangkang menolak Belanjawan 2021 sekali gus menjatuhkan PN mengajar PH agar mereka tidak membazirkan tenaga mengejar bayang-bayang atau membuang masa dengan ahli parlimen oportunis.

Sejak itu, beberapa pihak daripada Amanah mengetengahkan gagasan gabungan besar untuk menyatukan kembali pembangkang Malaysia.
Sementara itu, AMK Selangor berkata walaupun terbuka untuk membincangkan kemungkinan tersebut tetapi menegaskan menolak bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad ke dalam gabungan besar berkenaan.

Bagaimanapun, semalam Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata dia percaya ketua pembangkang yang juga presiden partinya, Anwar masih mampu mendapatkan nombor MP yang diperlukan bagi membentuk kerajaan baru.

Saifuddin berkata Anwar sentiasa memaklumkan perkembangan terkini mengenai perkara itu kepada kepimpinan tertinggi PH.
"Saya tidak bersedia berkongsi jumlahnya (SD). Saya tahu siapa yang kita jumpa, berapa yang kita dapat dan sebagainya," katanya.

Saifuddin juga berkata presiden PKR telah diberi mandat untuk mendapatkan jumlah sokongan bagi membentuk kerajaan dan tidak seharusnya dipersalahkan.
"PH telah calonkan Anwar (sebagai ketua pembangkang) untuk ambil semula mandat (kerajaan). Bukan dosa untuk seorang yang telah dicalonkan berusaha," katanya.


Ini 2 org bila nak letak jawatan daaaaaa.....
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
76,558
Reaction score
12,173
Points
1,906
Menurut seorang pemimpin kanan Amanah, usaha Mohamad Sabu menjadi perantara antara Dr Mahathir dan Anwar dipandang serong oleh pemimpin PKR.

1608690619103.png


'Bukan putus asa dengan Anwar, tapi PH perlu banyakkan kawan'
Shakira Buang
Diterbitkan Hari ini 9:13 am

Dikemaskini Hari ini 9:17 am



Selepas sembilan bulan Perikatan Nasional (PN) mengambil alih kerajaan daripada Pakatan Harapan (PH), Amanah dan DAP kini dilihat sudah mula hilang sabar.

Menurut seorang pemimpin kanan parti Amanah, ini selepas tiada sebarang kemajuan yang dilakukan PH dalam usaha mengambil alih semula kerajaan.

"Dah berapa lama dah kita (bersabar), sejak hilang kerajaanlah. Dah berapa bulan dah? Dah sembilan bulan tak ada perkembangan. Itu sahaja.

"Kalau ada kemajuan tak apalah," katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Khamis lalu, dua pemimpin kanan PH menggesa pembangkang melakukan anjakan politik baru dengan menyatukan seluruh blok pembangkang.

Dalam kenyataan itu Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Mohamad Sabu mengingatkan agar PH tidak berharap kepada ahli parlimen dalam kerajaan untuk mengembalikan mandat yang mereka perolehi.

Sebaliknya, mereka menggesa PH mencari persamaan dalam kalangan parti pembangkang untuk membentuk kerjasama lebih luas bagi menghadapi PN.

Bagaimanapun, kenyataan itu didakwa disalah tafsir apabila ada yang mendakwa Amanah dan DAP menuntut agar ketua pembangkang baru dilantik.

Mengulas lanjut, pemimpin kanan Amanah itu menyifatkan "tidak ada apa yang salah" dalam kenyataan Lim dan Mohamad.



5bd850c12222d8d7c62ba15962deda13.jpg



Malah, katanya tidak timbul langsung soal pertukaran Anwar sebagai ketua pembangkang parlimen.

"Apa yang Mat Sabu dengan Guan Eng kata itu tak ada salahnya, kita dah habis kata-kata dah, kita dah tak boleh simpan dah, kita dah sabar berapa lama dah.

"Bukan kita kata, kita tak nak Anwar. Tapi kita kata, kita expand (kembangkan barisan pembangkang). Kita bukan kata kita tolak orang ini dan ambil orang lain jadi ketua. Tak ada. Tapi dia orang sensitiflah.

