BTC USD 56,917.8 Gold USD 1,833.35
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Berapa hinggit sebulan korang kasi kat mak bapak

BAPE HINGGIT KORANG KASI KAT MAK BAPAK


  • Total voters
    0
  • Poll closed .

tesco

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Nov 9, 2008
Messages
344
Reaction score
2
Points
15
Aku sering terjumpa ibu bapa yang dah tua dan orang la ni kata warga emas yang hidup dalam kesusahan ...ramai yang aku jumpa berkerja menyapu sampah atau ambik upah buat macam macam kerja sedangkan kalau di pandang dari segi usia mereka ni sepatutnya pada usia begini duduk kat rumah dan bermain ngan cucu jer...

Kenapa sampai jadi begini dan apakah punca kajadian ni berlaku..

Baru-baru ni aku pergi ke JPJ nak renew road tax kereta aku..dan aku terserempak dengan pasangan warga tua ni sedang menyapu sampah dan tarik tong sampah...aku cukup simpati..maka aku pun tegur.

Pakcik dah makan ker?..sapa aku..maka jawab pak cik tu...dah!!
Kami pun sempat berbual dalam 10 minit coz tak leh lama kata pakcik tu..nanti kena marah ngan mandor..umur palcik tu dah hampir 60 tahun...anak-anak dia ada 4 orang dan semuanya bekerja...tapi yang sedihnya anak-anak ni kasi duit on n off ( kekadang jer) itu pun dalam RM50 ke RM100....bayangkan rumah sewa pun kongsi bayar dengan anak...timbul kesedihan dihati aku...apa lah punya anak...cam ni pun ada ka????

Sanggupkah anda jadi cam tu...dah la dari kecik mereka pelihara dan membesarkan kita....kejam kejam....

Apa pandangan anda??? aku tau masih ramai lagi yang senasib dengan Pak cik tu dan Mak Cik tu...
 
Sponsored Post

ADI78

Super Active Member
Joined
Aug 26, 2008
Messages
6,298
Reaction score
17
Points
65
aden 2bulan skali bagi kek omak dlm 3rat jor..tu jor yg mampu lobey tak dapek...pasal aden pun gaji cukup2 mkn jor:(:)((
 

AlchemisT

Permanently Banned - , Newbie hacker password stea
Joined
Feb 19, 2008
Messages
11,718
Reaction score
328
Points
131
aku pun kesian tgk warga tua yg berkerja..mcm cuci toilet, sapu sampah..sepatutnya duk rumah jer..so sad...
 

akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
21,364
Reaction score
2,098
Points
206
aku bg xbanyak la
rm50 ke sbln
sbb gaji aku pun rm450
tp kalo gaji aku >rm1000 maybe aku akan bg
dlm rm200~rm300 mcm adik beradik aku yg lain
 

MrMama

Active Member
Joined
Aug 2, 2008
Messages
1,631
Reaction score
7
Points
25
dulu waktu bujang2 dulu hulur gak la..skrg dah kawin nih time raya je hulur sekelepuk..turn adik2 aku yg pulak yg hulur monthly..yg penting jenguk org tua selalu
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
saya tak leh nak poll sebab kekadang bawah RM50 :) Mak pun penah pesan kat saya bahawa depa bukan beriya inginkan duit anak-anak. Tapi cukup la sekadar ingat anak-anak kepada mak dan abah.

Mak saya pesan lagi, Kalo bulan ni mampu RM20, bagi je RM20. Kalo tak mampu bagi bulan ni, takyah bagi. Cuba amalkan prinsip ikhlas :)

Sebagai info tambahan, saya baru pergi kursusu kawin minggu lepas pun pesan. Jangan manjakan orang tua kita dengan bagi duit tiap-tiap bulan tetap sejumlah yang kita tak mampu.

Sebabnya penjelasan ustaz tu begini. Andai kita dah biasa bagi duit kat orang tua RM500 sebulan, satu bulan tu kita miss hanya bagi RM300 je. Nanti boleh sebabkan depa terasa. "Eh, RM300 je bulan ni?"

So berkenaan thread ni, saya akan cuba ingat pesan mak, mampu? bagi :)
 

akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
21,364
Reaction score
2,098
Points
206
saya tak leh nak poll sebab kekadang bawah RM50 :) Mak pun penah pesan kat saya bahawa depa bukan beriya inginkan duit anak-anak. Tapi cukup la sekadar ingat anak-anak kepada mak dan abah.

Mak saya pesan lagi, Kalo bulan ni mampu RM20, bagi je RM20. Kalo tak mampu bagi bulan ni, takyah bagi. Cuba amalkan prinsip ikhlas :)

Sebagai info tambahan, saya baru pergi kursusu kawin minggu lepas pun pesan. Jangan manjakan orang tua kita dengan bagi duit tiap-tiap bulan tetap sejumlah yang kita tak mampu.

Sebabnya penjelasan ustaz tu begini. Andai kita dah biasa bagi duit kat orang tua RM500 sebulan, satu bulan tu kita miss hanya bagi RM300 je. Nanti boleh sebabkan depa terasa. "Eh, RM300 je bulan ni?"

So berkenaan thread ni, saya akan cuba ingat pesan mak, mampu? bagi :)


kepada mak ayah yg cukup mkn, tempat tggal belanje xde masalah bagi ikut termampu
tp mcm cerita tuan tanah sampai mak ayah kene keje
walaupun sepatutnye diorg dok umah tambah amal
tu mmg xpatut la
 

m_noor

Fun Poster
Joined
Mar 24, 2008
Messages
478
Reaction score
0
Points
10
ntah la xpenah kira lak,tapi kekadang banyak la juga
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
kepada mak ayah yg cukup mkn, tempat tggal belanje xde masalah bagi ikut termampu
tp mcm cerita tuan tanah sampai mak ayah kene keje
walaupun sepatutnye diorg dok umah tambah amal
tu mmg xpatut la

pasal mak ayah kena keje tu benda bisa dah la ni :(( Anak-anak akan sedar bila Allah turun bala kat depa. Contohnya Allah takdirkan bankrup ke. Ha time baru beriya nak kalut jumpa mak abah.

P/s: Sekadar benrkongsi pengalaman hidup :) Sama-sama kita jaga mak ayah kita ye :)cgrock
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register