Beli tanah lot tapi nama tak masuk dalam geran

Recommended Brokers


sekodeng

Fun Poster
Joined
May 11, 2006
Messages
113
Reaction score
7
Points
15
betul tuan... surat tu sah... nama tuan tanah kt geran kena tukar jd pemegang amanah 1/1 bahagian...
so klu tuan tanah suka2 ati nak jual tanah tu xboleh... mesti dptkn kebenaran tt baru leh tuan tanah nak jual...
betul ke ni bro. takut tak sah je.
 
Sponsored Post

Hobin

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Oct 15, 2009
Messages
8,268
Reaction score
64
Points
75
hati akan tenang bila nama ada dlm geran.....
skrg ni byk org cari point utk tipu buyer....

juz becareful tt....walaupun offered prices so tempting
 

mrsmytb

Fun Poster
Joined
Mar 2, 2011
Messages
305
Reaction score
1
Points
15
katakan tuan tanah buat surat perjanjian dengan tt. Tetiba tuan tanah tu meninggal.. Anak2 dia check rupanya ayah dia wasiatkan tanah tersebut utk anak2 dia..

Agak2 mana satu yang kuat: surat perjanjian tu ke @ wasiat ayah dia?
 

Yul-Minho

Legendary Member
Joined
Jul 23, 2012
Messages
15,912
Reaction score
1,156
Points
191
klu ikut penang, boleh buat surat ikatan amanah tu..
tp nak pegang amanah sampai bile??
selalu utk yg x cukop umor, bila waris2 tu dh cukop umor,
boleh daftar nama dlm geran..
tp dlm kes tuan, nama mmg xkan dapat daftar dlm geran sbb status tanah pertanian..
jd kena tukar dulu syarat nyata dlm geran tu..
 

xe-a203

Active Member
Joined
Jun 2, 2011
Messages
1,008
Reaction score
4
Points
25
Penggunaan Surat Kuasa Wakil

Untuk membolehkan sesuatu surat kuasa wakil (PA) digunapakai, ianya hendaklah disaksikan sekurangkurangnya
oleh seorang Pesuruhjaya Sumpah. Bagi mengesahkan surat kuasa wakil (PA), ianya hanya
perlu didaftarkan di Mahkamah Tinggi dan kemudiannya didaftarkan di pejabat tanah. Setelah surat
kuasa wakil (PA) ini didaftarkan, transaksi boleh dijalankan dan pihak pejabat tanah akan memproses
segala transaksi melibatkan surat kuasa wakil (PA) tersebut tanpa mempersoalkan kesahihan surat
berkenaan.

sy pun ada beli tanah lot nama x der dlm geran..guna perjanjian PA .
 

KIZMAN

Active Member
Joined
Oct 9, 2011
Messages
2,307
Reaction score
4
Points
25
Kasi parking dulu...

Tanah pertanian bole bina rumah pakai loan gomen?
 

randomduit

Active Member
Joined
Apr 12, 2007
Messages
1,874
Reaction score
2
Points
25
kalau ikutkan beli tanah pertaniah ke apa ka, nama mesti masuk kat geran, kalau geran kongsi mesti ada pecahan2 yg akan dinyatakan dalam geran macam 1/4, 2/3...pastu kalau kat kampung2, cara nak beli tanah gini...kena mengadap ketua kampung bawa saksi dan bawa surat ikatan (mengatakan kita ada syer dalam tanah tu) untuk dicop oleh ketua kampung bagi backup pembelian tersebut.
 
  • Like
Reactions: 008
Sponsored Post
Top
Log in Register