"Kita tak menolak dia dan kita pun tak kata bila nak tambahkan kawan kita nak (Dr Mahathir Mohamad) jadi ketua, tak ada pun. Kita tak sebut pun," katanya.

Tidak putus asa dengan Anwar

Katanya lagi, kedua-dua rakan sekutu PH itu juga tidak pernah berputus asa dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim yang juga ketua pembangkang ketika ini.

"Kita tak tak putus asa (dengan Anwar) dan tak timbul soal kita nak ketepikan dia. Tapi, dia kata dia ada (nombor), tapi masa mengundi apa keputusannya?

"Maknanya nombor yang ada atas kertas tidak menjelmalah, berapa lama dah macam itu? Berapa kali dah kita undi?

"Itu sajalah, saya tak nak komen lebih dari itu nanti dia kata kita ketepikan dia. Tapi, iyalah dia kata ada nombor. Kalau dia boleh (kemukakan nombor) esok, esoklah," katanya.



1a9fe10746840d9a64edc6226d8ff430.jpg



Sebelum ini Anwar yang juga pengerusi PH mengumumkan dia memiliki sokongan mencukupi dan kukuh untuk membentuk kerajaan baru menggantikan PN.

Tanpa mendedahkan siapa yang memberikan sokongan itu pengumuman Anwar tersebut membayangkan dia menerima sokongan daripada ahli parlimen Umno.

Dua pemimpin Umno yang sedang dibicarakan di mahkamah, Najib Razak dan Ahmad Zahid Hamidi, disebut-sebut sebagai antara ahli parlimen yang menyokong Anwar.

Namun pemimpin PH menegaskan beberapa kali gabungan itu tidak dapat menerima sokongan daripada ahli parlimen yang terpalit dengan skandal atau sedang dibicarakan.

Luaskan kerjasama

Mengulas lanjut, pemimpin kanan Amanah itu juga berkata PH amat memerlukan kerjasama yang lebih luas kini, lebih-lebih lagi selepas pembangkang gagal menyekat Belanjawan 2021 pada bacaan kali ketiga di Dewan Rakyat pada 16 Disember lalu.

"Pada saya dalam keadaan kita sekarang kita kena banyakkan kawan dan kurangkan musuh. Kita jangan bermusuh dengan orang. Kalau rakan kita dulu pun kita nak bermusuh, susahlah.

"Undian pada bacaan kali ketiga (sebelum ini) pun kita dapat 108, dia (PN) dapat 111. Tipis dan ia menunjukkan orang kita tak lari tapi orang dia (Anwar) tak bertambah.

"Semua sokongan 108, kalau tak ada Shafie Afdal dan Mahathir 92 sahaja.Jadi, itu maksud kita grand coalition itu," katanya.

Namun, katanya usaha itu dipandang serong rakan sekutunya sehinggakan Mohamad atau lebih mesra dengan panggilan Mat Sabu kini mula lelah dengan PKR.

"Kita dah bincang banyak kali, Mat Sabu dikata macam-macam. Orang PKR teruk hentam dia, dalam sosial media semua orang tengok gambar Mat Sabu jumpa Mahathir. Tapi gambar Mat Sabu jumpa Anwar dia orang tak kecoh pula.

"Kita faham bila Anwar dan Mahathir tak boleh duduk bersama, jadi Mat Sabu lah yang jadi orang perantara. Berbelas kali, sampai dia dah penat dah tapi itulah orang dok tuduh dia ini orang Tun (Dr Mahathir), kata nak sangat ke Tun (jadi PM).

"Tun nak jumpa dia (Anwar), tapi Anwar yang tak nak. Yang sedihnya Mat Sabu yang kena, Mat Sabu pun kata aku dah tak boleh buat apa dah, 'habis dah daya aku'," tambahnya.

 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
2,890
Reaction score
765
Points
81
Dulu pembangkang cukup anti dengan menteri ......... Pembangkang nak berkawan dgn menteri ........... Banyak beza bila dah rasa pegang jawatanmasa kerajaan dulu
 
Sponsored Post
Top
Log in Register