BTC USD 35,835.8 Gold USD 1,876.86
Time now: Jun 1, 12:00 AM

[Bergambar] Saintis cipta bintang kecil RM11 bilion

BasicCX

Super Active Member
Joined
Sep 8, 2008
Messages
6,223
Reaction score
172
Points
73
Saintis cipta bintang kecil RM11 bilion

du_10.1.jpg

GAMBAR menunjukkan bentuk bintang kecil yang sedang dalam pembinaan di Livermore, California.

LIVERMORE - Saintis-saintis sedang membina sebuah reaktor lakuran lestari pertama di dunia dengan mencipta sebutir bintang kecil di California, Amerika Syarikat (AS), lapor sebuah akhbar semalam

Projek bintang kecil berharga AS$3.5 bilion (RM11 bilion) itu dibina oleh Fasiliti Penyalaan Kebangsaan (NIF) bagi menjana tenaga untuk menyelesaikan krisis kekurangan tenaga dunia yang semakin meruncing.

Lakuran merujuk kepada pencantuman dua atau lebih nukleus atom yang menghasilkan banyak tenaga.

Apabila siap pada tahun 2012, bintang kecil itu berpotensi menjana tenaga menyamai 1,135 liter petrol dengan menggunakan cuma 3.7 liter air laut.

Satu siri ujian menunjukkan tenaga yang dibebaskan bintang kecil itu mencecah 1.3 juta mega joule (MJ) sekali gus mencatat rekod dunia.

"Reaktor lakuran juga mesra alam dan bebas pencemaran karbon selain menghasilkan sisa radioaktif yang lebih mudah untuk disimpan berbanding loji nuklear," kata Pengarah NIF, Ed Moses. - Agensi
 
Sponsored Post

ulam

CG Top Poster Club
Joined
Apr 30, 2008
Messages
22,373
Reaction score
59
Points
120
Lepas nie suruh depa wat bulan plak...
 

hafizan78

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Apr 2, 2009
Messages
12,818
Reaction score
155
Points
123
menarik gak nak tahu... boleh buat sendiri nantie...:D rakyat malaysia ni ramai yang kreatif...
 

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
26,921
Reaction score
541
Points
161
mahalnye kos hahaha,dah berjaya ke projek nih?
 

BasicCX

Super Active Member
Joined
Sep 8, 2008
Messages
6,223
Reaction score
172
Points
73
mahalnye kos hahaha,dah berjaya ke projek nih?

Sekurang-kurangnya mereka nak buat tenaga alternatif. Daripada Malaysia bangunan bertingkat dengan tujuan apa? :)paid
 

hairy84

Legendary Member
Joined
Sep 15, 2010
Messages
15,870
Reaction score
35
Points
120
mesti CHINA bole tiru..handphone iphone,nokia yg cangih2 pon bole tiru :))
 

CrusheD_LameR

Moderator
Joined
Dec 25, 2007
Messages
1,308
Reaction score
72
Points
30
Sekurang-kurangnya mereka nak buat tenaga alternatif. Daripada Malaysia bangunan bertingkat dengan tujuan apa? :)paid

Kalau marah pon, jangan sama kan barat ngan Malaysia...



Malaysia lebih cerdik, tak perlu buat kajian macam ni...tunggu je projek tu siap..nanti boleh beli projek diorang tu pasang kat Malaysia...Buat sendiri nanti kos jadi RM11B*500%+Commission+maintenance kira asing, camana?kita juga yang marah nanti :D
 

hafizan78

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Apr 2, 2009
Messages
12,818
Reaction score
155
Points
123
mesti CHINA bole tiru..handphone iphone,nokia yg cangih2 pon bole tiru :))

Hebat copy paste negara China nie... penat org lain buat R&D dia terus keluarkan produk selamba dengan harga murah...
 

jengkol

Active Member
Joined
Dec 29, 2007
Messages
1,415
Reaction score
0
Points
20
pasni cipta alat menghalang kiamat...hahaha
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register